CMO’nun rekabet haritası

YATAŞ BEDDING PAZARLAMA DİREKTÖRÜ SELMİN GÜNDOĞDU, “BAYİLERİMİZ REKABETTE STRATEJİK AVANTAJ SAĞLIYOR” DİYOR. AKO GRUP PAZARLAMA MÜDÜRÜ ESRA ERTUĞRUL BORAN, LİDERLİKLERİNİ KORUMAK İÇİN YATIIRMA DEVAM EDECEKLERİNİ ANLATIYOR. QNB TÜRKİYE OBİ VE TİCARİ BANKACILIK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ENGİN TURHAN, “DIŞ TİCARETTE YENİ BİR DÖNEM BAŞLATIYORUZ” DİYOR. SHELL&TURCAS CMO’SU ÖZKAN ÖZYAVUZ, YENİ REKLAM FİLMLERİNDE DE MİSAFİRLERİNİN MERKEZDE OLDUĞUNU İFADE EDİYOR. TETRA PAK TÜRKİYE, İRAN, KAFKASLAR VE ORTA ASYA PAZARLAMA DİREKTÖRÜ GAYE ATAKAN, “BENZERSİZLİKLE REKABETTEN SIYRILABİLİRSİNİZ” DİYOR.

GÜVEN BORÇA I g.borca@businesslife.com.tr

YENİLİKÇİLİKLE REKABET EDİN!

Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı?” derken Türkiye’nin dünya markaları yaratma potansiyelini ve bunun önündeki engelleri detaylı bir şekilde ele almıştım. O zamanlar da Türkiye’de genellikle maliyet avantajlarına dayalı düşük fiyatla rekabet stratejileri benimsenmişti. İnovasyon ve yenilikçi ürünlerle rekabet eden kuruluşların sayısı oldukça azdı. Serbest rekabet piyasalarına duyulan tartışmasız güvenin geçmişte kaldığını ve günümüzde devletin rekabeti koruma, altyapı ve kamu hizmetlerini sağlama konularında daha aktif bir rol üstlenmesi gerektiğini de vurgulamıştım.

Bugün de fikrim değişmedi. Rekabetin sadece fiyat odaklı değil, aynı zamanda inovasyon, etik değerler ve devletin düzenleyici rolüyle desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum. Yenilikçilikle rekabet edin. CMO’lar rekabet avantajı elde etmek ve sürdürülebilir büyüme sağlamak için elbette stratejilerini de güncel trendlere uyarlamak zorunda. Günümüzün dinamik pazar koşullarında, CMO’ların dikkate alması gereken ana stratejik alanlar arasında inovasyon, yapay zeka, veri yönetimi, kısa video içerik yönetimi, sesli ve görsel arama da yer almalı bayi yönetimi de… CMO’ların ajandasına yakından bakalım.

 

ESRA ERTUĞRUL BORAN I AKO GRUP PAZARLAMA MÜDÜRÜ

“YATIRIMLARIMIZI SÜRDÜRECEĞİZ”

“2024 yılında 18,3 milyar TL ciroya ulaştık. 2025 yılında yüzde 15 oranında büyüme ile lastik, jant, akü ve ÖTL sektörlerinde sektörel liderliğimizi korumayı hedefliyoruz. Tüm fabrikalarımızda GES projelerimizi tamamladık, yeni dönemde su arıtma alanında da yatırımlarımızı sürdüreceğiz.”

Beş büyük ölçekli fabrika, 30'un üzerinde marka ve geniş bayi ağımızla Türkiye’nin önde gelen sanayi gruplarından AKO Grup olarak 2024 yılında lastik, jant, akü ve ömrünü tamamlamış lastik segmentlerindeki üretimlerimizle 18,3 milyar TL ciroya ulaştık. Başarılı Ar-Ge ve sürdürülebilirlik projelerine de imza attık. 2025 yılında büyüme ivmemizi sürdürmeyi hedefliyoruz. Avrupa’nın en büyük entegre ömrünü tamamlamış lastik (ÖTL) geri dönüşüm tesisine sahibiz. Yıllık 75 bin ton lastik atığı geri dönüştürerek ekonomiye kazandırıyoruz. Ayrıca tesiste geçtiğimiz yıl devreye alınan 270 kW AC gücündeki Güneş Enerjisi Santrali (GES) ile de tesisin elektrik tüketiminin yüzde 40’ını yenilebilir enerjiden karşılıyoruz.   

YENİ YATIRIM PLANI

2025 yılında yüzde 15 oranında büyüme gerçekleştirerek 21 milyar TL tutarında ciroya ulaşacağımızı öngörüyoruz. Bu noktada, gereken altyapımızı da oluşturduk. Tüm fabrikalarımızda GES projelerimizi tamamladık. Petlas fabrikamızda yürüttüğümüz verimlilik artırıcı proje (VAP) çalışmalarımızda da büyük ölçüde sona yaklaştık. AKO Jant markamızdaki kalite ve verimlilik artırıcı yatırımlarımızı da yakın zamanda sonuçlandıracağız. Önümüzdeki dönemde su arıtma alanına dair yeni yatırımlar planlıyoruz.

“ALT MARKALAR BÜYÜYECEK”

“TREND DEVAM EDECEK” 2024 yılı, lastik sektöründe ekonomik segment alt markaların pazar paylarını büyüttüğü bir yıl oldu. 2025 yılında da enflasyon karşıtı önlemler doğrultusunda benzer bir trendin devamını öngörüyoruz.

SUV LASTİKLERİ Ayrıca, SUV araç satışlarındaki artışa paralel olarak SUV lastiklerinde de pazar payı artışının sürmesini bekliyoruz. Öte yandan, yeni geliştirdiğimiz Coach otobüs lastiklerimizin, TBR segmentindeki büyümemize katkı sağlamasını hedefliyoruz.

“PAZARDA GÜÇLENECEĞİZ” Bununla birlikte bu yaz piyasaya sunacağımız yeni nesil ultra yüksek performans (UHP) sınıfı lastikler ile pazardaki konumumuzu daha da güçlendirmeyi amaçlıyoruz.

 

ENGİN TURHAN I QNB TÜRKİYE OBİ VE TİCARİ BANKACILIK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI

“DIŞ TİCARETTE YENİ BİR DÖNEM BAŞLATIYORUZ”

“QNB Türkiye olarak dış ticarete özel çözümler sunmak amacıyla yeni bir marka yarattık. Finansmandan dijital çözümlere, danışmanlıktan eğitimlere kadar geniş bir destek paketi sunan QNB Global Trade, başta KOBİ’ler olmak üzere, dış ticaret yapan tüm firmaların küresel pazarda daha güçlü ve rekabetçi olmalarını sağlıyor.”

Dış ticaret müşterilerimize yönelik çözümlerimizi bir üst seviyeye taşıyoruz. Müşteri deneyimini odağa alarak geliştirdiğimiz yeni markamız QNB Global Trade’i hayata geçirerek, küresel ölçekteki güçlü varlığımızı pekiştiriyoruz. Dış ticaret şirketlerine finansal destekten danışmanlığa, dijital çözümlerden eğitimlere kadar geniş bir hizmet yelpazesi sunuyoruz. QNB Global Trade, Türkiye’deki şirketlerin dış ticaret potansiyelini artırmayı ve küresel pazarda daha etkin olmalarını sağlamayı hedefliyor.

“BÜYÜMEYİ DESTEKLEMEK ÖNCELİĞİMİZ”

Türkiye ekonomisinin bel kemiği olan KOBİ’ler başta olmak üzere, tüm firmalarımızın büyümesini desteklemek bizim önceliğimiz. Uluslararası ticarette rekabet gücünün artırılması, nakit akışı ve likiditenin kolay yönetilebilmesi hedefiyle dış ticaret yapan firmalar için uçtan uca bir çözüm platformu oluşturduk. Bu sayede dijital ve hızlı çözümlerle firmalarımızın operasyonel süreçlerini kolaylaştırırken; aynı zamanda, kampanyalarımız ve ücretsiz danışmanlık hizmetlerimizle stratejik çözümler sunuyoruz. Böylece, ülkemizin ekonomik kalkınması ve küresel refahın artırılmasında çok önemli bir role sahip olan ihracatçılarımızı tüm gücümüzle destekliyoruz.

İHRACATÇILARA ÖZEL

QNB Global Trade kapsamında sunulan finansman çözümleri arasında “İhracatınla Öde Kredisi” oldukça dikkat çekici. Döviz geliri olan firmaların ithalat ödemelerinde kullanabilecekleri bu kredi, avantajlı fiyatlarla alternatif finansman imkanı sunuyor.

“YENİ PAZARLARA AÇIYORUZ”

DIŞ TİCARETTE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK QNB Türkiye olarak dış ticaret yapan firmaların finansal sürdürülebilirliğini desteklerken, yeni pazarlara açılmalarına rehberlik ediyor ve yenilikçi çözümlerle rekabet avantajlarını güçlendirmelerine yardımcı oluyoruz. 
YENİ ÇÖZÜMLER GELECEK Önümüzdeki dönemde de Türkiye ekonomisinin büyüme hedeflerine paralel olarak dış ticaret yapan firmaları desteklemeye devam edeceğiz. Küresel pazarlardaki firmaların, özellikle KOBİ’lerin, konumunu güçlendirmek için yeni finansal çözümler geliştirmeye devam edecek.

 

SELMİN GÜNDOĞDU I YATAŞ BEDDING PAZARLAMA DİREKTÖRÜ

“BAYİLERİMİZ STRATEJİK AVANTAJ SAĞLIYOR”

“Rekabetin her geçen gün daha da yoğunlaştığı dinamik pazar koşullarında, bayilerimiz sahip oldukları yerel bilgi, müşteri deneyimi ve güçlü iş birlikleriyle markamıza stratejik bir avantaj sağlıyor. Yeni pazarlara açılma sürecimizde de bayilerimiz kritik bir rol üstleniyor.”

Yataş Bedding olarak güçlü bayi ağımızı, pazardaki konumumuzu güçlendiren ve sürdürülebilir büyümemizi destekleyen en önemli yapı taşlarından biri olarak görüyoruz. Bayilerimiz yalnızca satış noktalarımız değil, aynı zamanda markamızın sahadaki temsilcileri, müşteriyle kurduğumuz bağın en güçlü halkası. Rekabetin her geçen gün daha da yoğunlaştığı dinamik pazar koşullarında, bayilerimiz sahip oldukları yerel bilgi, müşteri deneyimi ve güçlü iş birlikleriyle markamıza stratejik bir avantaj sağlıyor. Bu sayede, ürün ve hizmetlerimizi daha etkin şekilde şekillendirme, müşteri deneyimini sürekli iyileştirme ve yenilikçi çözümler sunma fırsatı yakalıyoruz. Yeni pazarlara açılma sürecimizde de bayilerimiz kritik bir rol üstleniyor. Bölgesel ihtiyaçları ve müşteri alışkanlıklarını en iyi şekilde analiz etme noktasında en büyük destekçimiz konumundalar. Bayilerimizle birlikte büyüyor, müşterilerimize en iyi deneyimi sunma vizyonumuzu her geçen gün daha ileriye taşıyoruz. Önümüzdeki dönemde de birlikte en iyi uyku deneyimini sunmaya, kalite ve konfora yön vermeye devam edeceğiz.

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ

Müşteri memnuniyeti, Yataş Bedding’in temel önceliklerinden biri. Bayilerimiz, bu anlayışın en önemli taşıyıcıları olarak markamızın kalite, güven ve müşteri odaklı yaklaşımını doğrudan sahaya yansıtıyor. Müşterilerimizle kurduğumuz ilk temas noktasından satış sonrası hizmetlere kadar her aşamada, bayilerimiz markamızın sunduğu deneyimi birebir yaşatıyor.

“TUTARLI MARKA DENEYİMİ SAĞLIYORUZ”

MARKA VE BAYİ YÖNETİMİ Marka yönetimi ve bayi yönetimi, birbirini tamamlayan ve birlikte güçlenen iki temel unsur. Yataş Bedding olarak, bayilerimizi yalnızca bir satış kanalı olarak değil, marka kimliğimizi sahada temsil eden ve güçlendiren stratejik ortaklar olarak görüyoruz. Güçlü bir marka algısı oluşturmanın temelinde tutarlılık yatar. Bu nedenle, belirlediğimiz fiyatlandırma, pazarlama ve müşteri deneyimi stratejileri bayi ağımızda da aynı standartlarda uygulanarak tutarlı bir marka deneyimi sağlanıyor.

YENİ MAĞAZA PLANLARI Türkiye genelinde 76 ilde 357 Yataş Bedding mağazamız var. Ayrıca Enza Home mağazaları içerisinde de Yataş Bedding’ler shop-in-shop modelinde yer aldığı için onlarla birlikte toplamda 609 satış noktasından hizmet veriyoruz.

 

ÖZKAN ÖZYAVUZ I SHELL&TURCAS CMO’SU

“YENİ FİLMDE DE MİSAFİRLERİMİZ MERKEZDE”

“Geçtiğimiz yıl başlattığımız ve misafirlerimizi merkeze koyduğumuz ‘İnsanların Shell’i’ iletişim stratejimize devam ediyoruz. Yeni reklam filmimizde yine, farklı beklentilerle istasyona gelen insanların ihtiyaçlarına sunduğumuz çözümlere odaklanıyoruz.”

Shell olarak “İnsanların Shell’i” iletişim stratejisine devam ediyoruz. Yeni reklam kampanyamızda da Taşıt Tanıma Sistemi (TTS) ile araçtan inmeden ödeme kolaylığı sağlarken, istasyonlarımızda sunduğumuz cazip hizmetlerle, inmek için her zaman iyi bir sebep yarattığımızı vurguluyoruz.

ESPRİLİ DİL VE ÜNLÜ

Oyuncu Engin Akyürek, yeni reklam filmimizde bir kez daha izleyicileri şaşırtarak ve gülümseterek karşımıza çıkıyor. Taşıt Tanıma Sistemi ile araçtan inmeye gerek olmasa da lezzetli bir kahve için araçtan inmek isteyen bir misafire engel olmaya çalışan Akyürek, “İnmek için hep iyi bir sebebi olan insanların Shell’i” mesajını esprili bir dille aktarıyor.

Geçtiğimiz yıl başlattığımız ve misafirlerimizi merkeze koyduğumuz “İnsanların Shell’i” iletişim stratejisine devam ediyoruz. Yeni reklam filmimizde de yine, farklı beklentilerle istasyona gelen insanların ihtiyaçlarına sunduğumuz çözümlere odaklanıyoruz. 1996 yılından bu yana sektörün öncüsü olarak sunduğumuz Taşıt Tanıma Sistemi‘ni (TTS) öne çıkardığımız filmde, işi için yolda olan insanların araçlarından inmesine gerek olmamasına rağmen Shell istasyonlarında inmek için hep iyi bir sebep bulduklarını mizahi bir dille aktarıyoruz.

MOLA NOKTASI

“İşi için yolda olan, buraya gelince inmek için hep iyi bir sebep bulan insanların Shell’i. Hep ileride” sözleriyle Shell’in sadece bir akaryakıt istasyonu olmanın ötesinde, işi için yolda olan insanların da tüm ihtiyaçlarına cevap veren bir mola noktası olduğu vurgulanıyor. Geçen yıl “Shell bir akaryakıt istasyonu değil, insanların istasyonudur“ dediğimiz İnsanların Shell’i iletişim platformumuz, Shell olarak sektördeki dönüşümün öncüsü rolümüzü tanımlıyor.

“ASLINDA NE KADAR KAPSAYICI OLDUĞUMUZU GÖRÜYORUZ”

İNSAN HİKAYELERİ Bu platform, birbirinden farklı beklenti ve ihtiyaçlarla Shell’e gelen, her seferinde yenilenerek ve tazelenerek yola devam eden insanların hikayelerini anlatıyor. Yeni filmimizde, Taşıt Tanıma Sistemi ile sağladığımız kolaylığı anlatırken, inmesine gerek olmamasına rağmen araçtan inip latte‘sini yudumlayan misafirimizi görüyoruz.

İYİ NEDENLER Engin Akyürek'in pozitif ve mizahi yaklaşımı sayesinde, misafirlerimizin istasyonlarımızda inmek için her zaman iyi bir sebep bulduklarını vurguluyoruz. İşte tam da bu farklı ihtiyaçları ve çözümleri göstermek ve bireysel hikayelerimizin aslında ne kadar kapsayıcı olduğunu görmek, İnsanların Shell’i platformunun gerçek gücünü de ortaya koyuyor.

 

GAYE ATAKAN I TETRA PAK TÜRKİYE, İRAN, KAFKASLAR VE ORTA ASYA PAZARLAMA DİREKTÖRÜ

“TÜKETİCİ TRENDLERİ FIRSAT DA YARATIYOR ZORLUK DA”

“Tüketici trendleri, gıda üreticileri için sürekli fırsatlar yaratırken aynı zamanda üretimle ilgili zorluklar da doğuruyor. Günümüzde tüketiciler, giderek daha fazla tanınabilir ve doğal malzemelerden oluşan basit bir içerik listesine sahip ürünler talep ediyor. Bu da daha az veya hiç yapay katkı maddesi ya da sentetik kimyasal kullanılmaması anlamına geliyor ve böylece temiz etiket kavramı ortaya çıkıyor.”

Temiz etiket kavramı günümüz bilinçli tüketicilerinin en çok dikkat ettiği konular arasında yer alıyor. Bu alanda gıda üreticilerine düşen birçok sorumluluk bulunuyor. İnsanı ve gezegeni korumaya yönelik bir yaklaşımla gıdayı her yerde güvenli ve erişilebilir hale getirmeyi taahhüt eden Tetra Pak olarak gıda güvenliği konusunda günümüzün en önemli başlıklarından biri haline gelen temiz etiket kavramına dair hem üreticilere hem tüketicilere yönelik önerilerimizi paylaşıyoruz.

YENİ KAVRAM

Tüketici trendleri, gıda üreticileri için sürekli fırsatlar yaratırken aynı zamanda üretimle ilgili zorluklar da doğuruyor. Günümüzde tüketiciler, giderek daha fazla tanınabilir ve doğal malzemelerden oluşan basit bir içerik listesine sahip ürünler talep ediyor. Bu da daha az veya hiç yapay katkı maddesi ya da sentetik kimyasal kullanılmaması anlamına geliyor ve böylece “temiz etiket” kavramı ortaya çıkıyor. Temiz etiket, bir ürünün içerik listesindeki malzemelerin doğal ve tanınabilir olması anlamına gelir. Bu, katkı maddeleri, koruyucular ve yapay kimyasallardan arındırılmış, doğal ve sağlıklı bir profil sunar. Modern tüketicilerin bu konudaki hassasiyeti arttı. Tüketiciler sadece kendileri için değil, gezegen için de daha bilinçli kararlar alıyor. Temiz etiket hem bireysel sağlığa hem çevresel sorumluluğa katkı sağlayan bir anlayış.

“BENZERSİZLİKLE REKABETTEN SIYRILABİLİRSİNİZ”

REKABET Benzersiz olmak ve piyasadaki rekabetten sıyrılmak, yatırımınızı geri kazanmanızı sağlayabilir. Daha temiz bir üretim süreci, aynı zamanda potansiyel ürün atıklarını azaltacak ve bu da veriminizi artıracaktır.

ETİKET OKUMA Tüketicilerin temiz etiket yönünde bir tercihleri varsa aldıkları ürünün etiketini çok iyi incelemeliler. Az sayıda ve tanınabilir içeriklere sahip, organik, GDO içermeyen veya doğal içerikli olarak işaretlenmiş ürünleri tercih edebilirler. Ayrıca etikette yer alan etik ve iklim dostu iddialara da dikkat edilmeli.

GELECEK Temiz etiket kavramı gelecekte sadece içerik listesiyle sınırlı kalmayacak. Aynı zamanda üretim, paketleme ve tedarik zinciri gibi alanlarda da şeffaflık önem kazanacak. Üçüncü nesil temiz etiket ürünler, doğal içeriklerin yanında, etik, sürdürülebilir ve iklim dostu iddialarla daha fazla tüketici dikkatini çekecek.

BUSINESS LIFE