İNSAN KAYNAĞI 'EV'RİLİYOR!

Koronavirüsün tüm dünyayı etkisi altına almasıyla büyük ölçekli şirketler başta olmak üzere çok sayıda kurum ve kuruluş, farklı önlemlere başvuruyor. COVID-19 salgını ile etkin bir mücadele kapsamında "evden", "uzaktan" ve "esnek" çalışma modellerine geçiliyor. Bu noktada, İnsan Kaynakları departmanlarının aldığı ve alacağı kararlar büyük önem kazanıyor. İşte, Türkiye'deki İK liderlerinin "kriz yönetimi" ve geleceğin "iş yapış" şekillerine de ışık tutacak alternatifleri...

Koronavirüs salgını, küresel ticareti durma noktasına getirirken, şirketler zorlu süreçten en az hasarla çıkabilmek için yeni çözüm yolları arıyor. Hem personelin sağlığını korumayı hem de mevcut işlerin sürmesini amaçlıyor. En kritik önlem, minimum temas. Bu nedenle birçok işreven “evden çalışma”ya geçti. “Home Office” sistemi ise özellikle üretim bandında olmayan idari personel için uygulanmaya başlandı. COVID-19’un etkilerini en aza indirmek için “esnek çalışma modeli”ni ivedilikle benimseyenler, altyapısı hazır olanlar... 

ŞU AŞAMADAKİ EN İYİ YÖNTEM 
Dünya Sağlık Örgütü tarafından “pandemi” olarak ilan edilen yeni tip koronavirüs, işin niteliği uygun olduğu ölçüde “uzaktan çalışma”yı da beraberinde getirdi. Önceki süreçte ise toplumsal yaşama ve teknolojiye bağlı olarak iş organizasyonu evrilmekte, “esnek çalışma” işlerlik kazanmaktaydı. Ancak salgın yüzünden yaşanan ani değişim, iş dünyasındaki taşları yerinden oynattı. “Evde çalışma” şartları ve düzeni belirsizliğini koruyor; fakat şu aşamada başvurulabilecek en iyi yöntem. Koordinasyonda sorun yaşamak istemeyen işverenler, “online” platformları kullanıyor...


SOCAR TÜRKİYE İK BAŞKANI SİBEL UĞUR:
UZAKTAN ÇALIŞMA MODELİNE GEÇTİK
Türkiye’nin en büyük doğrudan dış yatırımcısı SOCAR Türkiye olarak, 5 bin 300’den fazla kişiye istihdam sağlıyoruz. Çalışanlarımızın sağlığını her şeyin üstünde tutuyoruz. Henüz koronavirüs vakasının Türkiye’de görüldüğü açıklanmadan önce grup şirketlerimizde tedbirler almaya başladık.

Önlemlerimizi, başta Dünya Sağlık Örgütü ve Sağlık Bakanlığı olmak üzere sağlık otoritelerinin talimatlarına uygun olarak en üst seviyeye taşıdık. SOCAR Türkiye çatı şirketi ve iştiraklerimiz Petkim, TANAP, STAR Rafineri, SOCAR Terminal, SOCAR Enerji Ticaret, Petkim RES,  Bursagaz, Kayserigaz ve Millenicom’da entegre bir kriz yönetimi uygulamaya başladık. 

VARDİYA SAYISINI 3’TEN 2’YE İNDİRDİK 
Ülkemizde ilk vakanın görülmesinin ardından, üretim ve satış operasyonlarının direkt içinde olmayan, tesislerimizde fiili olarak bulunmasına ihtiyaç duyulmayan destek departmanları ve idari birim çalışanlarımız için uzaktan çalışma modeline geçtik. Petkim, STAR Rafineri ve Petkim RES’in İzmir Aliağa Yarımadası’nda sahada görev yapan çalışanlarının vardiya sayısını 3’ten 2’ye indirdik. Sağlık kurumları ve yetkililerinin bahsi geçen hastalığın kritik süresini 14 gün olarak belirtmesi, yeni çalışma modelimizin periyodunu belirledi. 

ÖZEL DÖNEM ÇALIŞMA DÜZENİNE GEÇTİK 
Saha ekiplerimizin sağlığını gözeterek, 19 Mart 2020 tarihi itibariyle 2 vardiyadan oluşan 12 saatlik özel dönem çalışma düzenine geçtik. Grup olarak, Aliağa Yarımadası’nda yerleşik petrokimya, rafineri tesislerimizin üretim devamlılığının ülkemiz için hayati önem taşıdığının farkındayız. Bu kapsamda, tedarik zincirinde herhangi bir aksamının yalnızca firmamız için değil, tüm paydaşlarımız için de önemli kayıplar yaratacağının bilinci ve özverisi ile üretim faaliyetlerimize devam etmekteyiz. Bugün itibarıyla (26 Mart 2020) operasyonlarımız normal seyrinde... 


YAPI KREDİ İK VE ORGANİZASYON YÖNETİMİNDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI  HAKAN ALP:
DİJİTAL ARAÇLARI DAHA YOĞUN KULLANIYORUZ
En büyük önceliğimiz; çalışanlarımızın, müşterilerimizin ve toplumun sağlığını ve güvenliğini korumak. Bunu yaparken bir yandan da ülkemize ve milletimize kesintisiz hizmet sunmayı sürdürmek...

Hem şube hem de genel müdürlük ekipleri için evden çalışmayı yaygınlaştırdık. Bu süreçte Yapı Kredililerin verimli ve rahat çalışmalarını sağlamak, gelişimlerini desteklemek adına dijital araçları daha yoğun bir şekilde kullanıyoruz.

TOPLANTILARI, DİJİTAL ORTAMDA YAPIYORUZ 
Geçtiğimiz yıl Yapı Kredililerin bilgi ve deneyimlerini birbirilerinden öğrenmeleri amacıyla hayata geçirdiğimiz BizTube, bu dönemde büyük önem kazandı. Hem iş hem de iş dışı bilgilerin paylaşılmasını bu platformumuzla destekliyoruz. Tüm toplantıları dijital ortamda yapıyoruz. Böylelikle ekiplerin birbirileriyle iletişim halinde kalmasını ve işlerin sağlıklı bir şekilde ilerlemesini sağlıyoruz. 

“E-İMZA” KOLAYLIĞI...
İşlerimizi kolaylaştıran en büyük faktör ise e-imza. Bu sayede tüm onayları dijitalde verebiliyoruz. İşlerin tasarlanmasından yönetilmesine ve onaylanmasına kadar tüm süreçleri online ortama taşıdık. Seminer, atölye, etkinlikler, çalışanlarımızın motivasyon ve gelişimine yönelik tüm işlemlerimizi de online olarak gerçekleştiriyoruz.


PEGASUS HAVA YOLLARI İK DİREKTÖRÜ DİLARA OĞUR
İLK PLANDA, İDARİ KADROLARIMIZ EVDEN ÇALIŞMAYA BAŞLADI

Sadece ülkemiz değil, tüm dünya zorlu bir süreçten geçiyor. Şirketler, hangi sektörde olurlarsa olsun; bu döneme göre konum alıyor ve iş yapış şekillerini değiştiriyor. Önlem amacıyla evden çalışma sistemine geçilmesi de en sık görülen varyasyonlardan biri. Biz de Pegasus olarak bu yönde bir karar aldık. 18 Mart 2020 itibarıyla genel müdürlük ve diğer lokasyonlarda görevli idari kadrolarımız, ilk planda, ay sonuna kadar evden çalışmaya başladı.


SAP GÜNEY AVRUPA, AFRİKA, ORTA DOĞU DİJİTAL HİZMETLER, İNOVASYON VE TÜRKİYE İK DİREKTÖRÜ HANDE GENÇ:
ÇALIŞANLARIMIZ, HER AN TÜM SÜREÇLERE ERİŞİM İMKÂNINA SAHİP 
Uzun yılardır sloganımız “Gelecek Bugün”. “4. Endüstri Devrimi” ile hayatımıza giren dijital dönüşümle birlikte SAP olarak biz de işe alım, öğrenme, perfomans, kariyer, seyahat ve masraf yönetimi, ücretlendirme, izin yönetimi, yedekleme gibi tüm süreçleri kendi çözümlerimiz aracılığıyla “bulut”a taşıdık. 

Çalışanlarımız her an mobil cihaz veya bilgisayar üzerinden tüm süreçlere erişme ve işlem yapma imkânına sahip. Ayrıca iş-özel hayat dengesini yöneten çözümümüz ile çalışanlarımızın fiziksel ve ruhsal sağlığını destekliyoruz. “Qualtrics” ile anlık anketler yayınlayıp, çalışanlarımızdan geribildirim toplayarak aksiyon alıyoruz. 

YATIRIMLARIMIZ, KARŞIMIZA AVATAJ OLARAK ÇIKIYOR
Uzun yıllardır dünyada iş yapış şekillerinin evrildiğinden bahsediyorduk. Bunların bir kısmı coğrafi, sosyolojik ve demografik değişikliklerden kaynaklanıyordu, bazıları da teknolojik gelişmelerin hızından... Y kuşağının çalışma hayatına atılmasıyla iş modellerinin farklılaştığını konuştuk. Esnek çalışma saatleri ve lokasyonları, kasik performans yönetimi sistemlerinin artık ihtiyacı karşılamadığını, anlık geribildirimim önemini gördük. Bu doğrultuda yaptığımız tüm yatırımlar koronavirüs salgını sırasında karşımıza bir avataj olarak çıkıyor. 


İSTANBUL SABİHA GÖKÇEN ULUSLARARASI HAVALİMANI İK DİREKTÖRÜ AHMET HAKAN ARSLAN:
ÖNCELİĞİMİZ, SOSYAL TEMASI AZALTAN İŞ YAPIŞ ŞEKİLLERİ OLDU

Koronavirüs dolayısıyla hepimizin dikkat etmesi gereken sosyal temasın azaltılması, bizi de buna uygun bir iş yapış alternatifi bulmaya yöneltti. Bu süreçte bizim de öncelikli tercihimiz “evden çalışma” modeli oldu. Bu, salgından korunmak ve yayılmasını önlemek konusunda atılan önemli bir adımdı. Bunun dışında ilk planda “esnek çalışma” saatleri ile ofisteki yoğunluğu da azaltmayı hedefledik. İş dünyasının önceliği de elbette bu zorlu dönemi atlatmak. İlerleyen süreçte, birçok işletme tarafından hızlıca uygulamaya koyulan benzer seçeneklerin, çalışanların iş-yaşam dengesi hususundaki faydalarını hep birlikte göreceğiz.


CARGILL GIDA ORTA DOĞU, TÜRKİYE & AFRİKA İK DİREKTÖRÜ BANU ÖKSÜN:
BU ZORLU DÖNEMDE DE ‘ÖNCE İNSAN’ DİYORUZ
Eşi benzeri görülmemiş bir dönemden geçiyoruz. Dünyanın sorumlu ve sürdürülebilir bir şekilde beslenmesi adına gıda perakendecileri, servis sağlayıcıları ve restoran zincirleri olan müşterilerimiz ile birlikte, gece gündüz durmadan çalışıyoruz. 

Cargill olarak, insanların ve hayvanların beslenme ihtiyacını karşılamak üzere gıda, gıda bileşenleri ve yem üretmek gibi hayati önemde bir hizmet sunuyoruz. Üretim tesislerimizde güvenli koşullarda ve özveriyle çalışan arkadaşlarımız sayesinde, global tedarik zincirimizde meydana gelen aksamalar sınırlı kalıyor. 

İŞ YERİNE GELENLER İÇİN HİJYEN TEDBİRLERİ...
Çalışanlarını “en değerli varlığı” olarak kabul eden kurum olarak ‘Önce İnsan’ yaklaşımımızı bu zorlu dönemde de sergilediğimize inanıyorum. Öncelikle ebeveyn olanlara uzaktan çalışma imkânı sağlamıştık, şu anda mümkün olduğunca evlerden çalışılabiliyor. Görevi gereği iş yerinde bulunmak zorunda olanlar için ise tüm hijyen tedbirlerini aldık. Gıda üreten bir firma olarak, insani görevimizin bilinciyle, zor koşullarda dahi üretimi aksatmayan arkadaşlarımıza özverili yaklaşımları için teşekkür ediyorum.


AVON TÜRKİYE ORTADOĞU VE KUZEY AFRİKA İK DİREKTÖRÜ  BAŞAK EVRİM DALTABAN:
İLETİŞİM, MEKÂNDAN BAĞIMSIZ HALE GELDİ 
65 ülkede 20 bin çalışanı ve 5 milyondan fazla temsilcisi bulunan Avon olarak, salgınla ilgili dünyadaki tüm gelişmeleri ilk günden bu yana büyük bir dikkatle takip ettik. Bir yandan da olası önlemlerle ilgili hazırlıklarımızı yaptık. Çeşitli "bulut" uygulamalarımızı devreye aldık.

Koronavirüs kapsamında ilk aksiyon alan şirketlerden biriyiz. Evden ya da ofis dışında iken şirket sunucularında tutulan belge ve datalara ulaşmak çok ehemmiyetli. Tüm personelin ortak işler üzerinde çalışmasına yardımcı olan sistemleri hayatımıza entegre ettik. Özellikle bulut tabanlı ekip iş birliği uygulamaları bizim için büyük önem arz ediyor. Bu sayede farklı gruplar, kanallar, departmanlar oluşturup, bunlara özel mesajlar atabiliyoruz. Gelişen teknolojiler sayesinde müşteri hizmetleri ekibimiz hizmetlerine aksatmadan devam ediyor. Böylece işimizin olmazsa olmazı iletişim, mekândan bağımsız hale geldi. 


NOVARTİS GRUP TÜRKİYE İK DİREKTÖRÜ  DR. SENAY KIZILKAYA:
‘ESNEK ÇALIŞMA’ MODELİNİ HAYATA GEÇİRDİK
Küresel koronavirüs salgını nedeniyle içinden geçmekte olduğumuz bu zorlu süreçte çalışanlarımızın, sağlık mesleği mensuplarının ve tabi ki içinde yaşadığımız toplumun sağlığını korumak adına bir seri önlemler aldık. Bunlardan biri evden çalışma oldu.

Novartis İlaç olarak, uzun zamandan beri “iş ve özel yaşam” entegrasyonunun sağlanması için birçok esnek çalışma modelini hayata geçirmiştik. 

“ÇALIŞMA MEKÂNINI KENDİN SEÇ” UYGULAMASI 
Son 8 yıldır çarşamba günleri merkezdekiler “Çalışma Mekânını Kendin Seç” uygulaması ile dilediği yerden çalışabiliyordu. Küresel salgın nedeniyle bunu, ikinci bir karara kadar sahadakilerin tümü için de hayata geçirdik. Evlerimizdeyiz. İşe gitmek zorunda olanlar için de daha sağlıklı bir ortam yaratıyoruz. Hem sayı nispeten az oluyor hem de her yer sterilize ediliyor. 

ONLİNE EĞİTİM...
Teknik altyapımız ve iş yapış şeklimiz “esnek çalışma”ya uygun. Birçok dijital uygulama ile ekip toplantıları, video konferanslar ve dijital ziyaretleri kolaylıkla yapabiliyoruz. “Evden çalışma”yı fırsat bilerek binlerce online eğitim platformları sunduk. Çalışanlarımız, Türkiye ve yurt dışındaki üniversitelerin online sertifika programlarından ve 7 yabancı dilde geçerli online dil eğitimlerinden ücretsiz olarak yararlaniliyor. 


Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz