ÇOCUKLARI GELİŞTİRİYOR....

Yasemin Oğralı... 38 yaşında. Kurucusu olduğu ajansı ieda; FMCG, CPG, ilaç, otomobil, kozmetik sektöründe dünya markalarıyla çalışıyor. 2017'de Paris ofisi de açılınca global anlamda hizmet verilmeye başlandı. Girişimcilik ruhunu kaybetmeden, Aralık 2019'da, Junoo.com e-ticaret sitesini lanse etti. Çocukların kişisel gelişimine katkı sağlayan, yetişkinler için de akılcı çözümler üreten Junoo ürünleri, gelişmiş teknolojisiyle büyük ilgi görüyor.

Uzun yıllar özel sektörde pazarlama dalında kazandığ tecrübeler sonrası, 2008’de kendi etkinlik pazarlama ajansını kurdu. Londra’da yakaladığı bir iş fırsatı süresince dijitalin, dünyada ve Türkiye’de gittiği noktayı farketti. 2011’de yurda dönerek, ajansını “ieda”yı tamamen dijital hizmet verecek şekilde dizayn etti... Yasemin Oğralı ile “junoo.com”u konuştuk...

YARATMADAN VE ÜRETMEDEN DURMAK, BANA GÖRE DEĞİL 
Girişim yapmadan önce ne ile uğraşıyordunuz?

Junoo.com’dan önce çok çeşitli girişimlerim oldu. Bu biraz yapıyla ilgili sanırım. Genel anlamda yaratmadan ve üretmeden durmak pek bana göre değil. Birçok StartUp’a da danışmanlık verdim. Çeşitli marka ve şirketin stratejik danışmanlık ekibinde yer alıyorum ve uzun dönemli planlama dönemlerine katkı sağlıyorum. 
2015’ten beri ülkemizde birçok üniversitede (Boğaziçi, Koç, Bilgi…) konuk anlatıcı (visiting lecturer) olarak uzmanlık alanım olan marka yaratma ve konumlandırma konularında öğrencilerle bir araya geliyorum. Dersten çok bir bilgi alışverişi, tecrübe paylaşımı ve zihin aktivitesi olarak geçiyor bu süreç. Kendimi sürekli geliştirebildiğim bir alan olduğundan, bu konuya da ciddi mesai harcıyorum ve çok keyif alıyorum.


OYUNCAK PAZARINDAKİ AÇIKLIĞI FARK ETTİK 
Böyle bir iş fikri nasıl aklınıza geldi?

Her marka veya ürün gibi, Junoo da aslında bir ihtiyaçtan doğdu. Uzun süreli gözlem ve araştırmalarımızdan sonra Türkiye’de oyuncak pazarı tarafında bir açık olduğunu fark ettik. Rakibimiz sayılabilecek ürünlerin olduğu pazarda, geleneksellik hâkim. Bizler de kurucular olarak, birer ebeveyn olduğumuz için bu açığı en fazla hissedenlerdeniz.
Çocuğumuza veya kendimize bir ürün alırken fayda sağlamasına dikkat ediyoruz; ancak özellikle son dönemde bu konuda çok zorlanıyorduk. Çevremizle iletişime geçtiğimizde de, yalnız olmadığımızı anladık ve “Neden bunu biz yapmayalım?” diye düşündük. Junoo tam olarak böyle bir boşluğu doldurmak için kuruldu. Bu yüzden de ürünlerimizin bilinçli ebeveynler tarafından tercih edilmesi adına mutlaka standardın üzerinde olmasına, örneğin ‘en iyi’ eğitici oyuncak olmasına, en az bir adet “Red Dot” tasarım ödülü almış olmasına ya da “KickStarter” projesi olmasına; bunlarla beraber de Avrupa Birliği sağlık standartlarına uygun olmasına çok özen gösterdik. Ürün gamımızı, bu nitelikleri sağlayan ürünlerden oluşturduk.

İLK İŞİMİZ, ÜRÜN GAMI OLUŞTURMAKTI 
Fikri bulduktan sonra nasıl hareket ettiniz?

İlk işimiz, ürün gamı oluşturmaktı. Hemen münhasır distribütörlük sözleşmelerini imzaladık. Fikir çok önemli evet; ancak elbette en önemlisi finansman. İlk olarak iş planımıza göre; finansmanımızı ayarlamak, gerekli desteği almak için kredi başvurularımızı yaptık ve sonuçlandırdık. Etrafımızda fikrine ve zekâsına güvendiğimiz kişilerden oluşan bir danışma kurulu kurduk. Oluşturduğumuz ürün gamını onlarla beraber değerlendirdik, gelen içgörülerle iş yapımızı son haline getirdik.


‘BİR ADIM ÖNDE’
Junoo’nun temel amacı nedir?

Junoo’nun temel amacını “kullanıcıların bir adım önde hissetmelerini sağlamak” olarak belirledik, mottomuz da “Bir Adım Önde”. Ürünlerin hiçbiri yalnızca fonksiyonel değil, bunun yanı sıra, mutlaka yeni bir fayda sağlayan ürünler. Mesela; çantamız bütün dünya ile aynı anda lanse edilen akıllı sırt çantası, masa saatimiz telefon ile eşleşip uygulamalardan gelen bildirimleri yönetebildiğiniz ve güncel bilgileri takip edebildiğiniz akıllı masa saati, kodlama oyuncağımız ise Türkiye’deki 3 yaş üzeri çocuklara uygun olan tek kodlama oyuncağı. 

‘DANIŞMA KURULU’NA ÇOK İNANIYORUZ
Kimlerden akıl aldınız, kimlere danıştınız?

Doktordan oyuncuya, art direktörden mimara mühendise kadar uzanan geniş yelpazede fikir danışabileceğimiz bir kurul kurduk ve iki yıllık çeyrekler halinde bir araya gelebileceğimiz bir sistem oluşturduk. Bu kurullara çok inanıyoruz, gelen geri bildirimlerin değeri paha biçilemez.

HİÇBİR GİRİŞİMCİ “FİKRİM KÖTÜ” DEMEZ 
Aileden ve çevreden gelen tepkiler nasıldı? 

Herkes fikrin çok doğru olduğunu ve doğru zamanda yapılmış bir yatırım olduğunu iletti bize. Sonuçta hiçbir girişimci “Fikrim kötü” diye bir işe başlamıyor; ama zamanla fikir sahibi olan kişi objektif olamamaya başlıyor ve bence asıl hatalar da bu dönemlerde, körleştikçe yapılıyor. O yüzden bu tip zehirlenmelerden sizi uzaklaştıracak ve gerçeği gösterecek bir kurulla çalışmak çok çok önemli.
Bu yolda sizi en çok kim teşvik etti?
Fikrini aldığımız her kişi bizi yapmamız konusunda teşvik etti. Arkadaşlarımız, ailemiz hatta çocuklarımız dahil! (Tebessüm ediyor)

"BAŞARISIZLIK" KELİMESİNİ LÜGATIMDAN ÇIKARDIM
“Ya başarısız olursam” diye endişeniz oldu mu?

Başarısızlık da görece bir kavram. “Neye göre ve kime göre?” diye sorarım hep. Çok büyük ve gerçekten uzak koyulmuş hedeflere ulaşamayan bir kişi de başarısız sayılabiliyor. O yüzden “başarısızlık” kelimesini lügatımdan tamamen çıkardım. Yol zaten, olması gereken yere götürüyor sizi. Ve bazen her şeyi mükemmel planlasanız da size bağlı olmayan birçok farklı etken var. Bu durumda işler değiştiğinde, atınızı başka yöne sürme hızınız önemli. “Denemeye devam eden kişi başarısız olmaz” diye düşünüyorum. Ne yaparsanız yapın, zamanlama yanlışsa o işin doğru gitmesi mümkün olmuyor.

YASAL PROSEDÜRLER VE TESTLER ZORLUYOR
Şirketi kurarken en çok nerede zorlandınız?

En zoru; ithalat üzerine bir iş şeklimiz olduğundan yasal prosedürler, testler ve bunların ön görülemeyen zamanlamaları. Ürünlerimizi hem kendi e-ticaret sitemizde hem de Türkiye genelinde Vakkorama, Beymen, DR mağazalarında da sattığımız için, belirli terminlerle çalışıyoruz ve elimizde olmayan bazı ek süreçler sebebiyle zorlandığımız zamanlar oluyor. Özellikle gümrük işlemlerinde, daha önce ülkemizde bulunmayan manyetik blok, LED ekranlı çanta gibi yeni kategoriler yarattığımız için, testler ve izinler kısmında bizim de tecrübe kazanma alanlarımız oldu.

VİDEOLARIMIZ AÇILIŞTAN ÖNCE YÜZBİNLERCE KEZ İZLENDİ
Ve ne zaman “Tamam işte başarıyorum galiba” dediniz?

Junoo’nun açılışından önce 1 aylık bir teasing-tanıtım kampanyası yaparak topluluk oluşturmak, stratejimizin bir parçasıydı. Dijital reklam kampanyalarımızın başlamasıyla ürünlerimize olan ilgiyi, beğeniyi, yüzbinlerce kez izlenen videolarımızın paylaşıldığını gördükçe; “Evet, sanırım doğru bir işe girdik” diye düşünmeye başladık...
 

Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz

Yazarın 1.02.2020 00:00:00. Tarihinden Önceki Yazıları