PERAKENDENİN YENİ DÖNEM GLOBAL ROTASI

Türk markalarının dünya çapındaki projeleri, son dönemde iyice ivme kazandı. Hazır giyimden tekstile, gıdadan kozmetiğe, mobilyadan zücaciyeye kadar, pek çok alanda şube sayısı hızla çoğalıyor. Başka bir ifadeyle, perakende sektörümüz, sınır ötesinde büyümeye yönelik güçlü hamlelerde bulunuyor. Globaldeki dev firmalar arasında artık bizim temsilcilerimiz de var. Damat-Tween, Koton, Ipekyol, Twist ve Machka, Beymen, Simit Sarayı, Mavi, Roman ve Penti'nin yanı sıra ticari gayrimenkul yatırımcılarımızdan Fiba Commercial Properties gibi büyükler, deneyimleriyle ve geniş vizyonlarıyla göğsümüzü kabartıyor. Köklü şirketlerin liderleri, yol haritalarına Business Life aracılığıyla açıklık getirdi.


Türk markaları, sınır ötesinde önemli operasyonlara imza atıyor. Yurt içindeki sorunlara da çözüm üretmek için çaba harcayan tanıtım elçilerimiz, Türkiye’de güçlenerek sınır ötesine açılıyor. O ülkenin insanına dokunuyorlar ve duygusal bağ kuruyorlar. Türkiye’nin ve perakendenin “ekonomik özel kuvvetleri” kuşkusuz ki, yakın gelecekte çok daha önemli başarılara imza atacak.

BİNLERCE MAĞAZADA TÜRK TABELASI
Aynı zamanda Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyesi olanlar, 100’den fazla devlette, binlerce mağazada Türk tabelasıyla hizmet veriyor. On binlerce satış noktasına ise her geçen gün yenileri, yılda yüzlercesi ekleniyor. Büyüme, kararlı bir şekilde devam ediyor. Yeni pazarlara girmek isteyenler ve halen başka ülkelerde faaliyet gösterenler, stratejik planlarını uygulamaya koyuyor. 

ŞİRKETLER BİRİKİMLERİNİ PAYLAŞIYOR
Şirketlerimiz “Yeni Ekonomi” olarak adlandırılan e-ticaret ve dijitalleşmeyi de artık daha etkin kullanıyor. Yurt dışına açılım çalışmalarında ise birikimler paylaşılıyor, böylece hedeflere çok hızlı yol alınıyor. Yönetim kurulu başkanlığını Sinan Öncel’in üstlendiği Birleşmiş Markalar Derneği (BMD)’nin sektör aktörleri arasında kurduğu iletişimin kuvveti, el ele kalkınmaya katkı sunuyor. Aralık 2018 verilerine göre; BMD bünyesinde 456 marka ve bu kapsamda 3.650 mağaza ve 15 bin corner mevcut. Böylece Türkiye’nin değerlerini ve kültürü de dünyaya taşınıyor. Bir şube açmak ise mobilyasının ihracatı dahil, mimari konuda da ekstra kazanç kapısı demek.

ORAKÇIOĞLU’NDAN BÜYÜK KATKI
Şu an en prestijli derneklerden biri konumuna ulaşan BMD’nin bugünlere gelmesinde, kurucu başkan olan Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu’nın yoğun çabaları yadsınamaz. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanlığı koltuğunda da oturan Orakçıoğlu, 2010-11’de İstanbul Fashion Week Danışma Kurulu Başkanlığı’nı da yaptı. Organizasyonun uluslararası bir boyut kazanmasına başrolü oynayanlar arasındaydı. Avrupa Birliği projesi olan İstanbul Moda Akademisi (İMA)’nın kuruluşuna da öncülük etti.

SEKTÖRÜN AĞABEYİ: ABDULLAH KİĞILI 
Türkiye’de “giyim” denince akla gelen ilk isimlerden biri, şüphesiz duayen Abdullah Kiğılı… Başarı öyküsü biz dahil, ekonomi basınınca defalarca yazıldı. 22 yaşındayken, 1965’te babasından Sultanhamam’daki kumaş mağazasını devralmasıyla kolları sıvayan Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı; sektörünün ağabeyi, akıl vereni, ombudsmanı, arabulucusu…  Başı sıkışan, sorunlar yaşayan soluğu hemen onun yanında alıyor. O da bu problemlere çözüm üretiyor, orta yolu buluyor. İşlerin başına da geçen damadı, Kiğılı CEO'su Hilal Suerdem de onun yolundan ilerliyor.

ATILIMLAR, PROJELER, HEDEFLER…
İhracat kaleminde hatırı sayılır rakamlara ve yüzdeliklere ulaşılması, “Perakendenin Yeni Dönem Global Rotası” başlıklı araştırmamız için bizleri teşvik etti. Kıymetli iş insanlarımıza sorularımız, “Uluslararası pazarlara açılma projelerinizi hayata geçirme adına ne tür adımlar attınız?” ile başladı. Halihazırda faaliyet gösterdikleri kıtaları ve ülkeleri öğrenirken, yurt dışı büyüme planlarının hangi doğrultuda ilerlediği hakkında da bilgi sahibi olduk. Stratejik noktalarda hangi fırsatları yakaladıklarını ve kovaladıklarını anlatan dev markalarımızın liderleri, sınır ötesindeki atılımlarından da bahsetti…

ORKA Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu:
MARKA KİMLİĞİMİZİ VE ENERJİMİZİ 5 KITAYA DA TAŞIYORUZ
Kendi alanında dünyanın en bilinen ve beğenilen 10 markasından biri olan Damat’la birlikte kardeşleri Tween ve D’S Damat, Orka Holding’in gururu. Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu ise yeni pazarlarda ilk 3 arasına girmeyi hedeflediklerini açıkladı. Orakçıoğlu, ardından liderliği hedeflediklerini ve bunu birçok noktada başardıklarını söyledi.

Farklı kitlelere hitap eden Damat Tween ve D’S Damat ile dünyanın dört bir yanındaki müşterilerimizle buluşma hedefini, şirketi 30 yıl önce kurduğumuzda koymuştuk. “Üzerinde güneş batmayan marka” olarak tanımlıyoruz. Avustralya’dan başlayıp Avrupa’ya, oradan da Amerika’ya uzanan etkimiz, her geçen gün katlanarak büyüyor. Marka kimliğimizle birlikte enerjimizi de 5 kıtaya taşıyoruz. 

82 ÜLKEDE 380 ŞUBE
Yurt dışında büyümeye ve global yolculuğumuza ışık hızında ilerliyoruz. Johannesburg’daki (Güney Afrika) ilk yurt dışı mağazamızla başlayan yolculukta 180 rakamına ulaştık. Açılması kesinleşenlerin sayısı ise 40’ın üzerinde. Avustralya’dan Brezilya’ya, Rusya’dan Güney Amerika’ya, dünyanın bir ucundan diğer ucuna ulaştık. 82 ülke ve 5 kıtada toplam 380 şubemizle müşterilerimizle buluşuyoruz. 

ABD VE KANADA’DA İLK MAĞAZALAR…
Son 2 yılda İtalya pazarında gitgide büyüdük ve şu anda 28 satış noktamız var. Son iki ayda Sardinya ve Bologna’da kurdele kestik. Bunlara, sanatın ve modanın kalbi Floransa ve Roma eklenecek. 2019’da yepyeni bir atılım yaparak ABD’de ilk mağazalarımızı Washington DC ve Ohio eyaletlerinde açacağız. Kanada’da Ottowa’da bir ilki bu yıl gerçekleştireceğiz. 
Balkanlarda ve Rusya’da ise etkinliğimiz artıyor. Balkanlar’daki şube sayımız 8’den 15’e, Rusya’da 20’den 30’a çıkacak. Almanya’da 6’dan 10’a yükseleceğiz ve yakında finans merkezi Frankfurt’ta da olacağız. 2019 hedefimiz, iç ve dış pazarda mağaza sayılarımızı eşitlemeyerek toplamda 420’ye ulaşmak. 

HEDEF PAZARLAR ARASINDA ÇİN VE HİNDİSTAN DA VAR
Özellikle İtalya'da çok başarılıyız. Her yıl yaklaşık %120'nin üzerinde büyüyoruz. 2016 son çeyreğinde girdiğimiz İtalya’da; 9 günde Milano, Piacenza, Parma, Genova, Rimini, Sassari, Varese, Messina ve Cagliari olmak üzere 9 kentte 9 satış noktası açtık. 2017’de Roma gibi marka kentlere de girerek mağaza sayımızı kısa bir sürede 18'e çıkardık. Ciromuz da 3 milyon Euro’ya yükseldi. Milano'da showroom açtık. Bu sayede Brezilya, Meksika, Kanada, Malezya, Peru, Panama, Endonezya ve Avustralya'nın da aralarında yer aldığı çok farklı lokasyonlara ulaştık. 2019’da hedef pazar olarak Çin, Amerika, Kanada ve Hindistan’ı seçtik. 

FARKIMIZI ORTAYA KOYDUK
Bugüne kadar Türkiye’de moda ve perakende sektörüne sivil toplum örgütleri de dahil, bireysel olarak katkılar sağladık. Markalarımız Damat, Tween ve D’S Damat ile şirket özelinde de uluslararası platformda temsil sağlıyoruz. Bulunduğumuz ve hedef pazarlarda, rekabetçi fiyatlarımız, ürün kalitemiz, inovatif görüşümüzle farkımızı ortaya koyarak bir adım öne çıktık.

Yılmaz Yılmaz - Koton Yönetim Kurulu Başkanı:
2019 İHRACAT HEDEFİ 200 MİLYON DOLAR
Türkiye’nin moda ve perakendedeki öncü markalarından Koton, 30 ülkeye yayılan mağazalara ve binden fazla satış noktasına sahip. 11 bini aşkın çalışanı bulunan Koton’un Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, atılımlarından bahsetti.

Başta Avrupa olmak üzere tüm dünyaya bol çeşitli, kaliteli ve uygun modayı sunuyoruz. Yurt dışında 200 mağazaya ulaştık. Ciromuzun yüzde 40’ı buradan geliyor. 

30 ÜLKEDE, 1.000’DEN FAZLA SATIŞ NOKTASI
Türkiye’de üretiyoruz ve marka gücümüzü de kullanarak katma değerli ihracat gerçekleştiriyoruz. Bu bağlamda 2018’i 150 milyon doların üzerinde kapattık. 2019 hedefimiz 200 milyon dolar. Sınırlarımızın ötesine ilk kez 1996’da, Almanya-Münih’te çıktık. Bugün dünya genelinde 30 farklı ülkede, 1.000’den fazla satış noktasındayız. Artık Ukrayna, Moğolistan, Arnavutluk, Tunus, Cezayir ve Kuveyt’te de varız. 

AMAÇ, 5 KITADA EN BEĞENİLEN MARKA OLMAK
Rusya, Kazakistan ve Fas’taki büyümemizi sürdürüyoruz. Amacımız, 2023 yılında 5 kıtada, en zengin ve en beğenilen moda markası olmak. Türkiye’de 1990’da milli gelir 2.700 dolar, 2000’de 4.100 dolar oldu. Perakendenin gelişimi de 2000’den bu yana hızlandı. Bunda alışveriş merkezlerinin çok büyük payı var. Gelişen orta sınıf, haliyle tüketimi canlandırıyor. Türkiye genç bir ülke, mağazalar açılmaya ve büyümeye devam edecek.

HER YIL 30 BİN FARKLI MODEL
Yaratıcı, yenilikçi, müşteri ve teknoloji odaklıyız. E-ticaret sitemiz koton.com, satış rakamlarında Türkiye’de %4.6’ya, globalde %3.4’e ulaştı. Sezon trendlerini özgün tasarımlarla buluşturuyoruz ve cazip fiyatlarla uygun lokasyonlarda sunuyoruz. Her yıl 50'den fazla koleksiyonda yaklaşık 30.000 farklı model üretiyoruz. 

BEYMEN CEO’SU ELİF ÇAPÇI:
TÜRKİYE, GLOBAL LÜKS MERKEZİNE DÖNÜŞÜYOR

Türkiye, dünyada en çok tercih edilen 10 destinasyon arasında ve giderek bir global lüks merkezine dönüşüyor. Buna paralel olarak, yabancı turistlere yapılan satışlarla Beymen’in cirosundaki yükseliş de devam ediyor. Rakamlar 2018’de %133 artış gösterdi ve %23’lük payla 330 milyon TL’ye ulaştı. Sıralamada başı çeken Çin’i, Suudi Arabistan, Kuveyt, Azerbaycan ve Katar takip etti. Kendi markalarımız Beymen Collection, Academia ve Beymen Club'a da büyük ilgi vardı.

FARKLI ANLAYIŞTA 86 MAĞAZA
İlk yurt dışı yatırımımız Beymen Kahire mağazası, Four Season’s Oteli’nde 6.000 metrekarede. Sınırlarımızın ötesindeki ikinci atılımımız, Erbil Divan Oteli’nde, 1.200 m2’lik alanda. Bugün 54.247 m2 alanda, yurt dışı şubeleri ve yabancı ortaklıklar da dahil olmak üzere, farklı anlayışta 86 mağazayla hizmet veriyoruz.

ULUSLARARASI ANLAMDA ÇOK TALEP GELİYOR
Bugün 600’den fazla dünya markasını bünyesinde barındıran Beymen, sınıfının en iyileri arasında kabul ediliyor. Çok seçkin bir portföyümüz var. Türkiye’deki büyüme daha uzun süre çok yoğun ve güçlü şekilde sürecek. Uluslararası yatırımlar anlamında çok sayıda talep geliyor; ama şu anda pazardaki pozisyonumuzu güçlendirmek cazip.

Ayaydın-Miroglio Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın:
GLOBAL BİR MARKA VİZYONU İÇİN YENİ MAĞAZALAR YOLDA
Ayaydın-Miroglio Grubu; Ipekyol, Twist ve Machka markalarıyla 200'ün üzerinde mağazasında yüz binlerce kadının beğenisine hitap ediyor. Ayaydın-Miroglio Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, özellikle yurt dışındaki büyüme için ajandasına not ettiklerini paylaştı.

Mağaza açmadan önce tüm Ar-Ge çalışmalarımızı uzun bir araştırma ve keşif sürecinden sonra hedeflediğimiz bölgenin demografik ve kültürel özelliklerini de göz önüne alarak gerçekleştiriyoruz. Global pazarlara açılma serüvenimizde tüketicinin tüm özelliklerini düşünüyoruz. Farkları kapatmak ve trendlere uygun hizmet sunmak adına marka imajımızı zedelemeden, %20’yi geçmeyecek değişiklikler yapıyoruz. Bazen kapsül koleksiyonlar çıkarıyoruz. 

PAZAR İHTİYAÇLARINA GÖRE İŞ MODELLERİ
Mevcut iş modellerimizi pazar ihtiyaçlarına göre şekillendiriyoruz ve marka bilinirliğini artırmak için strateji geliştiriyoruz. Bu çalışmaların verimini kısa vadede aldık. Bulunduğumuz yerdeki güçlerimizi bir araya getiriyoruz. Çünkü o kültürün içinde doğmak, büyümek çok daha kolay yol almanızı sağlıyor.

YURT DIŞINA AÇILMAK, BAŞLI BAŞINA RİSK
Yurt dışına açılmak başlı başına büyük bir atılım ve riski her daim içerisinde barındırıyor. Potansiyel gördüğümüz ve yatırımlarımıza inandığımız yerlere ağırlık veriyoruz. Bölgenin ulaşımını, coğrafi özelliklerini gözlemliyoruz. Zira mesafenin uzaklığı lojistik, iletişim olarak bize ekstra efor olarak dönüyor. İlk adımda yakın bölgelerdeki mevcut durumumuzu geliştiriyoruz ve mono brand dediğimiz mağazalarımızın açılımını gerçekleştiriyoruz. 

SINIR ÖTESİNDE 39 MAĞAZA
Hızlı gelişen teknolojik atılımlar sayesinde her bölgeye dijital yoldan kolaylıkla ulaşır hale geldik. Dünyanın her yerinde satışa yönelik e-ticaret altyapımızı geliştirme üzerine kurulu mevcut ciddi yatırımlarımız mevcut. Şu anda 9 ülkede 39 mağazayla faaliyetteyiz. Bu senene Lübnan ve Mısır’da yenilerini açarak sayıyı 11’e çıkaracağız.

ÖNEMLİ FIRSATLAR VAR
Her yeni bölge ve el sıkıştığımız yeni iş ortaklarımız aracılığıyla, hazırlıktan faaliyete kadar yeni satış kanalları ve farklı iş fırsatlarıyla karşılaşıyoruz. Keza tüm bu sürprizler için müşterilerimize çok daha iyi hizmet etmeyi ve bulunduğumuz coğrafyada mevcut durumumuzu geliştirmeyi beraberinde getiriyor. Bu girişimler, ilk günden beri aklımızda olan global ve öncü bir moda markası olmak için belirlediğimiz vizyon ve misyon çerçevesinde stratejik hedeflere ulaşmamızda önemli bir fırsat.

E-TİCARET POTANSİYELİNİN FARKINDAYIZ
İlk günkü heyecanla devam ediyoruz. Uluslararası platformda, özellikle yurt dışında açmayı planladığımız fiziki mağazaların yanı sıra, dijital dünyada hızla gelişen trendlere ve farklı coğrafyaların kriterlerine ayak uydurabilecek yatırımlarımıza ağırlık veriyoruz. E-ticaretin potansiyel gücünün farkındayız. 

Roman Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Suzan Toplusoy:
DÜNYA KADIN GİYİM SEKTÖRÜNDE TASARIMLARIMIZ KONUŞULUYOR

2018’de %35 büyüme hedefimiz vardı. Kriz olmasına rağmen %40’ı yakaladık. Bugün Amerika Birleşik Devletleri'nden Çin Halk Cumhuriyeti'ne kadar çok geniş bir coğrafyaya ulaştık. Dünya kadın giyim sektöründe tasarım gücü yüksek markalar arasında yer alıyoruz.
Ben aynı zamanda markamızın kreatif direktörlüğünü de yapıyorum. Ürün ile tüketici arasındaki diyalog çok önemli. Klasik anlayıştan çıkıp insanlara farklı deneyimler oluşturacak tasarımlar oluşturmalıyız. Mağazaları vitrin olarak görüp online olarak da destekliyoruz.

Penti CEO'su Mert Karaibrahimoğlu:
DÜNYA ÜZERİNDE ADIM ATMADIK YER BIRAKMAYACAĞIZ 
Türkiye’nin lider çok kategorili iç giyim moda perakende markası Penti, yurt dışı büyümesine agresif bir biçimde devam ediyor. Penti CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, online dünyada ise benzeri görülmemiş bir projeyi hayata geçireceklerini dile getirdi.

2018’i %29 büyüme ve 1.1 milyar TL ciroyla geride bıraktık. 2019’da 1.5 milyar TL ciroya ulaşacağımız bir hedef projeksiyon içerisindeyiz. 2018 yurt dışı operasyonlarımızda %82 büyüme gösterdik. 

BİRÇOK ÜLKEDE PAZAR LİDERLİĞİNE OYNUYORUZ
2019 sonuna kadar yurt içi ve yurt dışı toplam mağaza sayımızı 620’ye çıkararak dünya üzerinde adım atmadık kıta bırakmayacağız. İran, Arnavutluk, Kosova Makedonya, Gürcistan, Azerbaycan ve Suudi Arabistan’da yıllardır pazar lideriyiz. 2018’de girdiğimiz Karadağ, Kuveyt, Ürdün ve Lübnan gibi ülkelerde de zirveye oynuyoruz. 

AMERİKA’DAKİ ATILIMLAR KANADA’YLA BAŞLADI
Amerika kıtasının kuzeyinden güneyine birçok noktasında olacağımız, stratejik büyüme planımız var. Bu yılın ilk çeyreğinde ilk mağazamızı Kanada’da açtık. Chicago ikinci durağımız olacak ve burada 5 ayrı noktada yer alacağız. 

AVRUPA, ORTA DOĞU VE BALKANLAR…
Yunanistan ile Avrupa, Orta Doğu ve Balkanlardaki hızlı büyümemizi sürdüreceğiz. Romanya pazarına 5 yıl gibi kısa bir sürede Penti imzasını attık. 2018’de Romanya’da açtığımız 40 mağazada 5 milyonun üzerinde ziyaretçi ağırladık. Kendi operasyonumuzla yönettiğimiz ülkede 2019’da 45 rakamına ulaşarak liderliği hedefliyoruz. 2018’de girdiğimiz Kazakistan’da 2019’u 12, Kıbrıs’ta 5 şubeyle tamamladık. 

E-TİCARET’TE ROMANYA TESTİYLE AVRUPA’YA AÇILIYORUZ
Dijital dünyaya yatırımlarımızla güç kazanan online satış kanalı www.penti.com, cirosunu bir önceki yıla göre %160 artırdı. Bu hız yurt içinde katlanırken, yurt dışı e-ticaret kanalımızı Romanya üzerinden hayata geçirdik. 4 ayda www.penti.com.ro, Romanya perakendesinin %5’ini oluşturdu. Önümüzdeki dönemde Romanya sınırlarını aşıp tüm Avrupa Birliği üyelerine satış yapacağımız bir yapıya geçeceğiz. www.penti.com.ro, radarımıza almayı planladığımız, başta gelişmiş Avrupa ülkeleri olmak üzere birçok noktada iyi bir pazar analizi yapmamıza imkân sağlayacak bir operasyon...

DÜNYADA BİR İLK…
Sektöre kazandırdığımız ilklere, 2019’da bir yenisini ekleyeceğiz. Dünyada ilk kez e-francaise sistemini uygulayan marka olacağız. Avustralya ise www.penti.com‘un ilk e-francaise ayağını oluştururken, Amerika kıtası bunu uygulayacağımız ikinci bölge olacak.

Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kavukçu:
2019’DA YURT DIŞINDA DAHA ÇOK BÜYÜYECEĞİZ
Lezzet tutkunlarının vazgeçilmez tercihi Simit Sarayı, yurt içi ve yurt dışı faaliyetlerinde hız kesmiyor. Türkiye’nin en büyük hizmet ihracatçıları sıralamasında sektörüne liderlik eden Simit Sarayı’nın global haritasını, Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kavukçu çizdi.

Avrupa, ABD, Asya ve Avrupa olmak üzere dünyanın 4 kıtasında faaliyet gösteriyoruz. Master franchise ve ortaklık tekliflerinde seçici davranarak karar veriyoruz. 2018’i hedeflediğimizin ötesinde, markamız açısından olumlu bir yıl olarak tamamladık. Büyük bir karamsarlık vardı; ama şimdi hepsini atlatıyoruz. 

BULUNDUĞUMUZ ÜLKE SAYISI 28’E ÇIKACAK
Halihazırda dünyada, sektöründe ilk 10 içinde olan Simit Sarayı’nı kısa sürede ilk 5’te görmeyi planlıyoruz. Sınır ötesinde Londra’da büyüdük. Son 2 senede 8 yeni lokasyona; Dubai, Sırbistan, Ürdün, Lübnan, Slovenya, Bahreyn ve Cezayir ve Irak pazarlarına girdik ve zincirimize yeni halkalar ekledik. 2019’da yurt dışında daha da büyüyeceğiz. Slovenya’da, Irak’ta ve Cezayir’de mağazalar açacağız ve böylece bulunduğumuz ülke sayısını 28’e çıkaracağız.

900 MİLYAR LİRALIK BÜYÜKLÜK
Tüm dünyada son dönemde kısmen hız kesen perakende sektörünün, Türkİye'de 2018 sonu İtİbarİyle yaklaşık 900 milyar TL'lİk büyüklüğe ulaştığı tahmİn edİlİyor. 2 milyon civarında kişiye de istihdam sağlanıyor. Her geçen gün daha da büyüyen e-tİcaretİn yarattığı tehdİde karşın Türkİye’de bu alanda büyük hareketlİlİk yaşanacak. Bunda İstanbul Havalİmanı da oluşturacağı potansİyelle önemlİ rol oynayacak. 

Küresel perakendenin 2018 itibariyle 25 trilyon dolar büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Sektör, 2018'in ilk 11 ayında, risk iştahındaki kırılganlıklara ve makroekonomik koşullara rağmen 753 milyon dolar seviyesinde yabancı yatırım aldı. 2018 sonunda 463'e çıkan AVM sayısının ise 2019'da sadece 2 artışla 465'e çıkacağı öngörülüyor. Buna karşın 2018'de 137.5 milyar TL'ye çıkan cironun bu yıl %9.4 büyümeyle 150.4 milyar TL'ye yükselmesi bekleniyor.

DEV ALIŞVERİŞ ARZI…
Dünyada e-ticaretten sonra en fazla büyüyen havaalanı perakendesinde, İstanbul Havalimanı büyük önem taşıyor. Sunulan dev alışveriş arzının, 2019'da sektöre olumlu yansıması bekleniyor. Özellikle Çin ve İran'dan gelen turistlerin yüksek alım gücünün yanı sıra Orta Doğu temelli artan talebin de itici güç olacağı tahmin ediliyor. Turizmdeki toparlanmanın devam etmesi de her alana olumlu yansıyacak.

RAPORDAN SATIR BAŞLARI:
- Hane halkı sayısının artmaya devam etmesi, perakendeye dönük toplam talebi desteklese de, hane halkının gıda, alkolsüz içecek, giyim ve ayakkabı harcamalarının toplam harcama sepetindeki payı geriledi.
- Ekonomik aktivitedeki zayıflama hane halkının alım gücünü, dolayısıyla da perakende sektörünün görünümünü olumsuz etkiliyor, zira kredi kartlarına taksit sınırlaması, taşıt kredisinde vade ve miktar sınırlaması gibi tedbirler sonrasında hane halkı daha az borçlanmaya başladı.
- 2017 yılında ortalama yüzde 5.7 artan perakende sektöründe satışlar, 2018 Ekim ve Kasım aylarında, gıda ve otomotiv hariç reel olarak sırasıyla yüzde 11.1 ve yüzde 10 oranında daraldı.
- Döviz kurları ve faizlerdeki dalgalanmalar perakende sektöründe talebi zayıflattı, ancak enflasyondaki yükselişle birlikte cirolar güçlü şekilde arttı. Satış hacmindeki performanslarıyla uyumlu şekilde posta ve internet yoluyla yapılan satışlarda ciro yüzde 80'i aşarak yüksek bir hızda artmaya devam etti.
* KPMG'nin hazırladığı “Perakende Sektörel Bakış 2019” raporu

Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz:
BULUNDUĞUMUZ HER ÜLKEDE TÜRKİYE’Yİ YAŞATIYORUZ
Dünyanın en değerli 10 jean markasından biri olan Mavi, topraklarımızda yeşerdi. Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, dünyadaki yolculuklarını özetledi.

Türkiye bir kumaş cenneti ve ekosistemi müthiş. Biz Türk tekstilciler olarak Japon ve İtalyanlarla yarışıyoruz. Yani üretmeye, samimi olmaya devam. Bunun sonu yok. Türkiye’nin değerlerini ve kültürünü 2018’de 10 milyara yakın jean üreterek dünyaya taşıdık. Avustralya’daki ofisimizde İstanbul fotoğraflarıyla, ABD’deki “Burası İstanbul” sloganımızla aslında biz bulunduğumuz her ülkede Türkiye’yi yaşatıyoruz. Bir Türk olarak da bununla gurur duyuyorum.

Fiba Commercial Properties CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman:
GLOBAL ARENADA AVM YÖNETİMİ YAPIYORUZ
Fiba Commercial Properties, Fiba Grubu’nun 30 yıla yakın finans ve finans dışı sektör deneyimini, 20 yıllık gayrimenkul deneyimi ile birleştirdi. Fiba Commercial Properties CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman, 4 ülkedeki yatırımlarını anlattı.

Türkiye’de ve global arenada AVM yönetimi yapıyoruz. Çin’de Star Mall Shenyang, Romanya’da Plaza Romania ve Bucuresti Mall, Moldova’da Shopping Malldova’dayız. Hedefimiz, aynı zamanda kiralamasını da üstlendiğimiz merkezlerin ticari başarısını ve müşteri memnuniyetini artırmak, ziyaretçiler için yüksek kalite standartlarını oluşturmak. Geçmişten aldığımız ders ve tecrübelerle samimi, doğru ve sürdürebilir bir şekilde güçlerimizi birleştirirsek sektörümüz adına hem yurt içi hem de yurt dışında daha çok ilerleyeceğimize kesin gözüyle bakıyorum, yürekten inanıyorum.


Bu Makaleyi Sosyal Medyada Paylaşabilirsiniz