GÜÇLÜ BİLANÇOLAR

2018 yılı ekonomideki kırılganlık, bunun makro ve sektörel etkileriyle geçti. Gündemin yoğun, beklentilerin risklere işaret ettiği bu dönemde, yatırımcılar açısından haliyle bilançolar de önem kazandı. Son çeyreğe ait finansal sonuçların ardından 2018 tablosu da netleşti. Biz de alanlarında ön plana çıkan şirketlerden bazılarına, Mart 2019 sayımızda yer verdik.

KOÇ HOLDİNG CEO’SU LEVENT ÇAKIROĞLU:
‘YATIRIMLARIMIZA HIZ KESMEDEN DEVAM ETTİK’
Koç Holding CEO’su Levent Çakıroğlu, 2018’in ekonomik ve politik belirsizlikler nedeniyle küresel ölçekte pek çok zorlukla karşılaşılan bir yıl olduğuna dikkati çekti. Çakıroğlu, kurucuları, merhum Vehbi Koç'un 'Ülkem varsa ben de varım' sözünü referans aldıklarının altını çizdi.

2018’de piyasalardaki dalgalanmalar nedeniyle, büyüme, kârlılık ve verimlilik hedeflerimizle birlikte, likidite ve borçluluk yönetimine her zamankinden daha fazla önem verdik. Ülke ekonomisine katkı sağlamayı sürdürdük. Dengeli portföy yapımız, güçlü ihracat performansımız ve risk yönetimi anlayışımız, finansal sonuçlarımıza olumlu yansıdı. 2018’i sağlam bilanço yapımızı koruyarak tamamlamaktan memnunuz.

‘YENİLİKÇİ ÜRÜN VE  HİZMETLERİ HAYATA GEÇİRDİK’
2018’deki 9 milyar TL’lik kombineyle, son 5 senedeki yatırımlarımız 37 milyar TL’ye ulaştı. Türkiye’nin özel sektör AR-GE harcamalarının yaklaşık %11’ini gerçekleştirerek yurt dışında ve yurt içinde rekabetçiliğimizi artırdık, teknoloji gücümüzü ve markalarımızın değerini yükselttik, birçok yenilikçi ürün ve hizmeti hayata geçirdik. 

‘ÜLKEMİZİN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜNE ÖNCÜLÜK EDİYORUZ’ 
Uzun vadeli hedeflerimiz doğrultusunda teknolojiye, insan kaynağımıza ve inovasyona yatırım gerçekleştiriyoruz. Bu kapsamda geçtiğimiz yıl KoçSistem bünyesinde kurulan yeni teknoloji şirketimiz KoçDigital, ileri veri analitiği ve nesnelerin interneti konularında fark yaratan uygulamaları hayata geçirdi. “Dijital Dönüşüm Programı”yla çevikliğimizi, verimliliğimizi ve rekabetçi gücümüzü daha da artırırken; Türkiye’nin dijital dönüşümüne öncülük ediyoruz. International Data Corporation tarafından (IDC) Türkiye Dijital Dönüşüm Ödülleri kapsamındaki 26 ödülün 13’üne Koç Topluluğu şirketleri lâyık görüldü. 

KONSOLİDE CİRO: 143.2 MİLYAR TL
ANA ORTAKLIK PAYI NET DÖNEM KÂRI: 5.5 MİLYAR TL
SEKTÖREL DAĞILIM: FİNANS: 31, OTOMOTİV: %30 ENERJİ GRUBU: %26

SABANCI HOLDİNG CEO’SU MEHMET GÖÇMEN:
‘RİSKLERİ ÖNGÖRDÜK VE %34 BÜYÜDÜK’
Sabancı Holding CEO’su Mehmet Göçmen, 2018’de güçlü bir performans ortaya koyduklarını bildirdi. Sağlıklı öngörüler ışığında doğru hedefler koymalarının ve doğru zamanlamalarda attıkları etkin adımların kendilerini farklı kıldığına işaret etti.

Ekonomide dengelenme başladı. Seçim sonrasında daha uzun vadeli reformlar bekliyoruz. Biz tedbirlerimizi aldık; üretim ve yatırıma ‘dinamik portföy yönetimi’ yaklaşımı çerçevesinde devam ediyoruz. 2019’da tüm paydaşlarımıza değer yaratmayı sürdüreceğiz.

‘İHRACAT VE MALİYET DİSİPLİNİ MAKSİMUM DÜZEYDE’
2019 bütçemizde ihracatı ve maliyet disiplinini maksimum düzeye getirdik. 2018’e başlarken nakit yönetimini her zamanki gibi temel önceliğimizdi. Bu alandaki başarımızı bu yıl da sürdüreceğiz. Borç-özkaynak dengesinde günün koşullarına göre hareket edeceğiz.

‘SABANCIDX LİDERLİK EDECEK’
‘Risk yönetimine önem verdik ve bilanço bunları minimize ettik. Değer zincirimizi, bayi, tedarik ve satın alma süreçlerimizi doğru yönettik. Teknoloji ve dijitalleşme yine ana odağımız olacak. İşlerimizi böylece fırsatlarla büyüterek geleceğe taşıyacağız. SabancıDx şirketlerimizin dijital dönüşümüne liderlik edecek. Topluluğumuzun kültürel transformasyonu da bununla eşzamanlı devam edecek.

KOMBİNE NET SATIŞ: 88.8 MİLYAR TL
KONSOLİDE NET KÂR: 3.83 MİLYAR TL 

TURKCELL GENEL MÜDÜRÜ KAAN TERZİOĞLU:
‘YİNE DÜNYANIN EN HIZLI BÜYÜYEN OPERATÖRÜ OLDUK’
Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, Türkiye'nin 2018'de zor bir yıldan geçtiğini hatırlatarak, hedefledikleri net kâra ulaştıkları için mutlu olduklarını dile getirdi. Terzioğlu, 2019'da %16-18 arası gelir büyümesi, %37-40 arası FAVÖK marjı hedeflediklerini açıkladı.

Bir yıl daha dünyanın en hızlı büyüyen operatörü olduk. 2010’dan bugüne, toplam net kârımızın %60'ını, 8.8 milyar lirayı temettü olarak dağıttık. 2019 bizim ve Türkiye için de güzel bir yıl olacak. Güçlü refleksi olan, her türlü krizden alnının akıyla çıkmayı başaran bir ülkeyiz. 

’85.8 MİLYON DİJİTAL SERVİS MÜŞTERİMİZ VAR’
Yüzde 20.8’lik artışla 21.3 milyar lira ciroya ulaştık. %41.1'lik yükselişle FAVÖK'ümüz 8.8 milyar lira oldu. “Network”ümüzdeki 31 milyondan 18 milyonu 4.5G'li telefon kullanıyor. Eskiden abonelerimizi sayabilirdik, artık 85.8 milyon dijital servis müşterimiz var ve bunların %20'si hiçbir zaman Turkcellli olmamış.

‘2018’DE TÜM HEDEFLERİMİZE ULAŞTIK’
İşimiz çeşitleniyor, zenginleşiyor, bu da sonuçlarımıza yansıyor. 2018’de tüm hedeflerimize ulaştık. Türkiye, likidite sıkışıklığı döneminden geçti, önemli kur yükselişi yaşadı. Buna rağmen sözlerimizin hepsini tuttuk. Müşterilerimizin %56'sı faturalı ve dijital servislerine olan talep ivme kazarak yükselmeye devam edecek. Bir gün içerisinde hayatlarına dokunduğumuz dakika sayısı 2018’de de arttı.

‘DÜNYA, TÜRKİYE'DE GELİŞTİRİLEN ÇÖZÜMLERİ KULLANACAK’
2018, Turkcell'in dijital ayak izinin uluslararası alanda genişlemeye başladığı bir yıl oldu. Yetkinliklerimizi, faaliyette bulunduğumuz ülke ve iştiraklere taşıdık. 2019, dijital ihracat hamlemizin her anlamda hızlandığı, dünyada çok daha fazla kişinin ve şirketin Türkiye’de geliştirilen dijital servis ve çözümleri kullandıklarını gördüğümüz bir sene olacak.  

CİRO: 21.3 MİLYAR TL
FAVÖK (Faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr): 8.8 MİLYAR TL
KÂR: 2.21 MİLYAR TL

TEKFEN HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI MURAT GİGİN:
‘CİRO VE KÂRLILIK HEDEFLERİNİ AŞTIK’

2018, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dalgalanma ve belirsizliklerle geçti. Buna rağmen Tekfen Grubu yılı başarıyla tamamladı. Mali ve kurumsal hedeflere ulaşmak adına önemli adımlar attık. Ana iş kollarının çoğunda, ciro ve kârlılık hedeflerini aştık.

‘HİSSEDARLARIMIZA KARŞI SORUMLUYUZ’
Tekfen Holding hissedarlarına ticari başarı yaratmakla sorumluyuz. Ülkemizin istihdamına, yurt dışı müteahhitlik ve gübre ihracatıyla gelen döviz girdisi sayesinde de cari açığın azalmasına katkıda bulunuyoruz. Önümüzdeki 10 yılda mevcut değerlerimize sadık kalarak halihazırdaki işlerimizi genişletmek, sürdürülebilir büyümeyi ve kâra katkısı olacak yeni iş ve sektörleri portföyümüze katarak 3 faaliyet alanımızı 6’ya çıkarmayı, satış gelirlerimizi 50 milyara yükseltmeyi amaçlıyoruz. Başta mühendislik, tarım ve imalat alanlarında AR-GE’ye önemli ölçüde yatırım yapacağız. 

AKTİF-ÖZKAYNAK BÜYÜKLÜĞÜ: 12.036 MİLYAR TL / 4.424 MİLYAR TL
KONSOLİDE CİRO: 12.147 MİLYAR TL
NET KÂR: 1.402 MİLYAR TL
FAVÖK: 1.501 MİLYAR TL

DENİZBANK FİNANSAL HİZMETLER GRUBU BAŞKANI HAKAN ATEŞ:
‘ŞUBE AĞINI BÜYÜTEN SAYILI BANKALAR ARASINDAYIZ’
DenizBank Finansal Hizmetler Grubu Başkanı Hakan Ateş, Türkiye’nin en büyük 5. özel bankası olarak, 2018 yıl sonunda pazardaki güçlü konumlarını korudukları kaydetti. Ateş, 81 ile ve yurt dışına yayılan 754 şubede 14 bine yakın çalışanla ekonomiye katkı sağlamaya devam ettiklerini belirtti.

2018’de sektöründe şube ağını büyüten sayılı bankalar arasında yer aldık. Türkiye’nin en uç köşelerine kadar bankacılığın erişilebilirliği konusunu sosyal sorumluluk olarak görüyoruz. 

‘TÜRKİYE’NİN GELECEĞİNE KATKI SAĞLIYORUZ’
Marka değerimizi dünya liginde de sürekli yukarı taşıyoruz. Faaliyetlerinin odağına insan faktörü ve kurumsal yönetişim ilkelerini yerleştiriyoruz. DenizBank kurulduğu günden bu yana temas ettiği kitlelerin gerçek ihtiyaçlarına hitap eden, dolayısıyla hayatlarında iz bırakıyor. Ayrıca Türkiye’nin geleceğine katkı sağlayan bir hizmet modeli ortaya koyuyor. 

‘12 BANKA ORTAK OLDU!’
Bu çerçevede reel sektöre destek veriyoruz. 2017’de el ele vererek, aileleriyle birlikte 30 milyonu aşkın nüfusa tekabül eden KOBİ’lere, projenin adı gibi nefes aldıran güçlü bir iş birliği hayata geçirdik. “KOBİ Değer Projesi” 12 bankanın yan yana geldiği bir ortaklığa dönüştü. Esnafımızın, Türkiye ekonomisinin can damarı olduğumuzun bilincindeyiz. 2019’da bir kez daha yanlarında olmaktan mutluluk duyuyoruz. Tarımı, “milli mesele” olarak alıyoruz. Çiftçimizin her koşulda yanında olacağız.

‘GEÇİŞ DÖNEMİNDE YİNE EN İYİ HİZMET’
Emirates NBD ile Sberbank arasında DenizBank’ın %99.85'lik hissesinin devir işlemi için Türkiye, Rusya, Birleşik Arap Emirlikleri ve Avusturya ile bulunduğumuz diğer ülkelerin düzenleyici kuruluşları nezdinde onay sürecindeyiz. Geçiş döneminde müşterilerimize yine en iyi hizmeti sunacağız. Temas ettiğimiz tüm paydaşlar ve Türkiye için değer yaratmak üzere faaliyetlerimiz yoğun şekilde devam edecek.

NET KÂR: 2.2 MİLYAR TL
MÜŞTERİ SAYISI: 12.7 MİLYON
MEVDUAT: 137 MİLYAR TL
TOPLAM KREDİ: 173 MİLYAR TL

LOGO YAZILIM İCRA KURULU BAŞKANI M. BUĞRA KOYUNCU:
‘MÜŞTERİ SAYIMIZI 2018’DE DE ARTIRDIK’

En büyük hedefimiz, müşterilerimizle iş birliği içerisinde tutku ve çeviklikle değer oluşturmak. 2018’de de ürün ve hizmetlerimizde yenilikçilik ve yaratıcılığı artırarak liderliğimizi sürdürdük. 13 ödülle bu başarımızı perçinledik. Ekosistemimizdeki herkesin deneyimini geliştirmek için çalışmaya devam ediyoruz. 

‘GELİRLERİMİZİN %30’UNU  AR-GE’YE AYIRDIK’
Dünya teknoloji trendleri paralelinde hareket ediyoruz. Hem Türkiye’de hem de global pazarlarda rekabet gücümüzü arttırmak için kullanıcı deneyimine ve yüksek performansa öncelik veren ürünler geliştiriyoruz. 2018’de gelirlerimizin %30’unu AR-GE’ye ayırdık. 

‘ÜLKEMİZİN MÜHENDİSLERİYLE ÜLKEMİZ İÇİN ÇÖZÜM’
Ülkemizin mühendisleriyle ülkemiz için çözümler geliştiriyor, geleceğe ve yeni teknolojilere yatırım yapıyoruz. 15 binden fazla kişinin dijital dönüşüm çözüm ortağıyız. 2018’de 4.3 bin yeni müşteriyi bünyemize kattık. İştirakimiz eLogo ise bu kapsamda %26, kontör satışlarında %60’lık artış sağladı.

SATIŞ GELİRLERİ: 321.1 MİLYON TL
NET DÖNEM KÂRI: 67.7 MİLYON TL
FAVÖK ARTIŞI: %23

Enver ERKAN - e.erkan@businesslife.com.tr


Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz