ETİ TÜRKİYE CMO’SU AYNUR KESKİN, BÜYÜME TRENDİNİ SÜRDÜRECEKLERİNİ SÖYLÜYOR. TAB GIDA CMO’SU CANER ALPASLAN DA ODAĞINDA BÜYÜME OLDUĞUNU BELİRTİYOR. TURKCELL PAZARLAMA VE DİJİTAL SERVİSLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI MURAT AKGÜÇ, “LİDER MARKAYA YAKIŞIR YATIRIMLAR YAPIYORUZ” DİYOR. ŞİŞECAM SATIŞ VE PAZARLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI EBRU ŞAPOĞLU, VERİ ODAKLI PAZARLAMAYI ÖNCELİKLENDİRDİKLERİNİ İFADE EDİYOR. İŞ BANKASI GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SEZGİN LÜLE, SHELL&TURCAS PERAKENDE SATIŞLAR PAZARLAMA DİREKTÖRÜ ÖZKAN ÖZYAVUZ, TÜRK HAVA YOLLARI TİCARİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AHMET OLMUŞTUR, ARÇELİK PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AKIN GARZANLI, MİGROS GRUBU PAZARLAMA İCRA KURULU ÜYESİ EKMEL NURİ BAYDUR VE ALLIANZ TÜRKİYE PAZARLAMA VE DİJİTAL SİGORTALAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ONUR KIRCI DA TÜRKİYE’NİN EN BAŞARILI 10 SÜRDÜRÜLEBİLİR PAZARLAMA LİDERİ ARASINDA YER ALIYOR.
GÜVEN BORÇA I g.borca@businesslife.com.tr
İSTİKRAR İŞ DÜNYAMIZ İÇİN DEĞERLİ
Bildim bileli ülkemizde yapılan araştırmalarda holdingler yüksek puanlar alıyor. Çünkü Türk halkı bu holdingleri yöneten ailelere ve onların iş yapma modellerine güveniyor. Örneğin dünyanın birçok ülkesinde yeni nesil teknoloji şirketleri hızla yükselişte ama bizde ilk sıralar aynı. Bunun eleştirilecek yönleri de olabilir ama marka algısı bakımında tutarlı gidiş de kıymetli. Gruplara, şirketlere ve markalara duyulan güven ve bunun sağladığı istikrar iş dünyamız için değerli. Lider markalar sektörlerinde her zaman ilkleri gerçekleştirir, öncüdürler. En önemlisi de başarılarını sürdürülebilir kıldıkları sürece parlarlar. Türkiye’nin en sürdürülebilir pazarlama başarısını yakalayan markaları ve onların stratejilerine yön veren CMO’ları 2024’te hangi trendleri izleyerek nelere odaklandıklarını, nasıl başardıklarını ve 2025 odak noktalarını BUSINESS LIFE’a anlattı.
SÜRDÜRÜLEBİLİR PAZARLAMA LİDERLERİ
AHMET OLMUŞTUR Türk Hava Yolları Ticari İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
AKIN GARZANLI Arçelik Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
AYNUR KESKİN ETi Türkiye CMO'su
CANER ALPASLAN TAB Gıda CMO'su
EBRU ŞAPOĞLU Şişecam Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı
EKMEL N. BAYDUR Migros Grubu Pazarlama İcra Kurulu Üyesi
MURAT AKGÜÇ Turkcell Pazarlama ve Dijital Servislerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
ONUR KIRCI Allianz Türkiye Pazarlama ve Dijital Sigortalar Genel Müdür Yardımcısı
ÖZKAN ÖZYAVUZ Shell&Turcas Perakende Satışlar Pazarlama Direktörü
SEZGİN LÜLE İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı
AYNUR KESKİN I ETİ TÜRKİYE CMO’SU
“2025’TE 3 YILLIK BÜYÜME TRENDİMİZİ SÜRDÜRECEĞİZ”
“2025 yılında son üç yıldır elde ettiğimiz büyüme trendini devam ettirerek yeni ve inovatif ürünlerimizle hem kategori bazında sektördeki payımızı artırmayı hem pazarımızı büyütmeyi hedefliyoruz. Tüketici davranışlarını derinlemesine analiz ederek, onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini merkeze alan iletişim stratejileri geliştirmeye devam edeceğiz.”
60 yılı aşkın süredir Türk halkına ilkleri sunan bir marka olarak markamızın iddiasını inovatif ve lezzetli ürünlerle destekliyor, güçlü büyümemizi sürdürüyoruz. Unlu mamullerde yıllardır süregelen liderliğimizin yanı sıra çikolatada sektörümüzün en büyük 2’nci oyuncusuyuz. Konu ‘mutluluk’ olduğunda da yine tüketicilerin ilk aklına gelen markayız.
“YENİLİKÇİ YATIRIMLARA ÖNCELİK VERDİK”
2024 yılında pazarlama stratejilerimizde yenilikçi ve ileriye dönük yatırımlara öncelik verdik. Pazarlama çalışmalarımızın merkezinde, tüketicilerimizle güçlü, anlamlı ve kalıcı bağlar kurmak yer aldı. 2024, özellikle gençler ve sağlıklı yaşamaya özen gösterenler için yeni atılımlar gerçekleştirdiğimiz bir yıldı. Tüketicilerimizin beklentileri doğrultusunda geliştirdiğimiz ürünlerimizin, çok boyutlu pazarlama faaliyetlerimizin, toplumsal ve çevresel fayda odaklı sosyal sorumluluk projelerimizin ne denli isabetli olduğunu, aldığımız olumlu geri dönüşlerde görmekten mutluluk duyuyoruz. 2025 yılında da özellikle son üç yıldır elde ettiğimiz büyüme trendini devam ettirerek yeni ve inovatif ürünlerimizle hem kategori bazında sektördeki payımızı artırmayı hem pazarımızı büyütmeyi hedefliyoruz.
“TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINI DERİNLEMESİNE ANALİZ EDECEĞİZ”
İLETİŞİM STRATEJİSİ Tüketici davranışlarını derinlemesine analiz ederek onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini merkeze alan iletişim stratejileri geliştirmeye devam edeceğiz. Özellikle dijital pazarlamanın sunduğu imkanlardan maksimum düzeyde faydalanacağız. Tüketicilerimizin alışkanlıklarına ve ilgi alanlarına uygun, kişiselleştirilmiş reklam kampanyaları hazırlayacağız.
TEKNOLOJİYE UYUM Hızla gelişen pazarlama ve reklam teknolojilerine uyum sağlayarak süreçlerimizi daha verimli hale getirmeyi, gerçek zamanlı veri analiziyle kampanyalarımızı optimize etmeyi ve tüketicilerimize doğru zamanda, doğru mesajlarla ulaşmayı sürdüreceğiz. Dijital dönüşüm stratejimiz çerçevesinde medya yatırımlarımızda sürdürülebilirlik önceliklerimiz arasında yer alacak. 2025, ETi’nin her alandaki inovatif yaklaşımını sergilemeye devam edeceğimiz bir yıl olacak.
CANER ALPASLAN I TAB GIDA CMO’SU
“ODAĞIMIZDA BÜYÜMEK VAR”
“Bu yıl odağımızda, büyümek, sürdürülebilirlik adımlarımızı hızlandırmak ve dijitalleşen operasyonlarımızı daha da ileri taşımak var. Yılın tamamını 200 yeni restoran açarak kapatmayı hedefliyoruz. Bir yandan da birçok restoranımızı yenilemeye devam ediyoruz.”
Hızlı tüketim sektöründe artık sadece yiyecek domine etmekle kalmıyoruz. Uzun zamandır tüketici beklentilerine yönelik başarı yakalayan ürünler de geliştiriyoruz. Örneğin, plant-based Whopper gibi birçok ürün sunmaya devam ediyoruz. Ürünlerimizi soğuk kahveler, cool lime’lar, patlayan şekerli milkshake veya limon soslu dondurmalarla farklı alanlarda zenginleştiriyoruz. Tüketicimizin olduğu her alanda, onlara temas eden, beklentilerini karşılayan farklı ve yeni deneyimler sunuyoruz. Örneğin son dönemlerde gençlerin çok sevdiği bubble tea’lerden yola çıkarak markalarımıza yeni buble tea seçenekleri ekledik. Tüm markalara aynı yeni ürünü değil, hepsine ayrı olacak şekilde seçenekler sunuyoruz. Bu noktada aslında pazarlama ekiplerimizin tatlı bir rekabet içerisinde kendilerini geliştirmelerine alan yaratıyoruz.
ÇEVİK VE DİNAMİK EKİP
İnovasyonlarımızı geliştirirken ilk başlarda daha yavaş ilerliyorduk ancak artık bu kaslarımız giderek güçlendiği için çok hızlı bir şekilde bir ürünü oluşturup yaygınlaştırabiliyoruz ve yine hızlı sonuçlar alabiliyoruz. Burada başarı öncelikle çok büyük bir veriyi okumak, yorumlamak, bulunduğunuz çağı ve toplumun beklentilerini görebilmek ve çok detaylı Ar-Ge çalışmalarıyla mümkün oluyor. Üstelik bu gelişmeleri tüm markalarımız arasında eşit şekilde hayata geçiriyoruz. Aynı şekilde zamanlamaya da büyük bir stratejik önem atfediyoruz. Günler veya aylarla değil saatlerle hatta dakikalarla hareket edebilen çevik bir pazarlama organizasyonumuz var. Bu da bizi sürekli dinamik bir ekip haline getiriyor.
“BAŞARI İŞ BİRLİKLERİYLE GELDİ”
Bu yıl, bize başarı getiren alanlardan biri de sürekli çeşitlendirdiğimiz iş birliklerimiz oldu. Bilgisayar oyunlarından spor dallarına ve bankalara kadar birçok alanda yenilikçi iş birliklerine imza attık. Böylece, partner havuzumuzu genişlettiğimiz gibi kendimize yeni reklam alanları yarattık. Nokta atışı kampanyalarla özel tüketici kategorilerine hitap ettik ve kategori bazlı ürünlerimizle hedeflediğimiz kitleye doğrudan ulaşabildik. Tüm bu kampanya çalışmalarımız sonucunda, Effie, Mixx Awards, Alfa Awards, Felis gibi pazarlama alanında öne çıkan ödülleri almaya hak kazandık. Bu yıl odağımızda, büyümek, sürdürülebilirlik adımlarımızı hızlandırmak ve dijitalleşen operasyonlarımızı daha da ileri taşımak var. Yılın tamamını 200 yeni restoran açarak kapatmayı hedefliyoruz. Bir yandan da birçok restoranımızı yenilemeye devam ediyoruz.
“EKOSİSTEMDEN ALDIĞIMIZ GÜVENİ TÜKETİCİYE SUNUYORUZ”
NE YEDİĞİNİ BİL Bu yıl kendi içimizde “Ne Yediğini Bil” platformunu daha da geliştirip yeniledik. Platform üzerinden her ürünümüzün kaynağından başlayarak sertifikalarına kadar olan tüm detaylarını tüketicilerimize sunuyoruz. Şeffaf bilgilerle, tüketicilerimize bilinçli tercihler yapma fırsatı sunmaya devam ediyoruz. Bu konuda içerisinde bulunduğumuz ekosistemden aldığımız güveni tüketicilere sunuyoruz. Kendimize bu konuda güveniyor bunu iletişimize taşıyoruz.
DİJİTALLEŞME VERİMLİLİĞİ Yine bu dönemde, dijitalleşme adımlarımız sayesinde ulaştığımız büyük veri analizine dair adımlarımız, bütçemizde verimlilik sağladı. Artık veriyi daha iyi görebildiğimiz için tüketicilerimize karşı ne zaman, nerede, nasıl daha görünür olabileceğimizi hesaplayabiliyoruz. Bütçemizi çok daha verimli kullanmaya başladık ve nokta atışı denilebilecek şekilde tüketiciyle tam olması gereken anda ve yerde bir araya gelebiliyoruz. Gelecek dönemde, dijitalleşme yatırımlarımızı daha da artırarak daha inovatif dijital çözümler kullanmayı, daha çevik pazarlama stratejileri geliştirmeyi ve böylece müşterilerimize daha kişiselleşmiş kampanya ve teklifler sunmayı planlıyoruz.
EBRU ŞAPOĞLU I ŞİŞECAM SATIŞ VE PAZARLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“VERİ ODAKLI PAZARLAMAYI ÖNCELİKLENDİRDİK”
“2025 yılı pazarlama stratejimizde dijitalleşme ve veri odaklı pazarlamayı önceliklendiriyor, yapay zeka ve veri analitiğiyle verimliliği artırmayı hedefliyoruz. Sürdürülebilirlik temelli marka iletişimimizi güçlendirerek çevresel duyarlılığımızı vurgulamayı amaçlıyoruz.”
İlkleri hayata geçirmek iş yapış kültürümüzün temel bir parçası. 2024 yılında cam sektörünün geleceğini tüm paydaşlarla birlikte şekillendirmeyi hedeflediğimiz “Plant of the Future” platformunun lansmanını yaptık. Yeni yatırımlarımızla Eskişehir’de dünyanın en büyük cam üretim kompleksini devreye aldık. Enerji tasarrufu sağlayan camlar ve sürdürülebilir ürünlerimizle ürün portföyümüzü genişleterek, müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarına yanıt vermeye devam ettik ve küresel pazarlardaki rekabet gücümüzü pekiştirdik.
“FARK YARATIYORUZ”
Kurumsal dayanıklılığımızı güçlendirmek için değişen piyasa koşullarına uyum sağlayarak istikrarlı gelişimimizi sürdürüyoruz. 2030 CareforNext stratejimiz doğrultusunda çevre dostu üretimi ve enerji verimliliğini esas alıyoruz. Enerji tasarrufu sağlayan camlar, dünyanın en hafif viski şişesi, yüzde 100 geri dönüştürülmüş camlardan oluşan Aware Koleksiyonu gibi çevre dostu projelerle sektörümüzde fark yaratıyoruz. Makine öğrenmesi, dijital ikiz ve yapay zeka teknolojileriyle pazar taleplerine daha hızlı yanıt veriyor, verimliliğimizi artırıyoruz. İnsan kaynağına yatırım ve eğitim programlarımızla geleceğin liderlerini yetiştiriyor, organizasyonel yetkinliklerimizi geliştiriyoruz.
“KÜRESEL LİDERLİK İDDİAMIZI GÜÇLENDİRİYORUZ”
TEK ŞİŞECAM “Tek Şişecam” yapımızın çevik modeliyle riskleri yönetirken fırsatları değerlendiriyoruz. 2024 yılı üçüncü çeyreğinde, yüzde 58’i uluslararası satışlardan oluşan konsolide net satışlarımızın 136 milyar TL’ye ulaştığını görüyoruz. 14 ülkedeki üretim ağımızla 150’den fazla ülkeye ihracat yapıyor, rekabetçi olduğumuz pazarlarda derinleşerek müşterilerimize daha yakın konumlanıyor ve kalıcı çözümler sunuyoruz. ABD’deki soda külü yatırımımızla küresel liderlik iddiamızı güçlendiriyoruz.
İŞBİRLİKÇİ İNOVASYON 2025 yılı pazarlama stratejimizde; dijitalleşme ve veri odaklı pazarlamayı önceliklendiriyor, yapay zeka ve veri analitiğiyle verimliliği artırmayı hedefliyoruz. Sürdürülebilirlik temelli marka iletişimimizi güçlendirerek çevresel duyarlılığımızı vurgulamayı amaçlıyoruz. Müşteri deneyimi ve işbirlikçi inovasyonu merkeze alıyor; müşterilerimizin stratejik iş ortağı olmaya devam ediyoruz.
MURAT AKGÜÇ I TURKCELL PAZARLAMA VE DİJİTAL SERVİSLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“LİDER MARKAYA YAKIŞIR YATIRIMLAR YAPIYORUZ”
“Turkcell olarak hizmet ve ürünlerimizde kaliteden asla ödün vermiyoruz. Öncü ve lider markaya yakışır yatırımlarımızla bunu sürdürüyoruz. Reklam filmlerimizde de aynı prensibi gözetiyoruz.”
Turkcell, hizmetleri gibi reklamlarıyla da çok konuşulan bir marka ve yüzlerce başarılı reklam kampanyasına imza attı. Turkcell olarak hizmet ve ürünlerimizde kaliteden asla ödün vermiyoruz. Öncü ve lider markaya yakışır yatırımlarımızla bunu sürdürüyoruz. Reklam filmlerimizde de aynı prensibi gözetiyoruz. 30. yılımızı kutladığımız 2024 boyunca, coşkumuzu birçok alanda müşterilerimizle paylaştık, paylaşmaya devam ediyoruz.
ÜNLÜ-MARKA İLİŞKİSİ
Bu kapsamda sevilen, başarılı işleriyle dikkat çeken ve markamıza değer katacağına inandığımız isimlerle çalışıyoruz. Yolculuğumuza sevgili Kerem Bürsin’le başladık. Birlikte oldukça ses getiren kampanyalara imza atmaya devam ediyoruz. 30. yıl iletişimleriyle eş zamanlı olarak sevgili Ata Demirer ile de görüşmelerimizi başlatmıştık. Mart ayından bu yana Ata Demirer ile yapacağımız iletişimlerin de hazırlıklarını yürüttük. Ata Demirerli reklam platformumuzda heyecan verici bir iletişim serimiz olacak. Bu platformu şekillendirirken yıllardır severek izlenen farklı sinema filmi türlerinden yola çıktık. Bilim kurgudan maceraya, Yeşilçam filmlerinden süper kahraman yapımlarına kadar farklı türlerden ilham alarak hazırladığımız bu platformun adı ‘Bir Turkcell Yapımı’ oldu. Bu platformla yeni bir uygulama da başlatmış oluyoruz. Reklam filmlerimizin televizyonlarda yayınlanacak versiyonlarına ek olarak YouTube kanalımızda ve sosyal medya mecralarında yayınlanacak uzun versiyonları olacak. İlk reklam filmimiz marcom ekibimiz ve ajansımızın özenli kreatif hazırlıkları, yapım ve post prodüksiyon kalitesi ve özellikle Ata Demirer’in müthiş performansı ile platformun sonraki filmlerini merak ettirecek nitelikte oldu.
“TÜM HAYATLARA DOKUNUYORUZ”
“SADECE ABONELERE DEĞİL” Geliştirdiğimiz yenilikçi çözümlerle, çok geniş bir yelpazedeki ürün ve hizmetlerimizle, sadece 43 milyonu aşkın abonemizin değil 85 milyon insanımızın hayatına dokunuyoruz. Bu sorumlulukla, ülkemiz ve insanımız için çalışmaya ve üretmeye devam edeceğiz.
YENİ REKLAM MESAJI Çok titiz bir çalışmanın ürünü olan yeni reklam kampanyamız da bu vizyonu en güzel şekilde yansıtıyor. Bu vesileyle bize her zaman destek olan yönetim kurulu başkanımız Şenol Kazancı’ya, genel müdürümüz Ali Taha Koç’a ve emekleriyle iletişimlerimizi daha güçlü hale getiren tüm çalışma arkadaşlarıma ve paydaşlarımıza yürekten teşekkür ediyorum.
ONUR KIRCI I ALLIANZ TÜRKİYE PAZARLAMA VE DİJİTAL SİGORTALAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“TÜRKİYE’NİN YARINLARI İÇİN ÇALIŞACAĞIZ”
“Yeni bir yıla başlarken ‘Birlikte, Umutla’ söylemiyle toplumsal umudu tazelemeyi amaçladık. Reklam kampanyamızda yeni bir yurt binası, üniversite bursu ve ileride onları bekleyen iş imkanları sağladığımız Koruncuk kızlarının hikayesini anlatıyoruz.”
Allianz Türkiye olarak temel ihtiyaçları ve eğitime erişimi risk altındaki kız çocuklarını desteklemek amacıyla Koruncuk Vakfı ile bir KSS programı başlattık. “Bir Kız Gelecek” için özel bir reklam kampanyası hazırladık. Yeni bir yıla başlarken “Birlikte, Umutla” söylemiyle toplumsal umudu tazelemeyi amaçladık. Reklam kampanyamızda yeni bir yurt binası, üniversite bursu ve ileride onları bekleyen iş imkanları sağladığımız Koruncuk kızlarının hikayesini anlatıyoruz.
YAŞAM BOYU DESTEK
Koruncuk Vakfı ile yürüttüğümüz “Bir Kız Gelecek” sosyal sorumluluk programı ikinci yılına girdi. Koruncuk Vakfı’na gelişiyle birlikte yeniden çocuk olma hikayesinin anlatıldığı reklam filmlerimiz Allianz Türkiye’nin temel ihtiyaçları ve eğitime erişimi risk altındaki kız çocuklarının yaşam boyu destekçiliğini üstlendiğimizi anlatıyor. Koruncuk kızlarının hayallerinin peşinden koşabilmelerine odaklanıyor. Kızların her şeyden önce mutlu birer çocuk olması için çalışıyoruz. Reklam filminde hayatın erken büyüttüğü bir kızın tekrar çocuk olma hikayesini anlatıyoruz. Koruncuk Vakfı’na ilk geldiğinde 70’li yaşlarında görünen ama Allianz ve Koruncuk Vakfı’nın sağladığı imkanlar sayesinde yüklerinden arınan, böylece giderek gençleşen ve en nihayetinde olduğu yaşı hissetmeye başlayan bir kızın hikayesi işleniyor. Allianz Türkiye, Bir Kız Gelecek programıyla Koruncuk kızlarının yeni bir yurt binasına, üniversite bursuna ve ileride onları bekleyen iş fırsatlarına sahip olmalarını sağlıyor.
Kreatif süreci Concept Reklam Ajansı, prodüksiyon süreci DEPO Film tarafından üstlenen reklam filminin yönetmen koltuğunda dünyaca ünlü yönetmen Martin Werner oturuyor. Film için yeniden seslendirilen Sezen Aksu’nun “Bir Çocuk Sevdim” adlı şarkısı filmin çarpıcı hikayesine eşlik ediyor.