2024 YILI PAZARLAMADA ADETA YENİLİKÇİLİK YILIYDI. EN YENİLİKÇİ 10 CMO’DAN MULTINET UP CMO’SU BORA IŞIK YAPAY ZEKAYI ETKİN KULLANIMIYLA, BEYMEN CMO’SU ELİF GÖKTAŞ, STRATEJİK VİZYONUYLA, ENGLISH HOME PAZARLAMA VE BÜYÜMEDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI CENNET MELİS USLUKILINÇ, KAPSAMLI DÖNÜŞÜM YOLCULUĞUYLA ÖNE ÇIKIYOR. KEREVİTAŞ CMO’SU GÜLİZAR ÖCAL DOĞAN PAZAR LİDERLİĞİYLE BAŞARISINI KANITLAMAYA DEVAM EDİYOR. AKTİF BANK MÜŞTERİ DENEYİMİ VE İLETİŞİM GRUP BAŞKANI GAMZE NUMANOĞLU, “2025’TE PAZARLAMADA YAPAY ZEKA DAHA ETKİN KULLANILACAK” DİYOR. BOYNER BÜYÜK MAĞAZACILIK CMO’SU NURÇİN KOÇOĞLU, MÜŞTERİ DENEYİMİNDE SIRA DIŞI İŞLERLE ŞAŞIRTIYOR. MİGROS’TA EKMEL BAYDUR, PAZARLAMA ÇEMBERİYLE OLDUKÇA ETKİN. DİJİTAL DÖNÜŞÜMDE VODAFONE TÜRKİYE’DEN MELTEM BAKİLER ŞAHİN HALA RAKİPSİZ. DOĞTAŞ MARKA VE ÜRÜN DİREKTÖRÜ ÇAĞRI ÖZTÜRK, “YATAY İŞ BİRLİKLERİNİ GÜÇLENDİRİYORUZ” DERKEN MERCEDES-BENZ PAZARLAMA VE KURUMSAL İLETİŞİM GRUP MÜDÜRÜ EZGİ YILDIZ KEFELİ, “KÜRESEL HEDEFLERE EN ETKİN KATKIYI GÖSTERMEK İSTİYORUZ” DİYOR.
GÜVEN BORÇA I g.borca@businesslife.com.tr
Geçmişte mahallemizin bakkalı, kasabı, mandırası hepimizi tanır, alışkanlıklarımızı ve tercihlerimizi bilir, bize uygun ürünler önerir, indirimler yapar ve aldıklarımızın bedelini de deftere işlerdi. Sonra marketler geldi. Televizyonda izlediğimiz reklamlardan zihnimizde konumlanan birkaç markayı markete gidip almaya başladık. 30 dakikada otuzdan fazla ürün seçip ödemeyi de peşin veya kartla yaptık. Şimdilerde CRM ile bizi takip eden satış noktaları ve markalar sosyal medya aracılığıyla her an ne yaptığımızı, neyle ilgilendiğimizi takip ediyor ve yapay zeka aracılığıyla deneyimimize uygun ürün ve kampanyalar sunuyorlar. Ödeme için de zorlamıyorlar. Modern bakkal mı desek? Neyse, bu yeni dönemi doğru öngörüp yenilikçi işler yapanlar kesinlikle kazanacak.
2024’ÜN YENİLİKÇİ 10 CMO’SU
Yapay zeka:
BORA IŞIK Multinet Up CMO’su
Stratejik vizyon:
ELİF GÖKTAŞ Beymen CMO’su
Kapsamlı dönüşüm:
CENNET MELİS USLUKILINÇ English Home Pazarlama ve Büyümeden Sorumlu GMY
Etkin iletişim:
GÜLİZAR ÖCAL DOĞAN Kerevitaş CMO’su
Müşteri deneyimi:
NURÇİN KOÇOĞLU Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlama ve Marka Yönetimi GMY
Pazarlama çemberi:
EKMEL BAYDUR Migros Grubu Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi
Dijital dönüşüm:
MELTEM BAKİLER ŞAHİN Vodafone Türkiye İcra Kurulu Bşk. Yrd.
Veri odaklı pazarlama:
ÇAĞRI ÖZTÜRK Doğtaş Marka ve Ürün Direktörü
Etkin katkı:
EZGİ YILDIZ KEFELİ Mercedes-Benz Pazarlama ve Kurumsal İletişim Grup Müdürü
Pazarlama iletişimi:
GAMZE NUMANOĞLU Aktif Bank Müşteri Deneyimi ve İletişim Grup Başkanı
Multinet Up CMO’su BORA IŞIK
PAYDAŞ İLETİŞİMİ
Paydaşlarıyla etkili iletişim kuran Multinet Up CMO’su Bora Işık’a göre markanın mesajını net ve tutarlı bir şekilde iletmesi çok önemli. Dijital pazarlama trendlerine hakim olan Işık, veriyi doğru analiz ederek stratejileri optimize ediyor ve hızlı değişimlere adapte olabiliyor. Işık, markaya kattıklarını şöyle anlatıyor: “Yetkin ve etkin liderlik, bir markanın sürdürülebilir başarısını sağlar. Bu da doğrudan satışlara ve kârlılığa yansır. Biz stratejik vizyonumuz ve yenilikçi düşünme gücümüz sayesinde teknolojiyi ve veriyi etkin kullanıyor, kampanyalarımızı bu doğrultuda optimize ediyoruz. Bu çalışmalar sayesinde son 3 yıldır marka bilinirliği konusunda lider konumdayız. Yemek kartı kategorisinde ilk akla gelen marka olmayı başardık. Markaya kattığımız en büyük değerse sadece ürün değil, güven ve deneyim sağlamak.’’
Beymen CMO’su ELİF GÖKTAŞ
LÜKSÜN İZİNDE
Lüksü 360 derece kucaklayan rafine iletişim stratejisiyle öne çıkan Beymen CMO’su Elif Göktaş, Beymen’in lüks moda ve yaşam tarzı alanındaki konumunu güçlendirdi ve markanın sektördeki etkisini artıran önemli başarılara imza attı. Bu başarının arkasında güçlü bir ekip çalışması, stratejik vizyon ve müşteri odaklılık yatıyor. Göktaş, hayata geçirdiklerini şöyle anlatıyor: “Lüksün İzinde Anadolu’da 500 Yıllık Yolculuk” belgeselimiz modadan gastronomiye, sanattan lüks yaşam tarzına kadar geniş bir yelpazeyi etkileyerek Netflix Türkiye ve Netflix MENA’da global izleyicilerle buluştu. 2024 itibarıyla çantaların yanı sıra ayakkabılara da yer verecek şekilde genişletilen Beymen Reborn, döngüsel moda alanında önemli bir adım. Ayrıca, Beymen iştiraki Artisan Hospitality Group aracılığıyla gastronomi alanında da yenilikçi adımlar attık. Beymen Galataport’ta açılan Blender Cafe, şehrin yeni buluşma noktalarından biri olarak kendini göstermeye aday.”
English Home Pazarlama ve Büyümeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı CENNET MELİS USLUKILINÇ
KAPSAMLI DÖNÜŞÜM
Kapsamlı dönüşüm stratejisiyle English Home Pazarlama ve Büyümeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cennet Melis Uslukılınç, “Köprüden Battaniye” kampanyasıyla sosyal medya etkileşimlerinde 30 milyondan fazla izlendiklerini söylüyor. Uslukılınç, “Uygulamanın inandırıcılığını artırmak amacıyla özellikle ses efektleri ekledik. Uygulama sonrasında “English Home Battaniye” arama oranı yüzde 80 arttı. Satışa daha ilk haftasında yüzde15’lik ek katkı sağladı. “Erkek Çeyizi” projemizse ünlü moda tasarımcısı Umut Eker ile gerçekleştirildi. Hedefimizde “çeyiz”e modern bir bakış açısı getirmek vardı. Demografi noktasında daha genç bir kitlenin dikkatini çekmek istedik. Bu yüzden dijital bir proje olarak hayata geçirdik. Hiç reklamsız instagram üzerinden 7 milyon kere izlendi. Youtube'da reklamın tamamının izlenme oranı yüzde 97 oldu. Bu bir rekor” dedi.
Kerevitaş CMO’su GÜLİZAR ÖCAL DOĞAN
ETKİN İLETİŞİM
Etkin iletişim stratejisi ve güçlü inovasyon çalışmalarıyla Kerevitaş CMO’su Gülizar Öcal Doğan da oldukça başarılı bir lider. Kerevitaş, yağ sektöründeki güçlü markalarıyla ilk 9 ayda ciroda yüzde 67’lik pazar payıyla açık ara liderliğini sürdürüyor. Yağ pazarının en çok tüketilen ve en sadık tüketici kitlesine sahip markası Ülker Bizim Yağ ve Ülker Teremyağ pazardaki pozisyonunu daha da güçlendirdi. Bizim Yağ’ın yükselen yemek yapma trendlerini gözeterek attığı dijitalleşme adımlarından, Türkiye’nin ilk ve tek hamur işi kanalı “Hamur Bizim İşimiz”, YouTube’daki abone sayısıyla sosyal medyada gıda alanında en yüksek takipçiye sahip markalı yemek kanalı oldu.
Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlama ve Marka Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı NURÇİN KOÇOĞLU
MÜŞTERİ DENEYİMİ
İçerik üreticilerine avantajlar sunan yeni platformu InClub’ı hayata geçirdi. Inclub ile influencer pazarlamasının acı noktalarına çözüm sunduklarını belirterek görüşlerini paylaşan Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlama ve Marka Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Nurçin Koçoğlu, “Hem fiziksel mağazalarımızda hem online alışveriş platformumuz boyner.com.tr’de Boyner filtresinden geçerek bir araya getirdiğimiz yüzlerce markayı yaşam tarzıyla sunuyoruz. Dijitalden fiziksele uçtan uca bir keşif yolculuğu olarak tasarladığımız bu müşteri deneyiminde dijital içerik üreticileri önemli bir role sahip. Bu yolculukta yanımızda olan içerik üreticilerinin deneyimini iyileştirmeye, iş birliğimizi bir üst boyuta taşımaya, özgürce üretebilmeleri için onlara alan açmaya odaklandık ve tamamen Boyner’e özel Inclub platformunu hayata geçirdik. Inclub kolayca içerik üretilmesini sağlayan, üretilen içeriklerin ödüllendirilmesini önemseyen ve performans takibi yapılabilen oldukça keyifli bir platform oldu. Inclub’a dahil olan tüm içerik üreticilerinin uygulamayı daha yakından tanımaları için önümüzdeki dönemde farklı eğitimlerimiz ve sürprizlerimiz de olacak” diyor.
Migros Grubu Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi EKMEL BAYDUR
PAZARLAMA ÇEMBERİ
Migros Grubu Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Ekmel Baydur, pazarlama çemberinde yarattığı başarıyla ilk 10’da yer alıyor. Baydur, şöyle açıklıyor: “Pazarlama Çemberi olarak tanımladığımız, Migros’un temel yapıtaşları olan fiyat-kalite dengesi, farklılaşma, yenilikçilik ve güvenilirlik başlıklarında düzenli olarak çok kapsamlı analizler yapıyoruz. Müşterilerimizin değişen ihtiyaç ve taleplerini yakından takip ediyoruz. Gelişen trendleri ve müşteri ihtiyaçlarını anlık olarak takip etmek için müşterilerimizi direkt satış noktalarımızdan, müşteri hizmetleri hattımızdan, 19,1 milyon müşterimizin aktif üye
olduğu Money sadakat kart verilerimizden ve sosyal medya kanallarımızdan dinliyoruz. 2023 yılında sosyal medya üzerinden 10 milyon farklı sosyal medya iletisinin anlık takip, yanıtlama ve analizini yaptık. Tüm bu aşamalarla ihtiyaçları en uygun ve kaliteli hizmet ile karşılayarak Migros isminin müşterilerimizin zihninde güven ile eş değer olmasını sağlıyoruz.”
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Bşk. Yrd. MELTEM BAKİLER ŞAHİN
DİJİTAL DÖNÜŞÜM
Dijital dönüşüme Türkiye’de liderlik edenlerin başaında Vodafone geliyor. En yenilikçi pazarlama liderleri arasında yer alan Vodafone Türkiye Bireysel İş Biriminden Sorumlu İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Meltem Bakiler Şahin şunları söyledi: “Yeni nesil perakende anlayışımızın önemli bir ayağını oluşturan Vodafone FLEX, müşterilerimizin ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda birçok kategoriden çeşitli ürün portföyü sunan bir teknoloji dünyası. Türkiye dahil birçok Vodafone ülkesinde uygulanan ve ‘Ürünü seç, ödemeni seç ve kolayca al’ ilkesine dayanan Vodafone FLEX ile müşterilerimize bütçe dostu fırsatlar, indirim avantajları ve çeşitli ödeme kolaylıkları sağlıyoruz. FLEX ile son 1 yılda farklı markalardan yaklaşık 3 milyon teknolojik ürün ve satış sonrası hizmet paketini müşterilerimizle buluşturduk. Önümüzdeki 5 yılda hedefimiz, 10 milyon ürünü müşterilerimize ulaştırarak onları 5G’nin yenilikçi dünyasına taşımak. Gelecek dönemlerde odak noktalarımızdan biri olan 5G teknolojisi için hazırlıklarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Müşterilerimizin 5G'ye geçiş sürecini kolaylaştırmak amacıyla, 12.000 TL olan taksit limitinin 5G'li cihazlarda kaldırılmasının gerektiğini düşünüyoruz. Bu sayede müşterilerimiz, dilediği 5G destekli cihazı, dilediği ödeme yöntemiyle kolayca satın alabilecek ve ülkemize 5G geldiğinde son teknolojiden faydalanabilecek.”
GAMZE NUMANOĞLU I AKTİF BANK MÜŞTERİ DENEYİMİ VE İLETİŞİM GRUP BAŞKANI
“2025’TE YAPAY ZEKA DAHA ETKİN KULLANILACAK”
“2025’te yapay zeka tabanlı uygulamaların; daha pürüzsüz müşteri deneyimi yaratmak, müşteri davranışlarını analiz etmek ve hızlı içerik üretmek gibi alanlarda çok daha etkin kullanılacağını düşünüyorum. Sürdürülebilirlik ve etik pazarlama da 2025’in yükselen trendleri arasındaki yerini alacak.”
Yenilikçilik, özellikle pazarlama liderleri için rekabette öne çıkmanın anahtarlarından biri. Sürekli olarak yaratıcı ve yenilikçi kalmak için bazı stratejiler ve alışkanlıklar geliştirmek, bireyin hem zihinsel hem profesyonel gelişimini destekliyor. Düzenli olarak sektör raporları, araştırmalar ve trend analizlerini inceliyorum. Özellikle yenilikçi iş modellerini ve tüketici davranışlarındaki değişiklikleri anlamaya odaklanıyorum. Müşterilerimizin sesini düzenli olarak dinlememiz ve bu veriyi anlamlandırmak için sürekli çalışma gerçekleştirmemiz de yeni çözümler yaratma konusunda bana destek oluyor. Bir diğer önemli konu da elbette teknoloji ve dijital dönüşüme ayak uydurmak. Aktif Bank ekosisteminde görev yapmak bu anlamda önemli avantajlar sağlıyor. Beslenme çantamda sadece pazarlama ve iş dünyası kaynakları bulunmuyor. Sanat, psikoloji ve sosyoloji gibi farklı disiplinlerden de beslenmenin kendimi güncel tutmama faydası oluyor. Ayrıca deneyim paylaşımının da çok kıymetli olduğunu düşünüyorum. Farklı sektörlerden liderlerle bağlantıda kalarak onların karşılaştığı zorlukları ve buldukları çözümleri anlamaya çalışıyorum.
“YENİLİKÇİLİK İŞİMİZİN KALBİNDE”
Günümüzde tüketici beklentileri, teknolojik gelişmeler ve rekabet dinamikleri sürekli değişiyor, bu da çevik olmayı bir lüks değil, bir zorunluluk haline getiriyor. Çeviklik, pazarlama liderlerinin bu hızlı değişimlere uyum sağlayarak esnek ve sürekli gelişim halinde olmalarına olanak tanıyor. Çevik olmak için sadece liderle sınırlı kalmayarak açık bir zihniyet, güçlü bir önceliklendirme becerisi ve iteratif öğrenme süreçlerine açık bir ekip kültürü gerekiyor. Müşterilerimizin deneyimini anbean takip ederken, pazarlama stratejilerimizi de veriye dayalı kararlarla esnek bir şekilde yönetmek zorundayız.
“EN ÖNEMLİ PROJEMİZ YAPAY ZEKA DÖNÜŞÜMÜ”
ETKİLİ, VERİMLİ, ANLAMLI Yenilikçilik mevcut sınırları sorgulayıp daha etkili, verimli ve anlamlı yollar aramayı gerektirir. Pazarlamada bu, tüketici ihtiyaçlarını daha derinlemesine anlayarak yeni iletişim yöntemleri, iş modelleri veya deneyim tasarımları geliştirmek anlamına gelir. Önemli olan tüketiciye gerçek bir değer sunan ve markayı farklılaştıran çözümler üretmek.
DAHA GÜÇLÜ DEĞER ÖNERMESİ Biz de 20 milyon kişiye dokunduğumuz biletleme uygulamamız Passo ve dijital bankamız N Kolay markalarımızda müşteri odaklı bakış açımız, derinleştirdiğimiz marka amacımız, müşterilerimizin gereksinimlerine göre ördüğümüz yeni ve daha güçlü değer önermelerimizle Aktif Bank ekosisteminin sac ayaklarından yenilikçi bakış açısını işimizin kalbinde konumlandırıyoruz.
ÇAĞRI ÖZTÜRK I DOĞTAŞ MARKA VE ÜRÜN DİREKTÖRÜ
“YATAY İŞ BİRLİKLERİNİ GÜÇLENDİRİYORUZ”
“Müşteri ihtiyaçlarına hızla adapte olabilmek için veri odaklı stratejiler kullanıyoruz. Ayrıca, çevikliği hayata geçirmek için ekip içinde yatay iş birliklerini güçlendiriyoruz. Sadece pazarlama değil, tüm iş süreçlerimizde çevik metodolojileri uygulamaya çalışıyoruz. Bu hem iç süreçlerimizi optimize ediyor hem de müşterilere en iyi deneyimi sunmamızı sağlıyor.”
Yenilikçi bir lider olmak için sürekli öğrenmek, dünyayı takip etmek ve farklı disiplinlerden ilham almak çok önemli. Kendimi bu anlamda zinde tutmak için yalnızca pazarlama trendlerini değil, teknoloji, sosyoloji, psikoloji ve tasarım gibi farklı alanları da yakından izliyorum. Düzenli olarak ilham veren kitaplar okuyor, global ve yerel pazarlama etkinliklerine katılıyorum. Hem sektör dışındaki hem rakip markaların başarılı örneklerini analiz etmeyi ihmal etmiyorum. Ayrıca, işin içine insanı ve sürdürülebilirliği katan yaratıcı projelerden beslenmek, markamızın da daha yenilikçi stratejilere yönelmesine destek oluyor. İç motivasyonu yüksek tutmanın bir başka yolu da ekiple beraber beyin fırtınaları yaparak, esnek ve deneysel yaklaşımları benimsemek. Hem müşterilerden gelen geri bildirimler hem yaratıcı takımla yürüttüğümüz proje odaklı çalışmalarda farklı perspektifler yakalamaya gayret ediyorum.
“FIRSATLARA VE KRİZLERE HAZIRIZ”
Günümüzde pazarlama dünyası hızla değişiyor; tüketici davranışları ve dijital yenilikler bu dönüşümü tetikliyor. Bu ortamda çevik olmak, anında aksiyon alabilmek, hızlı geri dönüşler yapabilmek demek. Çevik pazarlama liderleri hem yeni fırsatları yakalayabilir hem beklenmedik kriz anlarını daha iyi yönetebilir. Çeviklik aynı zamanda bir kültür meselesi. Hiyerarşik yapıları kırıp, ekiplerin daha dinamik ve esnek çalışabilmesi için açık bir iletişim ortamı sağlamak gerekiyor. Doğtaş olarak da müşteri ihtiyaçlarına hızla adapte olabilmek için veri odaklı stratejiler kullanıyoruz. Ayrıca, çevikliği hayata geçirmek için ekip içinde yatay iş birliklerini güçlendiriyoruz. Sadece pazarlama değil, tüm iş süreçlerimizde çevik metodolojileri uygulamaya çalışıyoruz. Bu hem iç süreçlerimizi optimize ediyor hem müşterilere en iyi deneyimi sunmamızı sağlıyor.
TÜKETİCİ DENEYİMİ MERKEZDE
TÜKETİCİ DENEYİMİ Yeni ürün ve strateji geliştirme süreçlerimizde tüketici deneyimini merkeze koyuyoruz. Sürdürülebilirlik ve teknolojinin entegrasyonu, bizim için kritik önem taşıyor. 2025’e girerken yapay zeka destekli kişiselleştirme, artırılmış gerçeklik uygulamaları, doğa dostu üretim süreçleri ve akıllı ev sistemleriyle entegre mobilyalar gibi trendleri yakından takip ediyoruz.
UYGUN TASARIM Özellikle, genç tüketici kitlesinin beklentilerini anlama ve onlara uygun tasarım ve fonksiyonellik sunma konusunda yenilikçi adımlar atıyoruz. Yenilikçilik, daha çok bir zihniyet, yaratıcı bir problem çözme yaklaşımı. Pazarlamada yenilikçi ruh, markanın değerini artıran ve müşteri sadakatini besleyen bir itici güç. Doğtaş olarak yenilikçiliği yalnızca ürünlerimize değil, müşteri deneyimine de entegre ediyoruz. Örneğin, mağaza deneyiminde artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanarak müşterilerimize evlerine uygun mobilyayı hayal edebilme imkanı sunuyoruz. Bu tarz deneyim odaklı yenilikler, markamızı geleceğe taşıyan adımlar arasında yer alıyor.