“Globalde büyümeye devam edeceğiz”

MODANIN ORKESTRA ŞEFİ UNVANLI ORKA HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU, 2024’Ü MODANIN KALBİ İTALYA’DA HAYATA GEÇİRDİĞİ BÜYÜK YATIRIMLAR VE GLOBALDE ATTIĞI BÜYÜK ADIMLARLA OLDUKÇA PARLAK GEÇİRDİ. GRUBU YIL SONUNDA 10 MİLYAR TL CİROYA ULAŞTIRACAKLARINI SÖYLEYEN ORAKÇIOĞLU, “2024, MEVCUT PAZARLARDA GÜÇLENME VE YENİ PAZARLARA GİRİŞ YILI OLDU. BEŞ KITADA, 82 ÜLKEDE 410 MAĞAZAYA ULAŞTIK. GLOBAL BÜYÜMEMİZİ İTALYA BAŞTA OLMAK ÜZERE KITA AVRUPASI, İNGİLTERE, AFRİKA, ABD, TÜRK CUMHURİYETLERİ VE UZAK DOĞU ODAKLI HAYATA GEÇİRECEĞİZ” DİYOR.

SEYFETTİN BAYRAM I s.bayram@businesslife.com.tr 

Orka Holding, globalde adımlarını en hızlı atan grupların başında geliyor. Damat Tween ve D’S damat markalarıyla lüks erkek giyimde dünyanın lider kuruluşlarından olduğunu kanıtlayan iki önemli yatırıma imza attı. Orka Global Avrupa Genel Merkezi’ni modanın kalbi İtalya’da bu yaz açtı. Grubun eş zamanlı olarak Bologna’da Avrupa’ya yönelik e-ticaretin yönetileceği Lojistik Merkezi de faaliyetine başladı. Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “İtalya sıradan bir ülke değil, dünya modasının kalbi, Avrupa’nın podyumu. Orka Holding’in dünya modasındaki gücünü katlayan bu yatırımlarımız, ülke olarak hepimizin gururu. Orka Global ile öncelikle Avrupa pazarına daha kolay ulaşacağız. Lojistik merkezimiz de Avrupa kıtası için e-ticaretimizin kalesi olacak. Dünyanın 82 ülkesinde 410 mağazamızla bu yıl 10 milyar TL ciro hedefliyoruz” dedi. “Modanın orkestra şefi” unvanıyla artık global lüks erkek modasına da yön vermeye başlayan Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, BUSINESS LIFE’ın sorularını şöyle yanıtladı:

2024’ün sonuna geldik. Sizin için nasıl geçiyor? Bu yıl nelere odaklıydınız?

Geçen yıl ciroda dolar bazında yüzde 35 büyüyerek 6,5 milyar TL’ye ulaştık. İhracatta 50 milyon dolarlık hedefimizi geçtik. Halen yüzde 45 olan ihracatın cirodaki oranı, yakın gelecekte yüzde 55 olabilir. Bu yıl ciro hedefimiz 10 milyar TL. Global büyümemizi İtalya başta olmak üzere kıta Avrupası, İngiltere, Afrika, ABD, Türk Cumhuriyetleri ve Uzak Doğu odaklı hayata geçireceğiz. Dubai ve Rusya gibi stratejik pazarlarda da faaliyetimiz sürüyor. Güney Amerika ve Hong Kong özellikle ilgimizi çekiyor. Yine bu yıl en büyük atılımı ihracat tarafında MENA Bölgesinde yaptık. Azerbeycan, Katar, Kuveyt, Bahreyn, Umman, BAE’ye ihracatımız hızla artarak sürüyor. Beş kıtada 400’ün üzerinde mağazaya sahibiz.

Globalde hızla büyüyorsunuz. 2024’te globalde hangi adımları attınız?

Orka Holding olarak bu yılı mevcut pazarlarda güçlenme ve yeni pazarlara giriş adına oldukça verimli geçiriyoruz. Şu ana dek farklı coğrafyalarda başarılı mağaza açılışları ve verimli iş ortaklıkları gerçekleştirdik. Dünya genelinde 82 ülkede toplam 410 mağazaya sahibiz. Gerek yurt içi gerekse yurt dışında istikrarlı büyümemizi sürdürüyoruz. Yurt dışında yeni mağazalar aracılığıyla global ölçekte daha geniş bir kitleye ulaşma konusunda da büyük bir ivme yakaladık. Bu yıl sonbahar dönemine kadar aralarında İtalya ve Hollanda’nın da olduğu çok sayıda ülkede yeni mağazalar açtık. Damat Tween markasıyla Azerbaycan ve Özbekistan’da birer, D’S damat markasıyla İtalya, Polonya ve Romanya’da ikişer, Hollanda ve Dubai’de de birer olmak üzere toplam 10 yeni mağaza açılışı gerçekleştirdik. Yıl sonuna kadar birkaç ülkede daha yeni mağazalar planlıyoruz. Bu kapsamda en yeni açılışımızı ABD’de gerçekleştirdik. Damat Tween markamızla 25 Kasım’da ABD’deki ilk mağazamızı Atlanta’da açtık. 2024 sonu için 10 milyar TL ciro hedefliyoruz.

E-ticarette de atak olduğunuz bir yıldı. Burada neler yaptınız?

Birer deneyim alanı olarak kurguladığımız fiziki mağazalarımızın yanında e-ticarette de stratejik yatırımlarımızla büyümeye devam ediyoruz. E-ihracat yaptığımız ülkeler Azerbaycan, Romanya, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Çekya, Slovakya, Umman, Kuveyt, Katar, Bahreyn, Almanya, İtalya, İspanya, Hollanda. Ayrıca Amazon Amerika ve Avrupa'da, Almanya About You, Almanya Otto pazaryerlerinde aktifiz. Satışlarımız gün geçtikçe artıyor. Çin JD ile iş birliğimiz var, Çin pazarında da online satışımız başladı.

Global yatırımlarınızda neler öne çıkıyor?

Bu yıl özellikle lüks erkek giyimde dünyanın en güçlü oyuncularından biri olduğumuzu kanıtlar nitelikte iki stratejik yatırımımızı hayata geçirmiş durumdayız. Modanın kalbi İtalya’da Avrupa genel merkezimiz ve global showroom’umuz olan Orka Global’i ve Avrupa Lojistik Merkezi’ni hizmete açtık. İtalya’nın Bologna kentinde yer alan her iki yatırımımızla en büyük pazarımız Avrupa’da geleneksel ve e-ticaret altyapımızı çok güçlendirdik. İtalya’da iddialıyız. Bunu da üretim, tasarım ve inovasyon kalitemizle ve lükse demokrasi getirerek hissettiriyoruz. İtalyan moda otoritelerinden birkaç İtalyan markasının koleksiyonunu Damat Tween ve D’S damat koleksiyonlarında buluşturduğumuz yönünde övgüler almak, ülkemiz adına bizi gururlandırıyor.

İş modellerinin yenilendiği bir dönemdeyiz. Sizin cephenizde nasıl bir yenileme ya da dönüşüm yaşanıyor?

Odak noktalarımız “Sürdürülebilirlik ve Dijitalleşme” konusunda önemli adımlarla büyümeye devam ettiğimiz bir dönem içindeyiz. Bireylerin ve dünyamızın geleceğini ön planda tuttuğumuz bir dönüşüm yaşadık. Müşteri odaklı iş yaklaşımımızla köklü değişimleri hayata geçirerek benzersiz alışveriş deneyiminin kapılarını araladık. Değişime ve dönüşüme öncülük ettiğimiz bu başlıklarda ilerleyişimiz sürüyor. Örneğin online tarafta omnichannel sistemiyle devrim yaptık. Gece online üzerinden alışveriş yapan müşteriler, gündüz mağazadan teslim alabiliyor. Online satışların toplam satışlardaki payı adet bazında yüzde 35, ciroda yüzde 23 seviyesine yükseldi. E-ticarette müşteri biraz daha fiyata duyarlı. Bu da bizi avantajlı kılıyor. Çünkü dünyanın en iyi kumaşlarını kullanıyoruz ama üretim gücümüzle daha iyi fiyatlar sunuyoruz. Damat Tween APP ve D’S damat mobil uygulamızla müşterilerimize 24 saat alışveriş imkanı sunuyoruz.

Grubunuzun geleceğine dair en önemli hedefleriniz neler?

“Değer yaratma” vizyonumuz kapsamında 2024 yılı ve sonrasında da farklı coğrafyalarda yeni mağazalar ve lojistik alanında yatırımlar yaparak büyümeyi sürdürmeyi ve yurt içi ve yurt dışı operasyonlarımızı güçlendirmeyi planlıyoruz. 2024 yılında Amerika kıtasında güçlü bir varlık oluşturmak amacıyla ilk mağazamızı açtık. Avrupa kıtasındaki e-ticaretten mağazacılığa tüm satış operasyonlarımızı çok daha güçlü ve verimli bir şekilde yönetmek üzere İtalya’nın Bologna kentinde bir lojistik merkezi açtık. Pek çok ülkede yeni mağazalar açtık. İtalya sıradan bir ülke değil, dünya modasının kalbi, Avrupa’nın podyumu. Orka Holding’in dünya modasındaki gücünü katlayan bu yatırımlarımız, ülke olarak hepimizin gururu.

Yönetim felsefenizin odağında ne var? İtibarlı olmak nasıl bir liderlikle geliyor? Hangi başarılarınızla gurur duyuyorsunuz?

Yönetim felsefemin odağında “insan” var. Benim için başarı; mutlu, özgüven sahibi ve işine tam motive bireylerden oluşan takım çalışmasının bir ürünü. Bu nedenle sürdürülebilirlik ve dijitalleşme başta olmak üzere her alanda çalışanlarımızın kişisel ve profesyonel gelişimlerine gerek delegasyon gerekse eğitim faaliyetlerimizle iş birliğine dayalı bir iş ortamı oluşturma gibi adımlarla büyük önem veriyorum. Şeffaf iletişim, karşılıklı sevgi ve saygı ve sürekli öğrenme, şirketin en büyük itici gücü olan A Takımı kültürünün vazgeçilmez parçası. Hepimiz, farklı yeteneklerimiz ve perspektiflerle şirkete değer katıyoruz. Müşterilerimizin yol arkadaşı olarak hayatlarına değer katmamızın yanında, bilhassa çalışan memnuniyetimiz, en çok gurur duyduğum alanlardan biri. İtibar yönetiminde kilit unsur, rakipler yerine müşteriyi ön planda tutmaktır. Uzun vadeli değer yatırımlarına odaklanmanın da itibar yönetiminin bir diğer önemli öğesi olduğuna inanıyorum. Bilhassa çalışanlara yatırımın, bu konuda önemli bir pay sahibi.

Yönetim felsefesinde olmazsa olmazınız nedir ve sürdürülebilirlik bunun neresinde?

İnsan odaklılık. Sürdürülebilirlik de bunun en temel direği. Şirket kültürümüz ve iş stratejilerimizin temelinde gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakma amacıyla karlılıktan önce “değer yaratma” anlayışıyla etik ve şeffaf iş uygulamaları yer alıyor. Bu nedenle atık yönetimi, enerji verimliliği ve sürdürülebilir kaynak kullanımı gibi konularda öncü rol oynamayı önemsiyoruz. İçinde bulunduğumuz toplumlarda güven inşa etmenin şirketimizin olduğu kadar ülkemizin itibarını da rekabet yapısını da güçlendireceğini biliyoruz.

Yapay zeka ve yeni teknolojiler hızla gelişirken jeopolitik riskler bitmiyor. Üstüne ekonomik belirsizlik ortamında sizin için en zorlayıcı başlıkları neler?

Sıcak çatışmaların artması, diplomatik anlaşmazlıklar, enflasyonla mücadele ve faizler, yerel ve genel seçimler, küresel ticarete yavaşlama, gıda ve enerji darboğazları, doğal afetler ki bilhassa olası İstanbul depremi en zorlayıcı başlıklar arasında. Şunun da altını çizmek isterim. Ekonomik tabanlı her kriz kendi içinde yeni fırsatlar barındırıyor. Paniğe kapılmak yerine iyimser ve sağduyulu davranarak böyle zamanlarda yeni iş modelleri ile krizi daima fırsata çevirmeyi başaran bir grubuz. İlerlemek ve büyümeye devam etmek için değişime açık olmak ve inovasyon ve yaratıcı çözümlerle zorlukların üstesinden gelebilmek lazım.

Moda sektörünün orkestra şefi olarak mağazacılıkta ilklere imza atmakla sektörünüze nasıl yön verdiniz?

Temel hedefimiz, müşterilerimizin hayatını kolaylaştırmak ve bu amaç doğrultusunda onlara daha fazla dokunabilmek. Bu konuda omnichannel sistemi işin merkezine oturdu. Yaptığımız araştırmalara göre müşteriler önce mağazadan ürünlere bakıyor sonra online’dan takip edip alışveriş yapıyor ya da önce online’dan bakıyor daha sonra mağazadan o ürünü satın almak istiyor. Biz bu ikisini birleştirdik ve online’dan sipariş veren bir müşterimizin ürününü ona en yakın olan mağazadan teslim edebiliyoruz. Bu tamamen müşterinin hayatını kolaylaştıran bir uygulama.

Atatürk'ün şıklığından ve iletişim gücünden nasıl ilham aldınız?

Atatürk, sadece döneminin değil, tüm zamanların stil ikonu. Bu duruşun, modanın bir iletişim gücü olduğunun bilincine sahip olmasıyla da yakından ilgili olduğunu düşünüyorum. Siyasi ve askeri bir deha olmasının yanında muazzam bir moda bilgisine de sahip olduğunu görüyoruz. Moda aynı zamanda bir sanat, kıyafetleri taşımak da ayrı bir sanat ve cesaret işi. Atatürk de askeri ve siyasi alandaki eşsiz cesaretini, dönem modasına öncülük eden kıyafetlerine de yansıtmış. Sadece tören ve davetlerde değil günlük yaşamında da şıklığından ödün vermemiş. Özel dikim frak ve takımlarının slim fit formu, adeta günümüz modasına atıfta bulunuyor. Bastonundan kravatına, eldiveninden cep mendiline hepsi birbiri ile uyumlu. Orka Holding olarak markalarımızın kaliteden taviz vermeyen, yenilikçi, detaycı ve bütünlük sergileyen stil kodlarında, Atatürk’ten aldığımız ilham ve bıraktığı giyim mirasını referans alıyoruz.

Bugün onun en çok hangi özelliklerinden ilham alıyorsunuz?

Atatürk, yaşadığı dönemin askeri, siyasi, sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel sorunlarını gören, bunlara ilişkin kaygıları ustalıkla yöneterek vizyon çizen ve hepsini bir bir hayata geçiren eşsiz bir lider. Dün olduğu gibi bugün de Atatürk’ün liderliğini konuşuyorsak ve gelecekte de konuşacaksak, bu onun ölümsüz, diğer bir ifadeyle ‘Sürdürülebilir bir lider’ olduğunun kanıtı niteliğinde.

Bu özellik, bizim de günümüz moda endüstrisindeki tüm iş stratejilerimizi hayata geçirirken ana ilham kaynağımız. Orka Holding olarak hem müşterilerimiz hem tüm dünya için ‘değer yaratma’ vizyonuyla hareket ediyor, odak noktalarımız olan sürdürülebilirlik ve dijital dönüşüm ekseninde iş süreçlerimizi kurguluyoruz. Bir Cumhuriyet kuruluşu olarak ülkemiz ve dünyamızın sürdürülebilir geleceği için taahhütlerimize sıkı sıkıya bağlı kalacağız. Geniş ürün yelpazesi eşliğinde yerel kültürleri ve tercihleri de dikkate alarak markalarımıza duyulan güveni pekiştirmeye ve hem Türkiye Cumhuriyeti hem Orka Holding adına fark yaratmaya devam edeceğiz. Bu vesileyle bir kez daha başta Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşları olmak üzere tüm şehitlerimizi rahmet, saygı ve minnetle anıyorum. 

“AVRUPA’DA SATIN ALMA ZAMANI”

“SÜRPRİZLERİMİZ OLACAK” Yeni yılla birlikte kadınlara yönelik sürprizlerimiz de olacak. Kadınlarımız için hazırladığımız kapsül koleksiyonlar çok büyük ilgi gördü. Buna devam edeceğiz gibi görünüyor. Dünyanın en prestijli kumaş seçkisini eşsiz ve usta terzilik sanatıyla birleştiren ve smokin, takım elbise ve gömlek tasarımlarıyla farkını ortaya koyan Damat Tween, yılbaşı şıklığı için de müşterilerimizin ilk tercihi olacak.

RADARDAKİ ÜLKELER Bilhassa ihracatta büyüme potansiyeli olan tüm bölge ve ülkeler radarımızda yer alıyor. Gelecek yıldan itibaren özellikle yeni hedef pazarlarımızdan ABD ve Birleşik Krallık’ta, ayrıca Avrupa ve Körfez ülkelerinde de hızlı ve istikrarlı büyümemizi sürdürmeyi planlıyoruz.

“FIRSAT VAR” Grup olarak moda endüstrisinde İtalyan ve Fransız lüks markalarla rekabet halindeyiz. Özellikle İtalyan markaları açısından yeni jenerasyonun heyecanını ve enerjisini kaybetmesi ve birtakım finansal sorunları yaşaması, yabancı markalar için satın alma dönemini de beraberinde getiriyor. Türk iş dünyasının bu tür global fırsatları değerlendirmesi için farklı bir destek stratejisi yürütülmesiyle sonuç elde etmek mümkün. Çünkü küresel moda endüstrisinde etkinliğimizin artması, içerde üretim tarafımızı da olumlu etkileyecek bir olgu.

ORKA’NIN GLOBAL BÜYÜME YOLCULUĞU

1- Global büyümemizi İtalya başta olmak üzere kıta Avrupası, İngiltere, Afrika, ABD, Türk Cumhuriyetleri ve Uzak Doğu odaklı hayata geçireceğiz.

2- Dubai ve Rusya gibi stratejik pazarlarda da faaliyetimiz sürüyor. Güney Amerika ve Hong Kong özellikle ilgimizi çekiyor.

3- Bu yıl en büyük atılımı ihracat tarafında MENA Bölgesinde yaptık. Azerbeycan, Katar, Kuveyt, Bahreyn, Umman, BAE’ye ihracatımız hızla artarak sürüyor.

4- Beş kıtada, 82 ülkede, 410 mağazaya sahibiz.

5- 2024, mevcut pazarlarda güçlenme ve yeni pazarlara giriş yılı.

6- İtalya’da açtığımız Orka Global ile öncelikle Avrupa pazarına daha kolay ulaşacağız.

7- Yine İtalya’da açtığımız lojistik merkezimiz Avrupa kıtası için e-ticaretimizin kalesi olacak.

8- İtalya, Avrupa’nın podyumu. Özellikle erkek giyimde dünya markalarının olduğu bir lokasyon.

9- Modanın kalbine iddialı bir biçimde girdik. Lükse demokrasi getirdik.

10- Buraya son 1,5 yılda yaklaşık 1,5 milyon Euro yatırım yaptık. Önümüzdeki 4-5 yıl içinde mağazalar hariç yaklaşık 5 milyon Euro yatırımımız daha olacak.

“ŞİMDİ MOBİL UYGULAMA DÖNEMİNDEYİZ”

“MÜŞTERİ KARTLARININ YERİNİ ALDI” Yıllar önce markalarımıza üyelik sistemini tanımlayan özel müşteri kartlarımız vardı ve herkes bununla övünürdü. Şimdi ise mobil uygulama dönemindeyiz. Müşterilerimiz markalarımızın mobil uygulamalarını telefonlarına indirdiği zaman mağazadaymış gibi ürünlerimizi seçebiliyor ki bu da çok önemli bir ayrıntı. Aynı zamanda da uygulamadaki fırsatlarla alışveriş yapma şansını bulabiliyor. Tabi bu kadarıyla da bitmiyor.

DİJİTALLEŞME Aslında bu dijitalleşme bize ne sağlıyor? Daha az kağıt, su, yakıt kullanımı sonucunda sürdürülebilirliğe ve doğaya katkı sağlıyor. Tabii bu projeler sadece bununla da kalmayacak. Aynı zamanda koleksiyonlarımızdaki ürün dağılımına baktığımız zaman, geri dönüşümlü malzemeden üretilen ürünlerin oranını yüzde 20 seviyesinden üç yıl içinde yüzde 75'e çıkarmayı hedefliyoruz.

BUSINESS LIFE