GELECEĞİN ULAŞIM MODELİ

Deloitte Türkiye ve Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) iş birliğiyle "Türkiye Otomotiv Tüketicileri Araştırması" yayımlandı. Araştırma "Türkiye'deki tüketicilerin mobilite ekosistemi", "Bağlantılı Araçlar", "Otonom Araçlar" ve "Tüketicilerin bir sonraki araçları" olmak üzere, 4 ana başlık altında beklentileri analiz etti.

“Türkiye Otomotiv Tüketicileri Araştırması” dünyanın birçok ülkesinde Deloitte ve iş ortaklarıyla birlikte yürütülüyor. Dolayısıyla dünyanın diğer ülkeleriyle yapılan karşılaştırmalı analizlerle, araştırma daha da başarılı hale gelmiş. Türkiye’den yaklaşık 3 bin rekor sayıda katılımcı yer aldı. Bu açıdan, verilerin anlamlı ve gösterge niteliğinde olduğunu ifade edebiliriz. Öne çıkan başlıkları aşağıda özetlemeye çalıştım. 
Otomotiv kullanıcıları sırasıyla minimum seyahat süresi (%36), güvenlik (%21), konfor (%15), maliyet (%14) ve diğer aktivitelere odaklanmak (%10) unsurlarını mobilitenin ana amaçları olarak belirtmiş.

TÜRKİYE KİŞİSEL ARAÇ KULLANIMI, DİĞER ÜLKELERE KIYASLA EN ÖNDE
Diğer ülkelerle karşılaştırıldığında Türkiye, kişisel araç kullanımı konusunda en yüksek orana (%81) sahip. Tüketicilerin büyük çoğunluğu önümüzdeki 3 yıl içerisinde de her gün kişisel araçlarını kullanacağını öngörüyor (%79).  Türkiye’yi, İtalya %66 ve %63’lük oranlarla takip ederken, Çin %38 ile (hem günümüzde hem de 3 yıl içerisinde) incelenen ülkeler arasında kişisel araç kullanımınıın en düşük olduğu ülke.
Ülkemizde araç çağırma servislerinin çok fazla tercih edilmediği sonucu çıkmış. Türkiye’de düzenli olarak araç çağırma servislerinden faydalananların oranı %3, nadiren kullananların oranı %61 ve hiç kullanmayacağını belirtenlerin oranı ise %36.

OTOMOBİL SAHİPLİĞİ AVRUPA’DAN HÂLÂ DÜŞÜK
Türkiye’de, Avrupa ülkelerine kıyasla otomobil sahipliği, 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı bakımından hâlâ düşük. Çoklu model mobiliteden (gidilmek istenen bir noktaya erişim için birden fazla ulaşım metodu kullanma) faydalananların oranı ise daha fazla. Katılımcıların %27’si haftada en az bir kez çoklu model mobiliteden faydalanırken, nadiren kullananların oranı %54, hiçbir zaman kullanmayanların oranı ise %19. Düzenli şekilde çoklu model mobiliteden faydalananların oranı, diğer ülkelerde ise şu şekilde: Almanya %20, İngiltere %19 ve Amerika %13.

BİR SONRAKİ OTOMOBİLİNİZ? 
Yerli tüketicinin SUV gövde tipindeki otomobillere olan ilgisinin arttığı sonucu çıkmış. Katılımcılar %55 gibi büyük bir oranla, bir sonraki araçları için SUV gövde tipini tercih edeceklerini söylemiş. İkinci tercih ise %24’lük oranla sedan araçlar. Jenerasyonlar arasında karşılaştırma açıkçası beni şaşırtmadı. Diğer tüm yaş gruplarında SUV’ler en popüler tercihken, Z kuşağı için hatchback...
Motor tipleri açısından hibrit, elektrikli ve diğer alternatif yakıt hücreli araçlara duyulan ilgi çok yüksek: %75. Dizel ve benzinli motora sahip araçlara duyulan ilgi %25. Artan yakıt fiyatları, çevre bilinci ve duyarlılığından tüketici davranışlarının etkilendiği gözlemleniyor.

OTONOM ARAÇLARA EN YOĞUN İLGİ TÜRKİYE’DE
Tüketicilerin %22’si, otonom araçlara ilgi duymadığını belirtirken, %67’si ilgi duyduğunu belirtmiş. Türkiye’deki %67’lik bu oran, dünyada en yüksek sırada.  Türkiye’yi ise sırasıyla Almanya (%54), İngiltere (%48) ve Amerika (%47) takip ediyor. Otonom araçların zaman tasarrufu ve farklı işlere odaklanmayı sağlayacağını düşünenlerin oranı %67. %33 gibi bir oran, otonom araç tekonolojilerinin, tüketiciye yine geleneksel araç markalarını sunacağını düşünüyor. 

TEKNOLOJİDEKİ DEĞİŞİM HIZI, BAŞ DÖNDÜRÜCÜ VE ÜRKÜTÜCÜ
Yolda aracı daha güvenli bir biçimde “otopilot” kullanırken sizin online olarak market alışverişinizi yapıp belli istasyonlardan alışveriş torbalarınızı alıp evinize devam etmeniz hayli zaman kazandırıcı olsa gerek. Teknoloji beni bir yandan heyecanlandırırken bir yandan da değişim hızı hem baş döndürücü hem de biraz ürkütücü. Ben araştırmayı okurken çok keyif aldım ve öğrendim. Deloitte ve Otomotiv Distribütörleri Derneği web sitesinden Türkçe ve İngilizce olarak ulaşabileceğiniz bu çalışmayı incelemenizi tavsiye ediyorum. Emeği geçen herkesin ellerine sağlık... 

Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz

Yazarın 1.10.2019 00:00:00. Tarihinden Önceki Yazıları