KARACA GRUP CEO’SU FATİH KARACA, GLOBALDE BÜYÜMEYİ ODAKLARINA KOYDUKLARINI AÇIKLIYOR VE “2024 YILI İTİBARIYLA 48 ÜLKEDE 576 MAĞAZADA, TÜKETİCİLERLE DOĞRUDAN TEMAS KURUYORUZ. ŞU ANDA SEKTÖRDE DÜNYADA İLK 20 MARKA ARASINDAYIZ. AMACIMIZ 2030 YILINDA BU KATEGORİDE AKLA GELEN İLK ÜÇ MARKADAN BİRİ OLMAK” DİYOR.
SEYFETTİN BAYRAM I s.bayram@businesslife.com.tr
Bugün 576 mağazaya ulaşan Karaca Grup, rotasını globale kırdı. Karaca Grup CEO’su Fatih Karaca, “Perakende ağımızı genişletmek, tüketicilerimize daha yakın olmayı ve onların ihtiyaçlarını daha etkin bir şekilde karşılamayı amaçlıyoruz” diyor. 2024 yılı itibarıyla 27 ülkede bizzat Karaca Grup markalarına bağlı olmak üzere franchise ağıyla birlikte toplam 48 ülkede 576 mağazada, tüketicilerle doğrudan temas kuruyor. Karaca, Karaca Home, Emsan, Jumbo gibi markalarıyla e-ticaret operasyonlarıyla dünya çapında dijital kanallar üzerinden de geniş bir kitleye ulaşıyorlar. Fatih Karaca, “Gelecekte ABD ve Çin gibi büyük pazarlara açılma hedefimiz doğrultusunda çalışmalarımızı hızlandırıyoruz. Bu genişleme stratejisi, Karaca’nın global marka kimliğini güçlendirmek ve sektörde lider konuma yükselmek için kritik öneme sahip” diyor. Karaca ayrıca Türkiye'de ve Paris’te denemeye başladıkları ve başarılı oldukları Container Store'ları hayata geçirmekten gurur duyduğunu ilk kez BUSINESS LIFE’a anlatıyor. Enflasyonist bir ortamda pek çok şirket küçülmeye giderken, Karaca’nın büyüme sırrını da BUSINESS LIFE’a açıklayan Karaca, “Bu başarının temelinde, şirketimizin uzun vadeli vizyonunu şekillendiren S-Curve stratejisi yer alıyor. Bu enflasyonist ortamda, Karaca olarak değişimin büyümeyi getirdiği, ardından tekrar normal temposuna döndüğü yeni bir S-Curve dönemine girdiğimizi fark ettik. Bu dönemi bir ara dönem olarak değil, bu büyüme eğrisine uygun bir geçiş dönemi olarak algıladık. Bu dönemde grup içinde yeni markalar bünyemize katıldı ve şirketimiz, global büyüme yolculuğunda önemli atılımlar yaptı. Enflasyonist baskılara rağmen müşterilerimize yüksek katma değer sunan ürünler geliştirmeye odaklandık ve onların evde daha fazla zaman geçirmelerine yönelik çözümler sunduk. Müşterilerimizin günlük hayatlarında fark yaratmayı amaçladık” diyor. Karaca Grup CEO’su Fatih Karaca, sorularımızı şöyle yanıtladı:
2024, nasıl bir yıl olarak ilerliyor?
Özellikle son 1 yıl Karaca için inovasyon, globalleşme ve perakende ağımızı stratejik olarak genişletme açısından oldukça verimli geçti. Uzun vadeli başarı hedefiyle uyguladığımız bu stratejiler, markamızın hem yerel hem uluslararası pazarlarda rekabet gücünü artırmasında kritik bir rol oynuyor. İnovasyon, ürünlerimizin katma değerini artırarak pazarda farklılaşmamızı sağlıyor. Globale açılma, markamızı dünya genelinde bilinir ve tercih edilir hale getirirken, perakende ağımızı genişletmek, tüketiciye daha yakın olmamızı ve onların ihtiyaçlarına hızla cevap vermemizi sağlıyor.
İnovasyon, Karaca’nın liderliği korumasında nasıl bir etki yapıyor?
İnovasyon, Karaca'nın pazardaki lider konumunu korumasını ve genişletmesini sağlayan en güçlü araç. Mutfak alışkanlıklarını dönüştüren ürünler geliştirmeye devam ediyoruz. Bu bağlamda, Refika Birgül ile birlikte geliştirdiğimiz Swiss Crystal serisi, yanmaz yapışmaz yüzeyi ve estetik tasarımıyla sektörde çığır açtı. Bunun yanı sıra Airfryer kategorisindeki pazar payımızı artırarak, Şeyma Subaşı ile gerçekleştirdiğimiz pazarlama kampanyası sayesinde bu alanda da güçlü bir konum elde ettik. Bu kampanya, sadece Karaca’nın inovasyon gücünü değil, aynı zamanda yaratıcı pazarlama yeteneklerimizi de ortaya koyarak, bize Effie 2024 "Özel Kategoriler / Küçük Bütçeyle Büyük Başarı" Gold ödülü dahil olmak üzere birçok ödül kazandırdı.
Dünya çapında tanınan Flying Tiger markasını Türkiye’ye getirdiniz. Globale açılma stratejiniz neyi kapsıyor? Şu anda globalde nasıl bir konumdasınız ve nasıl hedefleriniz var?
Globale açılma stratejimiz, Karaca'nın dünya genelinde bilinirliğini ve pazar payını artırma hedefine hizmet ediyor. Şu anda sektörde dünyada ilk 20 marka arasındayız. Amacımız 2030 yılında bu kategoride akla gelen ilk üç markadan biri olmak. Bu hedef doğrultusunda, yatırımlarımızı hem Almanya’da hem İngiltere’de konumlandırmaya başladık. Almanya’nın birçok şehrinde 10'dan fazla mağazamız bulunuyor. Berlin’de iki, Münih’te, Köln’de ve Mannheim’da mağazalarımız var. İngiltere’de de benzer bir yapılanmayı sürdürüyoruz. İlk lojistik merkezimizi Swindon’da kurduk. İlk mağazamızı Islington’da, ikinci mağazamızı Westfield London’da açtık ve üçüncü mağazamızı da Tottenham’da açıyoruz. Ayrıca, Viyana, Paris gibi Avrupa’nın diğer önemli şehirlerinde de yapılanmamızı sürdürüyoruz. Flying Tiger markasını Türkiye’ye getirerek, perakende portföyümüzü genişlettik. Shark Ninja gibi Amerika ve İngiltere’de pazar lideri olan yenilikçi markaları Türkiye’de müşteriyle buluşturarak, yurt içinde de rekabet gücümüzü pekiştiren önemli adımlardan birini atmış olduk. Bu iş birlikleri ve açılımlar, Karaca'nın hem yurt içinde hem globalde daha güçlü ve etkili bir oyuncu haline gelmesini sağladı.
Oscar töreninde, Cannes’da Karaca nasıl yer aldı? Bu nasıl bir stratejinin ürünü?
Bu stratejik adımlarımızın bir yansıması olarak, Mart 2024’te Oscar ödül töreninde ve Mayıs 2024’te Altın Küre ile Cannes Film Festivali’nde yer alarak uluslararası iletişimimizde büyük başarılar elde ettik. Oscar ödül törenlerinin 30 yıllık şefi, dünyaca ünlü şef Wolfgang Puck ile birlikte geliştirdiğimiz Red Carpet Collection porselen takımları, ödül töreni sonrası düzenlenen Governors Ball’da Hollywood yıldızlarına sunuldu. Bu iş birliğiyle hem Türkiye’deki sofra liderliğimizi pekiştirdik hem yeni açıldığımız pazarlarda bilinirlik elde ettik. Hemen sonrasında Altın Küre ile iş birliği içerisinde Cannes Film Festivali’nde de benzer bir başarıya imza attık ve Karaca markasını dünya çapında daha da tanınır hale getirdik.
Bilinirlik önemli ama tüketicinin size ulaşması da gerekiyor. Tüketici hem yurt içi hem yurt dışında kaç noktada Karaca ile buluşabiliyor?
Perakende ağımızı genişletmek, tüketicilerimize daha yakın olmayı ve onların ihtiyaçlarını daha etkin bir şekilde karşılamayı amaçlıyor. 2024 yılı itibarıyla 27 ülkede bizzat markalarımıza bağlı olmak üzere franchise ağımızla birlikte toplam 48 ülkede faaliyet gösterdiğimiz 576 mağazamızla, tüketicilerimizle doğrudan temas kurarak, onların beklentilerine hızlı ve etkili çözümler sunuyoruz. E-ticaret operasyonlarımızla ise dünya çapında dijital kanallar üzerinden geniş bir kitleye ulaşıyoruz. Gelecekte ABD ve Çin gibi büyük pazarlara açılma hedefimiz doğrultusunda çalışmalarımızı hızlandırıyoruz. Bu genişleme stratejisi, Karaca’nın global marka kimliğini güçlendirmek ve sektörde lider konuma yükselmek için kritik öneme sahip. Yine Türkiye'de ve Paris’te denemeye başladığımız ve başarılı olduğumuz Container Store'lar, hayata geçirmekten gurur duyduğumuz projelerin başında geliyor. Bu konsept mağazalar, sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda geliştirildi ve çevre dostu tasarımlarıyla dikkat çekiyor.
2023-2024 oldukça zor yıllar. Bu enflasyonist ortamda Karaca’da nasıl bir büyüme stratejisi izliyorsunuz?
Enflasyonist bir ortamda pek çok şirket küçülmeye giderken, Karaca olarak biz, stratejik bir yaklaşımla büyümeye devam ettik. Bu başarının temelinde, şirketimizin uzun vadeli vizyonunu şekillendiren S-Curve stratejisi yer alıyor. S-Curve, bir projenin zaman içindeki ilerlemesini gösteren, kademeli olarak başlayan, keskin bir şekilde artan ve sonunda dengelenen bir büyüme eğrisi. S-Curve stratejisini başarıyla uygulayarak her yeni dönemde sürdürülebilir büyüme elde ettik. Bu enflasyonist ortamda, Karaca olarak değişimin büyümeyi getirdiği, ardından tekrar normal temposuna döndüğü yeni bir S-Curve dönemine girdiğimizi fark ettik. Bu dönemi bir ara dönem olarak değil, bu büyüme eğrisine uygun bir geçiş dönemi olarak algıladık. Bu dönemde grup içinde yeni markalar bünyemize katıldı ve şirketimiz, global büyüme yolculuğunda önemli atılımlar yaptı. Enflasyonist baskılara rağmen müşterilerimize yüksek katma değer sunan ürünler geliştirmeye odaklandık ve onların evde daha fazla zaman geçirmelerine yönelik çözümler sunduk. Özellikle Çaysever, Swiss Crystal, Fine Pearl ve Air Pro Cook airfryer gibi inovatif ürünlerimizle, müşterilerimizin günlük hayatlarında fark yaratmayı amaçladık.
Tüketici trendleri ne diyor? Tüketici artık evde mi?
Ürünlerimizin hepsi, evde yemek yapma alışkanlığını desteklerken, sağlıklı yaşam trendine uygun özellikleriyle ayrışıyor. Bu ürünler, müşterilerimize sadece fonksiyonel çözümler sunmakla kalmıyor, aynı zamanda onların yaşam tarzlarına değer katacak şekilde tasarlanıyor.
Karaca olarak bu S-Curve stratejilerini yıllardır sürdürebilmemiz, bizi bugünlere taşıyan en önemli faktörlerden biri oldu. Şimdi odağımızda globalleşme yolculuğumuzun önemli bir aşaması olan Avrupa kıtası var. İngiltere ve Almanya gibi stratejik pazarlarda büyümeye devam ediyoruz. Amerika’daysa satışlarımızı online pazaryerleri üzerinden başlatarak bu pazarı öğreniyoruz. Bir sonraki adımımız, birkaç yıl içinde ABD pazarında daha derin bir yer almak olacak ve ardından Çin pazarına yönelik stratejilerimizi devreye sokacağız.
2024’te odağınıza neyi, hangi hedefleri aldınız? Hedeflerin neresindesiniz?
2024 yılında Karaca olarak şirketimizin sürdürülebilir büyümesini ve global çapta rekabet gücümüzü artırmak amacıyla belirlediğimiz üç temel önceliğe odaklandık: Sürdürülebilirlik, dijital dönüşüm ve yapay zeka ve globalleşme. Bu stratejik hedefler, Karaca'nın uzun vadeli vizyonunu gerçekleştirmede kritik bir rol oynuyor. Karaca olarak, 50 yıllık mirasımızdan ilham alarak geleceğe değer katmayı hedefliyoruz. Bu sürdürülebilirlik misyonumuzun merkezinde Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ile uyumlu ve entegre şekilde enerjiyi doğru ve verimli kullanmak ve sürdürülebilir kalkınmaya hizmet etmek yer alıyor. Bu doğrultuda yaptığımız çalışmaları 2023 yılının sürdürülebilirlik raporunda tüm paydaşlarımıza duyurduk.
“ODAĞIMIZDA GLOBALE AÇILMAK VAR”
AMERİKA VE ÇİN PLANI Bu yıldan başlayarak önümüzdeki dönemde, Amerika ve Çin gibi büyük pazarlara girmeyi ve bu pazarlarda güçlü bir oyuncu olmayı hedefliyoruz. Bu süreçte, dijital pazar yerlerinde testler yaparak yeni ülkelerde pazarları test ediyoruz.
YENİ KONSEPT Ayrıca Container Store konseptiyle uluslararası mağaza ağımızı genişleterek globalleşme stratejimizi güçlendiriyoruz. Londra’daki lojistik merkezimiz üzerinden Birleşik Krallık’taki operasyonlarımızı geliştirerek İskoçya ve İrlanda dahil olmak üzere tüm bölgeleri kapsıyoruz.
SÜRDÜRÜLEBİLİR MAĞAZA Viyana'da yeni bir mağaza açma ve Almanya ile Hollanda'da sürdürülebilir temalı mağazalar açma hedeflerimiz de bu stratejinin bir parçası.
KARACA’NIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ATAĞI
“SERA GAZINI ENGELLEDİK” 2023 yılında, sürdürülebilirlik hedeflerimiz doğrultusunda önemli adımlar attık. Küçük ev aletleri üretiminde yüzde 77 oranında yenilenebilir enerji kullanarak 35 bin 410 ton sera gazı emisyonunun doğaya salımını engelledik. Bu oranı daha da artıracak adımlar atıyoruz.
2030 HEDEFİ 2030 yılına kadar tüm operasyonel süreçlerimizi yenilenebilir enerji kaynaklarıyla gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Merkez ofisimizde kurduğumuz sürdürülebilirlik ekibimizle mağaza ekiplerimizi bir araya getirdiğimiz enerji tasarrufu projemizde pilot aşamadayız. Bu projeyle Türkiye genelindeki AVM mağazalarımızda enerji kullanımlarımızı takip edip optimum enerji tüketimiyle hareket etmeyi planlıyoruz.
GERİ DÖNÜŞÜM Ayrıca sürdürülebilirlik konseptli Container Store mağazalarımızda içeride kullanılan tüm raf ve stand gibi mobilyaları diğer mağazalarımızda ömrünün tamamlamış mobilyaları tamir ederek yeniden kullanıyoruz. Yüzde 100 geri dönüştürülebilir alışveriş arabaları ve LED aydınlatma sistemleri kullanarak çevresel etkilerimizi minimize ediyoruz. Pandemi sonrası ofisimizde tek kullanımlık plastik ürünlerden vazgeçerek, son iki yılda 194,15 ton sera gazı emisyonunun atmosfere salımını önledik.
OPTİMİZASYON Diğer yandan ürün paketlemede optimizasyon çalışmaları yürütüyoruz. Bu kapsamda kullanılamayacak durumda olan kolilerimizi kırpık kağıda dönüştürerek ürün kutularımızdaki boşlukları doldurmak için eskiden kullandığımız naylon bazlı maddeyi devre dışı bırakıyoruz. Ambalajlamanın son aşaması olan bantta lif bazlı koli bandına geçiş yaptık. Tüm bunları göz önünde bulundurarak yaptığımız ölçümlemelere göre ambalajlamada çevresel etkimizi 2,4 kat azalttık.
FATİH KARACA’NIN AJANDASININ EN ÖNEMLİ 10 MADDESİ
1- 2024 yılında üç temel önceliğe odaklandık: Sürdürülebilirlik, dijital dönüşüm ve yapay zeka ve globalleşme.
2- Şu anda sektörümüzde dünyada ilk 20 içindeyiz. Amacımız 2030 yılında bu kategoride akla gelen ilk üç markadan biri olmak.
3- ABD ve Çin gibi büyük pazarlara açılıp buralarda güçlü oyuncu olacağız.
4- Enflasyonist bir ortamda pek çok şirket küçülmeye giderken, Karaca’nın büyüme sırrı S-Curve stratejisinde.
5- Karaca olarak değişimin büyümeyi getirdiği, ardından tekrar normal temposuna döndüğü yeni bir S-Curve dönemine girdiğimizi fark ettik.
6- Bu dönemde grup içinde yeni markalar bünyemize katıldı ve şirketimiz, global büyüme yolculuğunda önemli atılımlar yaptı.
7- Enflasyonist baskılara rağmen müşterilerimize yüksek katma değer sunan ürünler geliştirmeye odaklandık ve onların evde daha fazla zaman geçirmelerine yönelik çözümler sunduk.
8- Türkiye'de ve Paris’te deneyip başarılı olduğumuz, sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda geliştirilen Container Store'lar, hayata geçirmekten gurur duyduğumuz projelerin başında geliyor.
9- 2030 yılına kadar tüm operasyonel süreçlerimizi yenilenebilir enerji kaynaklarıyla gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
10- Yapay zeka dönüşüm projemiz “KAI”yi başlattık. Bu proje sayesinde kişiselleştirilmiş deneyim sunma, daha bilinçli ve hızlı kararlar alma, zamandan tasarruf konularında kat ettiğimiz mesafeyi daha da büyüteceğiz.
“YAPAY ZEKAYI EN HIZLI ADAPTE EDEN PERAKENDECİYİZ”
VERİMLİLİK ARTTI Karaca, son iki yılda yapay zeka çözümlerini perakende sektöründe en hızlı adapte eden şirketlerden biri oldu. Özellikle yapay zekayla desteklenen reklam çözümleri sayesinde, medya planlamada ve müşteri etkileşimlerinde verimliliği artırdık. Yapay zeka, ürün tasarımı, kampanya düzenlemesi ve ürün görsellerini özelleştirme gibi pek çok alanda etkin kullanılıyor.
DAHA REKABETÇİ Farklı pazarlarda aynı ürün için yerelleştirilmiş görseller ve metinler oluşturma süreçlerini hızlandırdık. Bu çözümler sayesinde, ürün inovasyonundan müşteri deneyimine kadar geniş bir yelpazede, süreçlerimize yapay zekayı entegre ederek rekabet gücümüzü artırdık.
YENİ PROJE Bu yıl dijital dönüşüm sürecimize yeni yapay zeka (GenAI) ve İleri Analitik (Advanced Analytics) uygulamalarıyla devam ediyoruz. Bu hedef doğrultusunda müşteri deneyimini iyileştirmek, iş süreçlerimizi optimize etmek ve genel verimliliğimizi artırmak amacıyla yapay zeka dönüşüm projemiz “KAI”yi başlattık.
“KAT ETTİĞİMİZ MESAFEYİ BÜYÜTECEĞİZ” Bu proje sayesinde müşteri ihtiyaçlarını ve tercihlerini daha iyi anlayıp kişiselleştirilmiş deneyim sunma, büyük veri analizi ve öngörü modelleri sayesinde daha bilinçli ve hızlı kararlar alma, operasyonel verimliliği artırarak zamandan tasarruf etme konularında bugüne kadar kat ettiğimiz mesafeyi daha da büyüteceğiz.