LİDERLERİN GLOBAL FIRSAT VİZYONU

Şirketlerimizin uluslararası yolculuğu uzun yıllardır devam ediyor. Bu zaman zarfında pek çoğu, global arenada önemli bir oyuncu oldu. Birçok ülkede, milyar dolarlık cirolara ulaştı. Gerçekleştirilen satın almalarla da dünya çapında ilgi çekiyorlar. Topluluklarımız, bugün yurt dışında cesaretle ve emin adımlarla ilerliyor, rakiplerine meydan okuyor. Önümüzdeki dönemde daha çok sayıda Türk şirketinin, sınır ötesinde boy göstereceği aşikâr. Ağustos 2019'un kapak konumuza da bu gerçekler yön verdi. Türk devlerinin gözü pek liderlerine, en kuvvetli oldukları ülkelerde, hangi sektörlerde "fırsat penceresi" araladıklarını sorduk...

Türk şirketlerinin, uluslararası sahnedeki ağırlığı her geçen yıl artırıyor. Global rakiplerine kafa tutanlar, fırsatları değerlendiriyor, kapsama alanını genişletiyor. Türk iş dünyasının yurt dışındaki gücü, istatistiksel pek çok araştırmayla da defalarca ortaya konuldu.

BİRÇOK TÜRK ŞİRKETİ DÜNYA LİGİNDEKİ YARIŞTA 
Gelişmekte olan ülkelerin dünya ligindeki yarışında, Türk toplulukları da hatırı sayılır büyük bir role sahip. Yayılma performansına mercek tuttuğumuzda birçok yerde, çeşitli yatırımları olduğunu görüyoruz. Avrupa, Balkanlar, Orta Asya ve Rusya, yatırımlarda önemli yer tutuyor. Bununla birlikte, özellikle Kuzey Afrika’ya eğilim var.

DIŞ PAZARLARA AÇILMA İŞTAHI DEVAM EDİYOR
Öngörülebilirliğin azaldığı bir dönem olmasına rağmen, Türk iş dünyasının stratejik hedefleri çerçevesinde dış pazarlara açılma iştahı devam ediyor. Büyümede yavaşlama, kârlılıklarda baskı ve finansman kaynaklarına erişim gibi kısıtlamalar olsa da, yurt dışındaki yatırım fırsatları, finansal güçleri ölçüsünde aktif olarak takip ediyorlar.

DOĞAL MENTORLUK MİSYONLARI
Değerli düşüncelerinizi Business Life okurlarıyla paylaşan liderlerimize ilk olarak, “En kuvvetli olduğunuz ülkeye giriş hikâyenizi anlatır mısınız?” sorusunu yönelttik. Hemen peşinden, burada hangi sektörler için “fırsat sinyali” gördüklerini öğrendik. Son olarak, Türk şirketleri için üstlendikleri “doğal mentorluk” misyonlarını dinledik.

 
ANADOLU GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI TUNCAY ÖZİLHAN:
GÜÇLÜ BÜYÜME POTANSİYELİ GÖRDÜĞÜMÜZ ÜLKELERE ODAKLANDIK
Yurt dışı operasyonlarımızda Rusya’ya yoğunlaştık. DEİK’teki Türk–Rus İş Konseyi Yürütme Kurulu Başkanlığı görevim kapsamında, iki ülke arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

1980’lerden bu yana ihracat potansiyeline inandığımız Rusya’da önemli girişimlerde bulunduk. İlk zamanlarda tekstil ve otomotiv alanında bazı çalışmalar yaptık. Ardından bira fabrikalarımızı açtık. 

DAHA DA GÜÇLÜ BİR OYUNCU OLDUK
İki ülke arasında ticari ilişkilere daha elverişli ortam oluşturulması konusunda sağlam adımlar attık, önemli kontaklar oluşturduk. Faber Castell ile olan ortaklığımız çerçevesinde Rusya’da da bir şirketimizi açtık. Yakın zamanda, Anadolu Efes’in ABInBev ile iş birliği sayesinde, Rusya pazarında daha da güçlü bir oyuncu olduk.  
Japonya da grubumuzun çok geçmişe dayanan ve kapsamlı ilişkiler geliştirdiği bir ülke. Türk otomotiv endüstrisindeki ilk Japon ortak girişimi olan Anadolu Isuzu’da, Isuzu Motors ve Itochu ile 1984’ten bu yana başarılı bir ortaklığımız var. Honda ile 30 yıldan uzun süredir devam eden iş birliğimiz sürecinde Türkiye’de Honda Binek Araç Fabrikası’nı birlikte kurmuştuk. Daha sonra hisselerimizi Honda’ya sattık; ama halen Honda Güç Ürünleri’nin tek yetkili distribütörüyüz. 

KAZAKİSTAN VE GÜRCİSTAN’DA DA YATIRIMLARIMIZ VAR
Kazakistan; bira, içecek, perakende ve kırtasiye olmak üzere 4 farklı sektörümüzde operasyonlarımızı yürüttüğümüz bir ülke. Gürcistan’da enerji alanında yatırımlarımız var. Başta yakından tanıdığımız yerler olmak üzere, güçlü büyüme potansiyeli gördüğümüz ülkelerde fırsat gördüğümüz yatırım fırsatlarına odaklanmaya devam ediyoruz. 

2008-12 DÖNEMİNDE TÜRK JAPON İŞ KONSEYİ BAŞKANI... 
Ben Estonya Fahri Konsolusu olarak da görev yapıyorum. 2008-2012 döneminde DEİK’te Türk-Japon İş Konseyi Başkanı’ydım. 2016’da Japon Hükümeti’nden, iki ülke arasındaki ilişkilerin tesisinde oynadığımız role istinaden benim için büyük bir onur olan “The Order of the Rising Sun”ı (Yükselen Güneş Nişanı), “Gold and Silver Star” (Altın ve Gümüş Yıldız) aldım.


ECZACIBAŞI HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI BÜLENT ECZACIBAŞI :
ÖNCELİĞİMİZ, YENİ PAZARLARA YATIRIM YAPMAK
“Yapı Ürünleri” grubumuz; Hindistan ve Sahra Altı Afrika’da, “Tüketim Ürünleri” grubumuz da Kuzey Afrika ve Orta Doğu’da yeni iş geliştirme fırsatlarını değerlendiriyor.

Önümüzdeki dönemde, faaliyette bulunduğumuz bütün sektörlerde ihtiyatlı bir büyüme öngörüyoruz. Yapı ve tüketim ürünleri, doğal kaynaklar ve sağlık gruplarımızın bu büyümenin itici gücü olmalarını hedefliyoruz. 

YETKİNLİĞİMİZ VE REKABETÇİLİĞİMİZ YÜKSEK
Önceliğimiz, yetkinlik ve rekabetçiliğimizin yüksek olduğu seramik, tüketim ürünleri, sağlık ve doğal kaynaklar alanlarında mevcut pazarlarımızda daha da büyümek, yeni pazarlara yatırım yapmak.


Çalık Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık, Türkiye ve Japonya arasındaki ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesine sunduğu katkılar dolayısıyla Japonya İmparatoru Majesteleri tarafından ‘Altın Işıklar, Yükselen Güneş Nişanı ve Boyun Bağı’ ile onurlandırıldı. Japonya’nın en yüksek devlet nişanını, Japonya Büyükelçisi Akio Miyajima takdim etti.

ÇALIK HOLDİNG VE AKTİF BANK YÖNETİM KURULU BAŞKANI AHMET ÇALIK:
TÜRKİYE İLE JAPONYA İLİŞKİLERİNİN GELİŞMESİ İÇİN HER TÜRLÜ ÇABAYI GÖSTERECEĞİM
Japonya İmparatoru Majesteleri (Naruhito) tarafından layık görülen değerli paye (Japonya’nın en yüksek devlet nişanı), Japonlar ile geçirilen 30 yılı aşkın iş birliği ve ortak çalışmanın bir ürünü. 

Tüm samimiyetimle belirtmek isterim ki, Japon kültürünü ve Japon iş dünyasının bilgi, disiplin, dürüstlük ve karşılıklı saygıya dayanan iş anlayışını tanıdıkça bu ülkeye ve insanlarına olan sevgim, saygım, hayranlığım her geçen gün artarak devam ediyor. 

COĞRAFYALARI UZAK; AMA KÜLTÜRLERİ BİRBİRİNE ÇOK YAKIN İKİ DOST ÜLKE
Bu ödülü (Japonya’nın en yüksek devlet nişanı) almamda elbette iş birliği yaptığımız ve çok yakın çalıştığımız Japon dostlarımın büyük payı bulunuyor. Bu ödül aslında çeşitli coğrafyalarda gerçekleştirdiğimiz Türk Japon iş birliğinin başarısının bir göstergesi. 
Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da Asya’nın iki ucunda, coğrafyaları uzak; ama kültürleri birbirine çok yakın olan iki dost ülke arasındaki ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkilerin daha da gelişmesi için elimden gelen her türlü çabayı göstereceğim.

DİJİTALLEŞME ALANINAODAKLANDIK
Girişimci bir grup olarak, farklı sektörlerdeki yatırım fırsatlarını ve oluşumları her zaman yakından takip ediyoruz. Dönüşen dünyada rekabetçi olmak için dijitalleşme büyük fırsat sunuyor. Yaşam teknolojileri alanında yapay zekâların etkin kullanımıyla inovatif hizmetler sunmayı hedefliyoruz. 

Yenilikçi finansal teknoloji platformu olma misyonuyla hareket eden grup şirketimiz Aktif Bank ile Japonya’nın ileri teknolojisine, uzmanlığına sahip dünyanın öncü entegre güvenlik sağlayıcılarından SECOM iş birliğiyle kurumlara, yaşam teknolojilerinde rehber olmayı ve dönüşümü en verimli şekilde gerçekleştirmelerine destek vermeyi amaçlıyoruz. İki şirketin güçlü sermaye yapısıyla ve yüzde ellişer ortaklıkla hayata geçen Secom Aktif Yatırım’in şu anda Türkiye’de büyümesini amaçlıyoruz.


ALARKO HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE ALVİMEDİCA YÖNETİM KURULU BAŞKANI LEYLA ALATON:
FRANSA İLE İTALYA’DA SAĞLIK SEKTÖRÜNDE GÜZEL FIRSATLAR VAR
Fransa ve Türkiye arasında hem iş hem kültürel faaliyetlerin hep içinde oldum. Bu vesileyle 2014’te Fransa’nın en prestijli ve en önemli devlet nişanı olan Légion d'honneur (Şeref Nişanı) ile ödüllendirilmek de ayrı bir gurur kaynağıydı.

Fransa ile iş ilişkimin başlaması 1990’lı yıllara kadar uzanır. Fransa’nın önde gelen telekominikasyon şirketlerinin Türkiye ile uydu iş birliği kapsamında, o zamanki şirketimde iletişim danışmanlığı servisi sunmuştuk. 

TARİHİ BİR PROJEDE YER ALMAK, GURUR VERİCİYDİ
Üllkemizin telekonümikasyon altyapısıyla ilgili tarihi bir projede yer almak gurur vericiydi. Sonraki yıllarda Alvimedica Tıbbi Ürünler San. Ve Dış Tic. A.Ş.’nin İtalya’daki C.I.D şirketini satın almasıyla bu ülkeyle ilişkilerim de hızlandı. Fransa ile İtalya’da da, özellikle sağlık sektöründe güzel fırsatlar bulunuyor. 

ALDIĞIMIZ KARARLARIN SONUÇLARINA KATLANMALIYIZ 
Yaşam felsefem,“Aldığımız kararların sonuçlarına katlanmalıyız.” Bazen yanlış kararlar almış olsak dahi, onları bir öğreti olarak görüp, hayatı öğrenmenin zevkini almaya devam etmeli, aynı hataları tekrarlamamalıyız. Aslında alınan karar, o an için en doğrusuydu. Ekosistemlerde ortamı hazırlamak önemlidir. Bir sosyal ortama girdiğinde kenarda sessizce etrafı izlemek yerine, akıllarda kalabilecek bir varlık göstermeye odaklanmak önemli. Çünkü, bir networke girmek değil, asıl onu değerlendirmek esastır.


ALPET YÖNETİM KURULU BAŞKANI VAKKAS ALTINBAŞ:
KKTC, GENİŞ FIRSATLAR SUNAN VERİMLİ BİR ÜLKE
KKTC çok iyi tanıdığımız bir ülke. Hızla karşılık alınabilecek, pek çok sektörde yeni ihtiyaçların bulunduğu, gelişime açık bir ekonomisi var. Yatırım yapılabilecek alanların başında eğitim ve turizm sektörünü görüyorum.

Altınbaş ailesi olarak, yurt dışındaki en büyük ve köklü yatırımlarımızı Kıbrıs’ta yaptık. Bugün en güçlü markalarımızdan biri olan Altınbaş Mücevherat’ın ilk şubesi, 1979’da babamız Mehmet Altınbaş ve oğullarının ticaret hayatına atılmasıyla birlikte ‘Ali Vakkas Altınbaş Kuyumculuk’ olarak KKTC’de açıldı. 

KUYUMCULUĞUN ARDINDAN FİNANS VE ENERJİ...
KKTC’de ilk ticari girişimler olarak 1974’ten bu yana süren ve kuyumculukla başlayan yatırımlarımızın ardından finans ve enerji sektörleri geldi. Kıbrıs’ta Creditwest Bank ve Alpet Kıbrıs’ı kurduk. KKTC’de 40 yıldır faaliyetlerimizi aralıksız sürdürüyoruz.  KKTC’de optimal bir fizibilite çalışması, sektör analizi ve alternatif lokasyonlar göz önüne alınarak katma değer yaratacak pek çok yatırıma başlanabilir. 

KIBRIS’TA YATIRIM PLANLAYAN MÜTEŞEBBİSLERE YOL GÖSTERİYORUM
Farklı zaman ve ortamlarda da KKTC’de yapılabilecek yatırımlara dair görüşlerimi paylaşıyorum. İş dünyasına ilişkin çeşitli oturumlarda, ekonomi sohbetlerimizde, meslek birliklerimizin toplantılarında düşüncelerimi açıklıyor, Kıbrıs’ta yatırım planlayan müteşebbislere yol göstermeye çalışıyorum. Sadece açıklamalarımla deği,l eylem ve davranışlarımla, hatta zaman zaman farklı aktivitelerle de bunu yapmaya çalışıyorum. 

ANAMUR’DAN KIBRIS’A YÜZME NEDENİM!...
Örneğin; hem yüzmeyi sevdiğimden hem de yeni yatırımlar için KKTC’nin geniş fırsatlar sunan verimli bir alan olduğunu anlatmak ve Türkiye’ye sadece yüzme mesafesi kadar yakın olduğuna dikkat çekmek için Anamur’dan Kıbrıs’a yüzdüm. Kıbrıs iş insanlarına, Türkiye’ye yakınlığı yanında, sahip olduğu pek çok avantajla verimli yatırım fırsatları sunuyor.    


ORKA HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU:
EN ETKİLEYİCİ HİKÂYEMİZ İTALYA
Genç ve dinamik ekibimizle 24 saat uyumuyor, gece gündüz demeden çalışıyoruz. Gün bizim için Avustralya’da başlıyor, Brezilya’da bitiyor. “Üzerimizde güneş batmıyor” diyebilirim.

İtalya, İspanya, Rusya, Almanya ve İspanya arasında en etkileyici hikâyemizin, 2016 yılı son çeyreğinde giriş yaptığımız İtalya olduğunu düşünüyorum. 

ÇİZME’DEKİ SATIŞ NOKTAMIZ YIL SONUNDA 40’A ÇIKACAK 
İtalya’da; Milano, Piacenza, Parma, Genova, Rimini, Sassari, Varese, Messina ve Cagliari olmak üzere 9 kentte, 9 günde, 9 satış noktası açma başarısı göstererek bir ilke imza atmıştık. 2017’de Roma gibi marka kentlere de girerek mağaza sayımızı kısa bir süre içerisinde 18'e çıkardık. İtalya’da satış noktası sayımız 31’e ulaştı. Yıl sonunda 40’a çıkacak. Dünyanın en güçlü erkek giyim mağazalarının olduğu İtalya’da böylesine bir performansı ortaya koymak, sadece Orka Holding için değil Türkiye adına çok önemli. Öyle ki, İtalya’nın hazır giyimde kg fiyatı 45 dolar iken, Orka Holding markalarının kg birim fiyatı 80 dolara yükseldi.

İŞİMİZ, TÜRKİYE İÇİN ÇALIŞMAK VE DEĞER ÜRETMEK
Markalı ihracatta da ülkemizi temsil ederek sektörümüze öncülük ediyoruz. 75 dolara yükselen ihracat kilogram birim fiyatı ile Türkiye ortalamasının 60 katına, hazır giyim ihracat ortalamasının da 5 katına ulaşma başarısı gösterdik. Moda merkezi İtalya’da bile her yıl satışlarımız yüzde 100 artıyor. Dünyanın 2023’te Türk markalarını konuşacağı fikrindeyim. Avrupa’dakilerin yorgun olduklarını görüyoruz ve ben Türk markalarının uluslararası markette çok başarılı olacağına inanıyorum.


TOSYALI HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI FUAT TOSYALI:
HEDEF, DEMİR ÇELİKTE BİR DÜNYA MARKASI OLMAK
Cezayir’de üçüncü fazı devreye giren Tosyalı Algerie’nin, sadece 8 ayda günlük 7 bin 700 ton DRI üretim rakamına ulaşarak dünya rekoru kırmasının mutluluğunu yaşıyoruz.

Tosyalı Algerie’de, Kasım 2018’de dünyanın en büyük DRI modülü de devreye alındı. 

DÜNYANIN 3 KITASINDA 20’NİN ÜZERİNDE TESİS
Yurt dışındaki yatırımlarımızla Türkiye’nin demir çelik sektöründeki gücünü küresel arenada da hissedilebilir şekilde ortaya koyuyoruz. Üç kıtada, 20’nin üzerinde tesisle üretim yapan bir grup olarak, bir dünya markası olmak hedefiyle çalıyoruz.

BATI AFRİKA’YI KALKINDIRACAK PROJE
Türk bayrağını gururla dalgalandırmayı sürdürüyoruz. Afrika’da hayata geçirilecek yeni yatırım için Senegal hükümetiyle mutabakat zaptı imzaladık. Bu proje, Sayın Cumhurbaşkanımızın, Senegal ziyaretinde de gündeme gelmişti. Bizleri cesaretlendirmeleriyle ilk imzaları atmanın gururunu ve mutluluğunu yaşıyoruz. 

ÖNCELİĞİMİZ, ÜLKEMİZ İNSANINA KATKIDA BULUNMAK
Hedefimiz, vizyonumuz çok net: Faaliyet gösterdiğimiz tüm sektörlerde bir dünya markası olmak... Bu topraklarda doğmuş, büyümüş, bir şirket olarak, en büyük önceliğimiz ise ülkemiz ekonomisine ve insanına katkıda bulunmak. Kol kola hak ettiğimiz seviyeye ulaşmak. 2023 hedefleri doğrultusunda çalışmalarımıza devam ediyoruz. 

Seyfettin Bayram s.bayram@businesslife.com.tr
Sami Altınkaya s.altinkaya@businesslife.com.tr


Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz