ÇİMSA CEO’SU UMUT ZENAR, “BUGÜNKÜ ADIMLARIMIZ GELECEKTEKİ YOLUMUZU AÇIYOR” DİYOR. ENERJİSA ENERJİ CEO’SU MURAT PINAR, “HEDEFLERİMİZİN TAMAMINI GERÇEKLEŞTİRDİK” DİYE KONUŞUYOR. LOGO GRUP YÖNETİM KURULU BAŞKAN YARDIMCISI VE CEO’SU BUĞRA KOYUNCU, MAKRO ZORLUK ORTAMINDA HEDEFLERE ULAŞTIKLARINI ANLATIYOR. ORKA HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU, CİDDİ BÜYÜMELERİNE DİKKAT ÇEKİYOR. RÖNESANS GAYRİMENKUL YATIRIM GENEL MÜDÜRÜ YAĞMUR YAŞAR, 2024’Ü EN İYİ GEÇİREN ŞİRKETLERDEN BİRİ OLDUKLARINI SÖYLÜYOR.
ALİ ÇİÇEKLİ I a.cicekli@businesslife.com.tr
ZOR YIL PERFORMANSI
2024 yılında, küresel belirsizliklere rağmen Türkiye’deki bazı şirketler pozitif finansal sonuçlar elde etmeyi başardı. Bunda pek çok etken söz konusu olsa da benim dikkatimi çekenler arasında risklerin dağıtılarak finansal istikrarın artırılması vardı. Şirketlerin yenilikçi projelere ve stratejik yatırımlara yönelmesi de onlara rekabet avantajı sağladı. Dijitalleşmeye yapılan yatırımlar, operasyonel verimliliği artırarak maliyetleri düşürdü ve yeni gelir kaynakları yarattı. Yine şirketlerin yurt dışı pazarlara açılması ve ihracata yönelmesi, döviz gelirlerini artırarak finansal sonuçlarını olumlu etkiledi. Yenilenebilir enerji ve sürdürülebilirlik projelerine yapılan yatırımlar, uzun vadeli kârlılığı destekledi. Özetle Türkiye’deki şirketler, çeşitlendirilmiş portföy yapıları, yenilikçi yatırımları, dijitalleşme adımları, ihracat odaklı stratejileri ve sürdürülebilirlik projeleri sayesinde 2024 yılında küresel belirsizliklere rağmen pozitif finansal sonuçlar elde etmeyi başardı. Örnekleri şimdi yakından inceleyelim.
MURAT PINAR I ENERJİSA ENERJİ CEO’SU
“HEDEFLERİMİZİN TAMAMINI GERÇEKLEŞTİRDİK”
“Türkiye’nin enerji dönüşümünün özel sektördeki itici gücü Enerjisa Enerji olarak altyapı yatırımlarımıza 2024 yılında da devam ettik. Liderlik ettiğimiz elektrik dağıtım, perakende satış ve müşteri çözümleri sektörlerinde öncü uygulamaları hayata geçirdik. 2024 mali hedeflerinin tamamını gerçekleştiren Enerjisa Enerji’nin, zorlu piyasa koşullarına rağmen operasyonel mükemmelliğe olan bağlılığı ve sürdürülebilir büyümeye odaklanması, yatırımcılarımızın güvenini pekiştirdi.”
Enerjisa Enerji olarak 2024 yılı için belirlemiş olduğumuz mali hedeflerimizi yılın başında yatırımcılarımızla paylaşmıştık. Elektrik dağıtım, perakende satış ve müşteri çözümlerini içeren sağlam iş modelimiz sayesinde paylaştığımız dört kalemde de hedeflerimize başarıyla ulaştık. Globalde ve ülkemizde süregelen zorlu şartlara rağmen Enerjisa Enerji, 2024 yılı faaliyet gelirini geçen yılın aynı dönemine göre reel olarak 2,2 milyar TL yükselterek 41,2 milyar TL’ye ulaştırdı.
“YATIRIMA DEVAM ETTİK”
Dağıtım iş kolunda, 2024 yılında, 13 milyar TL’yi aşan bir yatırımla sektöre sürdürülebilir bir katkı sunmaya devam ettik. İş modelinin sağlamlığı ve operasyonel mükemmeliyetin ön planda olduğu bu başarı, yatırımcılarımızın güvenini pekiştirdi. Akıllı şebeke yatırımlarımız ve teknolojinin etkin kullanımını tecrübemizle bir araya getirdik. 2025 yılında da Türkiye’nin enerji dönüşümüne hız kazandıran yatırımlarımıza devam edeceğiz. Düşük enerji fiyatları nedeniyle elektrik perakende satış alanında beklentiye paralel olarak kârlılıkta düşüş yaşasak da düzenlemeye tabi ve serbest piyasalardaki satış hacmimizi sırasıyla yüzde 7 ve yüzde 32 artırarak sektördeki rekabet gücümüzü gösterdik. 2018 yılından bu yana varlık gösterdiğimiz ve pazar lideri olduğumuz Müşteri Çözümleri iş kolunda da 2024 yılı boyunca güçlü bir performans sergiledik. Müşterilerimize güneş enerjisi santrali kurulumu yapan şirketimiz, tamamladığı projeler sonucunda güneş enerjisi kurulu gücünün artırılmasıyla birlikte 2023 yılında 1,5 milyar TL olan brüt kârını 2024 yılında 5,9 milyar TL'ye yükseltmiş durumda. Güneş enerjisi santrali projelerimizin yıllık kurulu kapasitesi yaklaşık yüzde 250 artışla 102,4 MWp'ye ulaştı. Enerjisa Enerji’nin yüzde 100 iştiraki Eşarj, e-mobilite sektöründeki en fazla hızlı şarj istasyonuna sahip şirket olarak büyümeye devam ediyor. Eşarj’a yapılan yatırımla 2023 yılında 1.780 olan şarj soketi sayımız yüzde 44 artışla 2.563’e ulaştı.
“ENERJİ GELECEĞİNE KATKIYA DEVAM EDECEĞİZ”
ALTYAPI YATIRIMLARI Türkiye’nin enerji dönüşümünün özel sektördeki itici gücü olarak sürdürülebilir enerji ve altyapı yatırımlarına olan bağlılığımızı bir kez daha kanıtladık. İş kollarımızdaki başarılar, Türkiye’nin enerji güvenliği ve sürdürülebilirliği hedeflerine olan katkımızı da gösteriyor Enerjisa Enerji olarak dağıtım iş kolundaki altyapı yatırımlarımıza hız kesmeden devam ederken, Müşteri Çözümleri şirketimizle 102,4 MWp’ye ulaşan Güneş enerjisi santrali kurulu gücümüzle yenilenebilir enerji yatırımlarımızı ve enerji verimliliği projelerimizi de sektöre liderlik ederek genişletiyoruz.
STRATEJİK ADIMLAR Güneş enerjisi ve e-mobilite gibi alanlarda elde ettiğimiz önemli başarılar, enerji sektöründe çevresel duyarlılığı artırma ve karbon ayak izini azaltma yönündeki stratejik adımlarımızdan biri olmanın yanı sıra, en önemli ithalat kalemi enerji olan Türkiye için de oldukça elzem. Enerji dönüşümünü sağlamanın sadece finansal başarılarla değil, aynı zamanda çevresel ve toplumsal sorumluluklarla mümkün olduğuna inanıyoruz.
SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU I ORKA HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“YURT DIŞINDA YÜZDE 100 BÜYÜDÜK”
“Orka Holding’in yurt dışı bayi satışı yüzde 100 arttı. Yurt dışı bayi toplantımızda Damat Tween ve D’S damat Sonbahar/Kış 2025-2026 koleksiyonlarımızı ‘total look’ konseptiyle tanıttık. Her stile yönelik tek askıda kombinlenen ve bir bütün halinde sergilenen tasarımlarla geçen yıla kıyasla adet satışlarımız yüzde 85, ciromuzsa yüzde 100 arttı.”
Global moda endüstrisindeki 40 yıllık köklü mirasımızla kalite ve inovasyonla fark yaratıyoruz. Orka Holding, Damat Tween ve D’S damat markalarımızla geleceğin moda vizyonunu şekillendirmeye devam ediyoruz. İstanbul’da düzenlediğimiz bu yılın ilk yurt dışı bayi toplantısında iş ortaklarımızı ağırladık. Aralarında İtalya, ABD ve Avustralya gibi ülkelerin de olduğu Avrupa Birliği’nden Orta Doğu’ya, Türk Cumhuriyetleri’nden Afrika ve Asya kıtasına kadar geniş coğrafyadan gelen iş ortaklarımız toplantımıza katıldı. Bu yıl yurt dışı bayi toplantımıza Almanya, İngiltere, Bulgaristan, Suriye ve Suudi Arabistan’dan da katılım oldu.
MODAYA İLHAM KAYNAĞI
Moda ve iş dünyası için de ilham kaynağı olan etkinlikte, grubun 40. kuruluş yıldönümü nedeniyle global başarılarla dolu yolculuğumuzu da yansıtan heyecan verici bir atmosfer sunduk. Bu buluşma, global ölçekte Damat Tween ve D’S damat markalarımızın lider, vizyoner, yenilikçi ve ilham verici özelliğini yansıtıyor. Damat Tween ve D’S damat’ın sürdürülebilir moda ve yüksek teknoloji içeren yenilikçi tasarımları ile lüks erkek modasında geleceğin vizyonunu ortaya koyuyoruz.
YENİ KONSEPT ETKİLİ OLDU
Yurt dışı bayi toplantımızda Damat Tween ve D’S damat Sonbahar/Kış 2025-2026 koleksiyonlarını “total look” konseptiyle tanıttık. Her stile yönelik tek askıda kombinlenen ve bütünlük içinde sergilenen tasarımlar sayesinde, Sonbahar/Kış 2023-24 koleksiyonumuzun sergilendiği geçen yılki yurt dışı bayi toplantısına kıyasla satış adetinde yüzde 85, ciroda ise yüzde 100 artış sağladık. Büyük bir özenle tasarlanan Damat Tween Sonbahar/Kış 2025-2026 koleksiyonu, sessiz lüksün ruhunu yansıtarak konforu minimalist silüetlerle harmanlıyor. Şehir hayatının seçkin stiline hitap eden bu koleksiyon, zahmetsiz şıklık, yükseltilmiş sportif konfor ve zamansız çekiciliğe sahip kentsel sofistike tarzıyla dikkat çekiyor. Monokrom görünümlerin ön planda olduğu koleksiyon, ipek, yün, kaşmir ve modal dokular eşliğinde şık stile vurgu yapıyor. Renk paletinde ise kahve, gri, zengin tonlar ve yumuşak pastel renkler mütevazı bir zarafeti temsil ediyor.
“OFİS ŞIKLIĞINI YENİDEN TANIMLADIK”
ŞIKLIK VE RAHATLIK D’S damat Sonbahar/Kış 2025-26 koleksiyonu da iş yaşamındaki şıklığı ve rahatlığı modern bir yaklaşımla birleştiriyor. Yeni koleksiyonun kilit unsurları arasında teknik kumaşlar ve doğal dokular, örme kumaşlar, flaneller ve yün karışımlarıyla harmanlanmış kusursuz dokular dikkat çekiyor.
GELECEK YILIN MODASI Kısa kesim ve şık tasarımı ile crop kaşe montların ön planda tutulduğu tasarımlarda, sürdürülebilir ve sıra dışı özelliğiyle keçe trikolar, işlevsellerin ve konforun bir arada olduğu ceket ve paltolar göze çarpıyor. Sıcak toprak tonları, mevsimsel kahverengiler, ekru, cherry, gri, mavi ve lacivert gibi temel renkler, gelecek yıl kış sezonunun estetik anlayışını vurguluyor.
BUĞRA KOYUNCU I LOGO GRUP YÖNETİM KURULU BAŞKAN YARDIMCISI VE CEO’SU
“MAKRO ZORLUK ORTAMINDA HEDEFLERE ULAŞTIK”
“Küresel düzeyde yaşanan makro zorluklar ve belirsizliklere rağmen Logo Yazılım olarak başarılı bir yılı geride bıraktık. Mevcut müşterilerimizin ilave harcamaları ve yeni müşteri kazanımının yanı sıra hem bulut hem tekrarlayan gelirlerde elde ettiğimiz artış, güçlü büyüme ve sürdürülebilir kârlılık hedeflerimizi destekledi.”
Türkiye’nin en büyük yerli iş yazılımı şirketi Logo Yazılım olarak 2024 yılına ilişkin finansal sonuçlarımızı açıkladık. Küresel düzeyde zorlu makroekonomik koşullara rağmen güçlü büyüme ve kârlılığa odaklandık. 2024’te enflasyon düzeltmesi (TMS29) içeren Türkiye operasyonlarımız kapsamında satış gelirlerimiz geçen yılın aynı dönemine oranla reel olarak yüzde 30 artarak, 4 milyar 84 milyon TL’ye yükseldi. Yüksek gelir büyümesini operasyonel verimlilikle birleştirdik. Geçtiğimiz yıl kârlılığımızı önemli oranda artırdık. Enflasyon düzeltmesi içeren Türkiye operasyonları kapsamında faiz, amortisman ve vergi öncesi kârı (FAVÖK) geçen yıla oranla reel olarak yüzde 69 oranında artış gösterdi ve 1 milyar 523 milyon TL olarak gerçekleşti.
BULUT GELİRİNDE GÜÇLÜ ARTIŞ
Logo Yazılım’ın konsolide net dönem kârıysa reel olarak yüzde 94 artışla 363 milyon TL’ye ulaştı. Romanya’daki iştirakinde kademeli hisse satışı kararı alan Logo Yazılım’ın 2024 yıl sonu finansalları sadece net dönem kârı seviyesinde Romanya faaliyetlerinin etkisini kapsadı.
Tekrarlayan gelirlerin faturalanan gelirler içindeki payı yüzde 80’e yükselirken, bulut gelirlerimizin payıysa güçlü bir artış kaydederek yüzde 46’ya ulaştı. 2024’te kurumsal uygulama yazılımları ve e-dönüşüm servisleri segmentinde toplam 11 bin 600 yeni müşteri kazanımıyla başarılı bir performans sergiledik. Operasyonel giderlerimizi büyüme eğilimlerine göre yönetiyoruz, bu kapsamda verimlilikte önemli bir artış elde ettik.
“YENİ ÇALIŞMA MODELİMİZ OLUMLU ETKİLEDİ”
BELİRSİZLİĞE RAĞMEN Küresel düzeyde yaşanan makro zorluklar ve belirsizliklere rağmen Logo Yazılım olarak başarılı bir yılı geride bıraktık. Mevcut müşterilerimizin ilave harcamaları ve yeni müşteri kazanımının yanı sıra hem bulut hem tekrarlayan gelirlerde elde ettiğimiz artış, güçlü büyüme ve sürdürülebilir kârlılık hedeflerimizi destekledi.
OPERASYONEL VERİMLİLİK Ürün geliştirme süreçlerimizdeki bütünleşik yeni çalışma modelimizin, operasyonel verimliliğimize olumlu etkilerini görmeye başladık. Servisleşme stratejimiz kapsamında müşteri deneyimi odağı ile uçtan uca hizmet veren bir bulut şirketi olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz” ifadelerini kullandı.
UMUT ZENAR I ÇİMSA CEO’SU
“BUGÜNKÜ ADIMLARIMIZ GELECEKTEKİ YOLUMUZU AÇIYOR”
“Bugün hem Türkiye’de hem dünyada kendi sektörümüzde kârlılığın ciddi şekilde baskı altında olduğu bir dönemde, FAVÖK marjımızı önceki yıla göre 2 puan artırarak yüzde 20 seviyesine ulaştırdık. Burada attığımız adımlar, aslında gelecekteki olası büyüme adımları için de yolumuzu açıyor. Bilançomuzdan aldığımız güçle, Çimsa’nın küresel yapı malzemeleri alanındaki varlığını pekiştirmeye devam edeceğiz. Mannok satın almamız bu yaklaşımımızın güçlü bir göstergesi. Bu satın almamızın ürün ve coğrafi çeşitliliğimize olan katkısını özellikle 2025 yılında çok daha iyi göreceğiz. Dünyanın üç kıtasına yayılan Çimsa fabrikalarının arasındaki sinerjiyle, önümüzdeki dönemde çok daha güçlü bir Çimsa göreceğiz.”
2024 yılına ilişkin enflasyon muhasebesi uygulanmış finansal sonuçlarımızı açıkladık. Büyüme projelerini devreye aldığımız 2024 yılını, güçlü bir bilançoyla kapadık. 2024 yılında güçlü bilançomuzu korumayı başardık. Yılı, 28,2 milyar TL’lik ciro ile tamamladık. Tek seferlik etkiler hariç, 3,5 milyar TL net kâr elde ettik.
SATIN ALMA ETKİSİ
2024 yılında güçlü bilançomuzu korumayı başardık. Ekim 2024’te tamamlanan Mannok satın almasının tek çeyreklik etkilerinin de yer aldığı bilançomuzda, Çimsa’nın 2024 yılı cirosu 28,2 milyar TL olarak gerçekleşti. Türkiye operasyonlarında artan satış hacmi, ana maliyet kalemlerindeki iyileşme ve fabrikalardaki verimlilik uygulamaları sayesinde tek seferlik etkiler hariç 5,6 milyar TL FAVÖK ile geçen yılın 2 puan üzerinde yüzde 20 FAVÖK marjı kaydettik.
DÖNÜŞÜM STRATEJİSİ
Yeni yatırımlarla dönüşüm stratejilerini başarıyla uygularken, güçlü bilanço yapımızı korumaya devam ettik. Çimsa olarak en büyük önceliklerimizden biri kaliteli bilanço yapımızı korumak; şirketimizi olduğu kadar bilançomuzu da geleceğe hazırlamak. Hissedarlarımıza, yatırımcılarımıza değer yaratma hedefimiz kapsamında, ürün portföyümüz ve satış kanallarımızı güçlendirirken, bir yandan da fabrikalarımızın verimliliğini yukarı çekiyoruz.
“KÂRLILIK CİDDİ BASKI ALTINDA”
FAVÖK MARJI İYİLEŞTİ Bugün hem Türkiye’de hem dünyada kendi sektörümüzde kârlılığın ciddi şekilde baskı altında olduğu bir dönemde, FAVÖK marjımızı önceki yıla göre 2 puan artırarak yüzde 20 seviyesine ulaştırdık.
BİLANÇO GÜCÜ Burada attığımız adımlar, aslında gelecekteki olası büyüme adımları için de yolumuzu açıyor. Bilançomuzdan aldığımız güçle, Çimsa’nın küresel yapı malzemeleri alanındaki varlığını pekiştirmeye devam edeceğiz.
DAHA GÜÇLÜ Mannok satın almamız bu yaklaşımımızın güçlü bir göstergesi. Bu satın almamızın ürün ve coğrafi çeşitliliğimize olan katkısını özellikle 2025 yılında çok daha iyi göreceğiz. Dünyanın üç kıtasına yayılan Çimsa fabrikalarının arasındaki sinerjiyle, önümüzdeki dönemde çok daha güçlü bir Çimsa göreceğiz.
YAĞMUR YAŞAR I RÖNESANS GAYRİMENKUL YATIRIM GENEL MÜDÜRÜ
“PAZAR LİDERLİĞİNİ KORUMAYI HEDEFLİYORUZ”
“Mevcut piyasa koşullarında 2024’ü en iyi geçiren şirketlerden biriyiz. Sürdürülebilir bir nakit akışına sahibiz. Bugüne kadar sağlıklı bir şekilde büyüdük. Önümüzdeki yıllarda daha hızlı büyüyeceğiz. Sürdürülebilir bir nakit akışına sahibiz. Pazar liderliğimizi korumak amacıyla hem organik hem inorganik büyüme fırsatlarını göz önüne alıyoruz.”
Rönesans Holding’in ticari gayrimenkul geliştirme ve yatırım şirketi Rönesans Gayrimenkul Yatırım A.Ş. olarak portföyümüzde bulunan 16 ayrı yatırımla Türkiye'nin en büyük ticari gayrimenkul yatırım grubu olmayı sürdürüyoruz. Yaklaşık 740 bin metrekarelik brüt kiralanabilir alana sahip Rönesans Gayrimenkul Yatırım, AVM ve ofis ağırlıklı, ulusal ve uluslararası markaların kiracı olarak yer aldığı ve güçlü gelir getiren varlık portföyüyle dikkat çekiyor. Rönesans Gayrimenkul Yatırım’ın portföyünde 7 farklı şehirde bulunan Optimum, Piazza, Hilltown, Kozzy ve Maltepe Park markalı AVM'lerin yanı sıra Hilltown Küçükyalı Ofis, MaltepePark Ofis, Maltepe Piazza Ofis ve RönesansBiz Küçükyalı Ofis bulunuyor.
Portföyümüzde bulunan varlıkların düzeltilmiş toplam değeri 31 Aralık 2024 itibarıyla 123 milyar TL’ye ulaştı. Düzeltilmiş kira gelirlerimizse bir önceki yıla göre yüzde 15 artışla 7,3 milyar TL’ye yükseldi. Maliyetlerin de kontrol altında tutulmasıyla düzeltilmiş FAVÖK ise yüzde 20 artarak 6,3 milyar TL’ye ulaştı. Ayrıca düzeltilmiş nakit ve nakit benzerleriyse yüzde 46 artarak 4 milyar TL seviyesine geldi.
“2024’TE ÇOK OLUMLU BİR İVME YAKALADIK”
2024 yılında çok olumlu bir ivme yakaladık. Kira sözleşmelerimizin enflasyona endeksli ve ciro artışlarına paralel olması nedeniyle kira gelirlerimiz, enflasyon oranının üzerinde seyrederek sürdürülebilir bir gelir artışı sağladı. Portföyümüzdeki kira gelirlerimiz baz kira ve ciro kira olmak üzere iki kısımdan oluşuyor. Baz kira gelirlerimiz enflasyonla paralel artarken ciro kira gelirimiz de kiracıların gelirlerinde yaşanan reel artışları yakalamamızı sağlıyor. Ciro kira maddesi aynı zamanda kira gelirlerinin aylık olarak güncellenmesine de olanak tanıyor. Kiracılarımızın ilgili mağazalardan elde ettikleri gelirler, enflasyonun oldukça üzerinde seyrettiği için ciro kira gelirlerimizin toplam kira gelirlerimiz içindeki payı da artarak 2024 yılında yüzde 41,5 seviyelerinde seyretti.
“YENİ PROJELER ÜZERİNDE ÇALIŞIYORUZ”
ÜÇ PROJE E-5 karayolu üzerinde, metro hattına komşu MaltepePark Konut Projesi’nin inşaatının yüzde 15’i tamamlandı. Konut, ofis ve ticari alanlardan oluşan proje, MaltepePark AVM’ye entegre olacak şekilde tasarlandı. Antalya Konyaaltı'nda bulunan Beachtown projemizde de orta vadede bir AVM projesi geliştirmeyi planlıyoruz. Doğan Holding ile eşit ortaklığımızın bulunduğu 23 bin metrekareden oluşan Ümraniye arsamızla ilgili de proje geliştirme çalışmalarımız hali hazırda devam ediyor.
DÜNYADA BİR İLK Sürdürülebilirlik konusunda, çevre dostu ve enerji verimli projeler geliştirmeyi öncelikli hedeflerimiz arasında görüyoruz. Portföyümüzde bulunan ve tamamının yönetimini üstlendiğimiz 15 varlığın sürdürülebilir işletme ve sürdürülebilir yönetim sertifikası olan BREEAM In-Use sertifikasını ‘Outstanding’ yani en üst seviyeden aldık.