STARTUP'LAR ŞANSLARINI NASIL ARTIRIR?

Dünyadaki StartUp'ların yüzde 42'si pazar ihtiyacını net analiz edemediği için kısa sürede kapanıyor. Araştırmalar, girişimlerin neredeyse %90'ının hüsranla bittiğini işaret ediyor. Peki, başarıya giden yolda nelere dikkat etmeli?

“StartUp’ların %90’ı ilk 5 yıl içinde yok oluyor.” Bu tez 4 sene önceki bir araştırmaya ait; ancak aradan geçen zamana bakıldığında mevcut tabloda çok da bir şeyin değişmediğini söylemek mümkün. UC Berkeley & Stanford Üniversitesi’nce hazırlanan “StartUp Genome Raporu” da dünya genelinde kurulan StartUp’ların %90’ının başarısız olduğunu ortaya koyuyor.

Veri analiz platformu CB Insights’a göre; bu tablonun en büyük nedenleri şöyle: StartUp’ların %42’si pazar ihtiyacını net analiz edemiyor. %29’u sermayesini tüketiyor, %23’ü yanlış ekiple yola çıkıyor. Türkiye’nin iddialı StartUp’larından, online iş platformu SanalUzman.com’un Genel Müdürü Niyazi Bekiroğlu’na göre; piyasa analizi, doğru ekip, ihtiyaca yönelik teknoloji kullanımı ve yalınlık, şansı artıran faktörlerden.

‘DOĞRU PİYASA ARAŞTIRMASIYLA 1-0 ÖNDE BAŞLAYIN’

SanalUzman.com Genel Müdürü Niyazi Bekiroğlu, doğru piyasa araştırmasının girişimcileri 1-0 önde başlatacağı görüşünde. StartUp’ların kapanma nedenleri arasındaki “hedef kitleyi analiz etmemek” maddesini 1. sıraya koyan Bekiroğlu, “Pazarın ve müşterinin ihtiyaçları, o ürüne ihtiyaç duyanların kısıtlı olup olmadığı, kültüre uygunluğu, aynı fikrin daha önce uygulanıp uygulanmadığı gibi pek çok noktanın araştırılması gerekiyor” ifadelerini kullanıyor. 

‘YANLIŞTA ISRARLA ÖLÜMCÜL SONUÇLAR DOĞABİLİR’

SanalUzman.com’un Genel Müdürü aksi halde olacakları şöyle özetliyor: “Ürün bazında kimsenin satın almayacağı / ihtiyaç duymayacağı bir seçimi, hatada ısrar etmek, yanlış hedef kitleye pazarlamak, farklılaşmanın zor / kâr marjlarının düşük olduğu alanlara giriş yapmak 
gibi ölümcül sonuçlar doğabilir.”

‘YA TUTARSA MANTIĞI TUTMUYOR’

“Ya tutarsa” mantığıyla hiçbir hazırlık ya da plan yapmadan, neyi başarmak istediğine dair net bir fikre sahip olmadan yola çıkmanın hüsrana yol açtığını anlatan Bekiroğlu, finansmanı yönetememenin, yanlış ekip / ortak seçiminin ve kurumların odağını kaybetmesinin de başarısızlığı artırdığının altını çiziyor.

‘TEKNOLOJİYE YATIRIM HARCAMA DEĞİL, AVANTAJ’

Teknolojiye aşırı odaklanmak kadar imkânlarından yeterince ya da hiç faydalanmamanın da başarısız StartUp hatalarından çıkarılacak dersler arasında yer aldığına dikkati çeken Bekiroğlu şunları kaydediyor: “Teknolojiye yatırım başlangıçta ‘harcama’ gibi görünse de uzun vadede avantaj sağlıyor. Doğru teknolojiyi kullanan girişimciler hem zamandan hem de paradan tasarruf edebiliyor. Zamanı iyi yönetmeyi sağlayacak ve fikri destekleyecek uygulamaları, programları kullanmak her zaman işe yarıyor.”

‘YALIN PROJELER KAZANIYOR’

Teknoloji sektöründe sadeliğin önemli bir özellik olarak karşımıza çıktığını anlatan Bekiroğlu şöyle devam ediyor: “Genç girişimciler genellikle süreçleri karmaşık hale getirme eğilimi gösteriyorlar. İnsanların vakitlerinin kısıtlı olduğu günümüzde müşterilere yönelik bir kayıt formundan tutun; ortaklık, kira, finans sözleşmelerine kadar her şeyin basit, anlaşılır tutulmasında fayda var. Ayrıca kişilerin büyük fikri çeşitli endişelerle paylaşmaması da olumsuzlukları beraberinde getiriyor.” 

Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz

Yazarın 1.2.2019 00:00:00. Tarihinden Önceki Yazıları