Sürdürülebilir finans çözümleri

ŞİŞECAM GENEL MÜDÜRÜ GÖRKEM ELVERİCİ, “SÜRDÜRÜLEBİLİR MALİ YAPIMIZI KUVVETLENDİRECEĞİZ” DİYOR. ÜLKER BİSKÜVİ CEO’SU METE BUYURGAN, “VERİMLİLİK ODAKLIYIZ”, EKSİM ENERJİ CEO’SU ARKIN AKBAY, “TÜRKİYE’NİN YEŞİL GELECEĞİNE YATIRIM YAPIYORUZ” DİYE KONUŞUYOR. EKSUN GIDA GENEL MÜDÜRÜ AHMET DEMİR, YEŞİL DÖNÜŞÜMÜ BAŞLATTIKLARINI SÖYLÜYOR. KOTON CEO’SU DR. A. BÜLENT SABUNCU, “KÂRLILIĞIMIZI DESTEKLEMEYİ PLANLIYORUZ” DİYOR. MAVİ CEO’SU CÜNEYT YAVUZ, “NET NAKİT POZİSYONUMUZ ARTTI”, TAB GIDA CO-CEO’SU ÖZGÜR ÇETİNKAYA “PAZARLAMA LİDERLİĞİMİZ DEVAM EDECEK” DİYE İFADE EDİYOR. TÜRKİYE SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ TAHA ÇAKMAK İSE BÜYÜME STRATEJİLERİNİN DEVAM EDECEĞİNİ AÇIKLIYOR.

ALİ ÇİÇEKLİ I a.cicekli@businesslife.com.tr

GELECEĞİN TEMELLERİ ATILIYOR!

2025 yılı, dünya genelinde ve Türkiye'de iş dünyasının sürdürülebilirlik ve verimlilik konularına daha fazla odaklandığı bir dönem olarak şekilleniyor. Küresel iklim değişikliği, kaynakların tükenmesi, çevresel etkiler ve toplumsal sorumluluk gibi kritik meseleler, işletmeleri yalnızca finansal başarı değil, aynı zamanda uzun vadeli çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda hareket etmeye zorlamakta. Türkiye'de de şirketler, çevresel ayak izlerini azaltmaya yönelik yatırımlar yaparken aynı zamanda operasyonel verimliliklerini artırmak için yenilikçi teknolojiler ve iş modellerini benimsiyorlar. Sürdürülebilirlik yatırımları, sadece çevreyi koruma çabası değil, aynı zamanda yeni iş fırsatları yaratma, maliyetleri optimize etme ve markaların güvenilirliklerini güçlendirme amacı taşır. Bu bağlamda, enerji verimliliği, atık yönetimi, yenilenebilir enerji kullanımı gibi unsurlar, işletmelerin temel stratejileri arasında yer almaya devam edecek. Aynı zamanda, iş dünyası dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırarak verimliliği artıran teknolojileri entegre ediyor, iş gücü verimliliğini optimize etmek için yapay zeka, otomasyon ve veri analizinden faydalanıyor. 2025'in ilk çeyreği geride kalırken, Türkiye'deki şirketlerin sürdürülebilirlik ve verimlilik konularındaki attıkları adımlar hem iç pazarda hem uluslararası düzeyde rekabet avantajı sağlamak adına büyük önem taşıyor. Bu odak iş dünyasının geleceğine yönelik sağlıklı bir temel inşa etmek anlamına da geliyor.

 

METE BUYURGAN I ÜLKER BİSKÜVİ CEO’SU

“VERİMLİLİK ODAKLIYIZ”

“Sekseninci yaşımızı kutladığımız 2024’te hem finansal veriler hem yenilikçi projelerle pek çok başarıya imza attık. Pazara gidiş modelimizdeki revizyonlar ve üretim tesislerimizdeki teknoloji yatırımlarımızla verimlilik odaklı bir şekilde başarılı iş modelimizi geliştirmeye devam ediyoruz.”

Türkiye’nin lider gıda şirketi Ülker Bisküvi olarak 2024’te büyümeye devam ettik. 2024 yılını 84,1 milyar TL ciroyla kapatırken, bisküvi pazarında Suudi Arabistan ve Mısır’da liderliği, Kazakistan ve Orta Asya ülkelerinde ise güçlü büyüme trendimizi sürdürdük. 2024 yılını yüzde 18,5 FAVÖK marjıyla kapattık. Sekseninci yaşımızı kutladığımız 2024’te hem finansal veriler hem yenilikçi projelerle pek çok başarıya imza attık.

“İŞ MODELİMİZİ GELİŞTİRİYORUZ”

Pazara gidiş modelimizdeki revizyonlar ve üretim tesislerimizdeki teknoloji yatırımlarımızla verimlilik odaklı bir şekilde başarılı iş modelimizi geliştirmeye devam ediyoruz. Dijitalleşme trendini yakından takip ediyor, teknolojik yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Üretim tesislerimizde otomasyona yaptığımız yatırımlar iş süreçlerimizi sadeleştiriyor, hızlandırıyor ve verimliliğini artırıyor. Geniş coğrafyalara yayılan işimiz, çevik ve proaktif yönetim anlayışımızla ciromuz 84,1 milyar TL’ye ulaştı. Yenilikçi olmak ve değişen trendlere hızla uyum sağlamak bizim için önemli. Tüketici davranışlarındaki değişimi, atıştırmalık tüketimindeki yeni motivasyonları analiz ediyor, bünyemizdeki 2 Ar-Ge merkezimizle yenilikçi ürün geliştirme stratejisiyle yol haritamızı belirliyoruz. Son 5 yılda 250’nin üzerinde yeni ürünümüz raflarda yerini aldı. Sadece 2024’te Türkiye’de 51 yeni ürünümüzü tüketicilerimizin beğenisine sunduk. İnovatif ürünlerimiz yurtiçi ciromuzun yüzde 15’ini oluşturdu. Güçlü inovasyonlarımız ve odak ürünlerimizle büyümemiz devam ediyor.

“İSRAFSIZ ŞİRKET KÜLTÜRÜYLE ÇALIŞIYORUZ”

“DİNAMİKLER HIZLA DEĞİŞİYOR” Küresel ve yerel dinamiklerin hızla değiştiği bir dönemde Ülker, israfsız şirket kültürüyle sürdürülebilirliği çalışmalarının odağında tutuyor. Doğaya ve insana saygılı üretimle, tedarikçiler, üreticiler, iş ortakları ve tüketiciler dahil tüm paydaşları içine alarak şekillenen sürdürülebilirlik çalışmalarımız kesintisiz devam ediyor.

YENİLENEBİLİR ENERJİ Karbon salım artışı olmadan büyürken, tüm fabrikalarımızın elektrik tüketiminin tamamını yenilenebilir enerji kaynaklarından tedarik ettik. 2030 ve 2050 net sıfır yol haritamızı hazırladık. Ham maddelerin yüzde 99’unu bitmiş ürüne çevirme oranına ve yüzde 98’lik atık geri dönüşüm oranına ulaşan Türkiye’deki tüm fabrikalarımız ‘Zero Waste to Landfill’ (Toprağa Sıfır Atık) belgesini aldı. Önemli ham maddelerimiz fındık, kakao, buğday özelinde projelerimizi genişlettik.

İLK TAHVİL İHRACI 2024 yılında 550 milyon dolar tutarında sürdürülebilirlik bağlantılı ilk tahvil ihracımızı gerçekleştirdik. Uluslararası finansal analiz ve raporlama kuruluşu LSEG’in (London Stock Exchange Group) halka açık şirketlerin çevresel, sosyal ve yönetişim performans (ESG) değerlendirmesine göre Ocak 2024’ün ardından 2 Ocak 2025 itibarıyla kendi kategorimizde bir kez daha birinci sıraya yükseldik.

“GÜCÜMÜZÜ PEKİŞTİRECEĞİZ” 2025’te de hem Türkiye’de hem faaliyet gösterdiğimiz diğer coğrafyalarda, ülkemizin lokomotif şirketlerinden biri olmanın sorumluluğuyla gücümüzü pekiştireceğiz. Ülkemizin yepyeni yarınları için daha çok çalışıp inovasyonda, dijitalleşmede, ürün tedariki ve dağıtım ağını güçlendirmede daha büyük adımlarla ilerleyeceğiz.

 

ÖZGÜR ÇETİNKAYA I TAB GIDA CO-CEO’SU

“PAZARLAMA LİDERLİĞİMİZ DEVAM EDECEK”

“2025 yılında büyüme, inovasyon ve pazar liderliği odaklı stratejilerimizle yolumuza devam edeceğiz. Restoran ağımızı yüzde 10 oranında genişletmeyi ve dijital satışlarımızı daha da artırmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda, operasyonel verimliliğimizi artıracak teknolojik yatırımlara devam edeceğiz. Akıllı sistemler, robotik hizmetler ve gelişmiş iş gücü yönetimi araçları gibi yeniliklerle, müşteri deneyimini daha da iyileştirmeyi planlıyoruz. Bu güçlü ve kârlı büyüme vizyonumuzu, tüm paydaşlarımızın desteğiyle gerçekleştirdik.”

2024 yılında hem hasılat hem FAVÖK'te reel büyüme kaydederek, FAVÖK marjımızı yüzde 21 seviyesinde korumayı başardık ve kârlı büyüme hedeflerimize ulaştık. Ayrıca toplam varlıklarımızı reel bazda yüzde 11, öz kaynaklarımızı ise yüzde 13 oranında artırarak önemli büyüme gerçekleştirdik. Bu sonuçlar, operasyonel verimlilik ve mali disiplin alanındaki başarımızı ortaya koyarken, güçlü bilanço yapımız ve borçsuz duruşumuz, şirketin finansal dayanıklılığını bir kez daha ortaya koydu.

“HER GÜN BİR YENİ RESTORAN AÇTIK”

Restoran ağımızı genişletmeye devam ettik. Yıl içinde toplam 246 yeni restoran açarak restoran sayımızı 1.830’a ulaştırdık. Bu, ortalamada her iş günü 1 yeni restoran açıldığı anlamına geliyor. Franchise restoranların portföyümüzdeki payı yüzde 45’e yükselirken dengeli büyüme modelimizle operasyonel verimliliğimizi ve pazar liderliğimizi pekiştirdik. Dijital dönüşüm ve teknolojik yeniliklerle operasyonel verimliliğin artırdık. 2024 yılı sonu itibarıyla restoranlarımızda toplam 1.359 self-servis sipariş ekranı kurduk. Müşterilerimize daha hızlı ve kolay bir sipariş deneyimi sunarken operasyonel maliyetlerimizi de düşürdük. Dijital satışlar, toplam satışlarımızın yüzde 35’ini aşarak büyümemize önemli bir katkı sağladı. Ayrıca, paket servis siparişlerinde yüzde 11 artışla 47 milyon fiş sayısına ulaştık. Dijitalleşme konusundaki kararlılığımız, operasyonel verimliliğimizi artırma hedeflerimize katkı sağlayarak, marjlarımızın iyileşmesine destek oldu.

“TEKNOLOJİ YATIRIMLARIMIZA DEVAM EDECEĞİZ”

YÜZDE 10 BÜYÜME 2025 yılında da büyüme, inovasyon ve pazar liderliği odaklı stratejilerimizle yolumuza devam edeceğiz. Restoran ağımızı yüzde 10 oranında genişletmeyi ve dijital satışlarımızı daha da artırmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda operasyonel verimliliğimizi artıracak teknolojik yatırımlara devam edeceğiz. Akıllı sistemler, robotik hizmetler ve gelişmiş iş gücü yönetimi araçları gibi yeniliklerle müşteri deneyimini daha da iyileştirmeyi planlıyoruz.

PAYDAŞ DESTEĞİ Bu güçlü ve kârlı büyüme vizyonumuzu, tüm paydaşlarımızın desteğiyle gerçekleştirdik. Franchise iş ortaklarımıza, çalışanlarımıza, yatırımcılarımıza ve diğer tüm iş ortaklarımıza güven ve destekleri için içten teşekkürlerimizi sunuyoruz. Ortak çabalarımız, vizyonumuzu daha ileri taşımamıza ve birlikte başarıya ulaşmamıza olanak sağlıyor. 2025 yılında da aynı kararlılık ve inançla çalışmaya devam edeceğiz.

 

ARKIN AKBAY I EKSİM ENERJİ CEO’SU

“TÜRKİYE’NİN YEŞİL GELECEĞİNE YATIRIM YAPIYORUZ”

"Elektrik talebindeki büyüme hızı ve ülkemizin karasal rüzgar enerjisi potansiyeli dikkate alındığında yeşil enerji yatırımları öne çıkıyor. Ülkemizin yeşil geleceği için sosyal ve çevresel sürdürülebilirliği önceliyor, yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Şirket olarak kapasite kullanımımızı ve birim alandan daha fazla enerji üretimini artırmak ve 2053 net sıfır hedefine daha hızlı ulaşmak için gerek teknoloji gerek santral yatırımlarımızda, alanındaki en yüksek kalitedeki ekipman ve hizmet tedarikçileri ile çalışıyoruz.”

Türkiye’nin her bölgesinde gerçekleştirdiğimiz yatırımlarla yeşil enerjinin gelişimine ve yaygınlaşmasına katkıda bulunuyoruz. 2025 yılıyla birlikte yeni rüzgar türbini yatırımlarını devreye almaya odaklandık. Bu kapsamda dünyanın önde gelen rüzgar türbinleri tasarımcısı ve üreticisi Nordex ile kapasite artışı yatırımları doğrultusunda toplam 56 MW kapasiteli 8 adet N163/6.X türbin için el sıkıştık. Rüzgar türbinleri, Eksim Enerji’nin Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz bölgelerinde bulunan Silivri, Susurluk, Ovacık, Seferihisar, Hasanbeyli ve Killik RES’lerde devreye alınacak. Anlaşma kapsamında Nordex, 10 yıl boyunca Eksim Enerji’ye premium bakım ve destek hizmeti de sunacak.

SOSYAL VE ÇEVRESEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

Elektrik üretiminin gerçek maliyetlerinin tarifeler yoluyla ve tüketicinin korunması amacıyla, kısmen tüketiciye yansıtılmasına ve yatırım finansman maliyetlerinin artışına rağmen ülkemizin yeşil geleceği için sosyal ve çevresel sürdürülebilirliği önceliyor, yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Şirket olarak kapasite kullanımımızı ve birim alandan daha fazla enerji üretimini artırmak ve 2053 net sıfır hedefine daha hızlı ulaşmak için gerek teknoloji gerekse santral yatırımlarımızda, alanındaki en yüksek kalitedeki ekipman ve hizmet tedarikçileri ile çalışıyoruz.

Ülkemizde örnek bir yenilenebilir enerji şirketi konumuna gelmemizde çalışma arkadaşlarımızın tecrübesi, sürekli iyileştirme kültürümüz ve organizasyonel varlığımız kadar, iş ortaklarımızın da büyük katkıları bulunuyor. 2029’a kadar 1.412 MW’lık yenilenebilir enerji projemizi hayata geçirme yolunda Nordex’ten gerçekleştireceğimiz türbin tedariki, 56 MW’lık büyüklüğüyle uzun soluklu iş birliğimize ivme kazandıran önemli bir adım. Nordex Group’tan son olarak 2022 yılında Geyve ve Silivri’de yer alan tesislerimiz için 22 adet 163/6.X türbin siparişi vermiştik.

“HER BÖLGEDE VARIZ”

SADECE YENİLENEBİLİR Yalnızca yüzde yüz yenilenebilir enerji alanına yatırım yapıyoruz. Türkiye’nin her bölgesinde bulunan yatırımlarımızla RES, GES, HES ve BES’ten enerji üretimi gerçekleştiriyoruz. Ülkemizin enerji arzına, enerji bağımsızlığına, sürdürülebilirlik hedeflerine ve ekonomisine katkıda bulunmaktan gurur duyuyoruz.

SOSYAL SORUMLULUK Yatırım yaptığımız bölgelerde gerçekleştirdiğimiz sosyal sorumluluk faaliyetleriyle de bölge halkının refahına, gelişimine ve yaşam kalitesinin artırılmasına destek oluyoruz. Bu toprakların bereketli ikliminden kazandığımızı, yine bu topraklara harcamak bizim için büyük kıvanç.

 

GÖRKEM ELVERİCİ I ŞİŞECAM GENEL MÜDÜRÜ

“SÜRDÜRÜLEBİLİR MALİ YAPIMIZI KUVVETLENDİRECEĞİZ”

“Genel konjonktürde yaşanan zorluklara karşın Şişecam; ihracat oranı ve uluslararası faaliyetleri büyük ölçekte olan ve bunları Türkiye merkezli bir modelle gerçekleştiren sanayi şirketleri arasında, 2024 yılını net kârla kapatan nadir kurumlardan biri oldu. Önümüzdeki dönemde güçlü ve sürdürülebilir mali yapımızı daha da kuvvetlendirmeyi hedefliyoruz.”

Dünya son birkaç yıldır belirsizlikler ve dalgalanmalarla karşı karşıya. Koşulların hızlı ve aniden değiştiği zorlu bir dönemden geçiyoruz. 2024, bu zorlukların belki de en fazla hissedildiği yıl oldu. Küresel ekonomik dalgalanmalar, enflasyonist baskılar, yüksek faiz oranları, sıkı para politikaları, dalgalanan enerji fiyatları ve jeopolitik gerilimlerle şekillenen bir yıl geçirdik. Çin’deki düşük büyüme, Avrupa’nın enerji krizinden toparlanmasının gecikmesi ve birçok ülkede, özellikle de ABD’de, seçim konuları yıla damga vurdu. Türkiye'deki yüksek enflasyon ve Türk lirasının rezerv para birimleri karşısında reel anlamda değer artışı, ihracatları ve yurt dışı üretimlerinden gerçekleştirdikleri satışlarıyla uluslararası piyasalarda faaliyet gösteren ve bu faaliyetlerini Türkiye merkezli olarak yöneten şirketlerin finansal sonuçlarını olumsuz etkiledi.

“ZORLUK YAŞAMADIK”

Finansal ve operasyonel detaylara baktığımızda cam iş kollarımız için üretim manasında herhangi bir zorluk yaşamadık. Tüm cam iş kollarımızın ürettiği toplam cam ürün hacmi 2024 yılında önceki yıla kıyasla yüzde 8 oranında arttı. Cam ürün satışlarımızsa hacim bazında geçtiğimiz yıla kıyasla yüzde 9 artış gösterdi. Kimyasallar segmentinde dünyada lider üretici konumunda olduğumuz krom kimyasalları satış hacmimiz yüzde 27 artarken, soda külü satış hacmimiz önceki yılla paralel gerçekleşti. Genel konjonktürde yaşanan zorluklara karşın Şişecam; ihracat oranı ve uluslararası faaliyetleri büyük ölçekte olan ve bunları Türkiye merkezli bir modelle gerçekleştiren sanayi şirketleri arasında, 2024 yılını net kârla kapatan nadir kurumlardan biri oldu. Önümüzdeki dönemde güçlü ve sürdürülebilir mali yapımızı daha da kuvvetlendirmeyi hedefliyoruz. Ayrıca, kâr payı dağıtım politikalarımızdan ödün vermeksizin optimize edilmiş hisse geri alım stratejileri ile tüm hissedarlarımız için mümkün olan en yüksek değeri üretmeyi de hedefliyoruz. Biliyoruz ki Şişecam, inovasyon ve adaptasyon yetenekleriyle bu dalgalı ekonomik ortamı fırsata dönüştürme potansiyeline sahip güçlü bir kurum. Finansal performansımızı hızla eski seviyelerine getirebilmek için olağanüstü önlemler almayı hızla ve kararlılıkla sürdürüyoruz.

TARİHİ YILDA ÖNEMLİ ADIMLAR

ÖNEMLİ BAŞARI Türkiye, İtalya ve Bulgaristan’da toplam kapasitesi 20 milyon metrekareye yaklaşan 3 yeni kaplamalı cam hattı yatırımı kararını duyurduk. Cumhuriyet tarihinin en büyük tahvil ihracını gerçekleştirerek uluslararası piyasalarda güveni bir kez daha teyit ettik. Uluslararası fon ve finans kuruluşlarına 5 yıl vadeli 500 milyon dolar ve 8 yıl vadeli 600 milyon dolar nominal değerli olmak üzere tamamlayıcı işlemlerle birlikte toplam 1,5 milyar dolarlık Eurobond ihraçları gerçekleştirdik. Toplamda 3,5 milyar doların üzerinde talep ile önemli bir başarı yakaladık.

ABD’DE SATIN ALMA ABD'deki Pacific doğal soda külü yatırımının tek sahibi haline geldi. Ayrıca Wyoming’de aktif olarak faaliyet gösteren Sisecam Wyoming LLC’deki payımızı yüzde 51’e yükselttik. Mersin soda külü tesisinde yıllık 175 bin tonluk ağır soda külü kapasite artış yatırımı kararı aldık.

 

CÜNEYT YAVUZ I MAVİ CEO’SU

“NET NAKİT POZİSYONUMUZ ARTTI”

“Veri analitiği ve yapay zeka araçlarını da devreye sokarak çok dinamik ve esnek şekilde yürüttüğümüz etkin stok yönetiminin de katkısıyla net nakit pozisyonumuzda artış sağladık.”

Dönemin değişken koşullarına uygun şekilde geliştirdiğimiz etkili stratejilerle, sağlam bilanço yapımızı koruduğumuz bir yıl oldu. Ekonomideki enflasyonla mücadele politikalarının tüketici talebi üzerindeki etkisinin hissedildiği bir yılda, faaliyetlerimizden nakit yaratarak net kârımızı artırmayı başardık. Veri analitiği ve yapay zeka araçlarını da devreye sokarak çok dinamik ve esnek şekilde yürüttüğümüz etkin stok yönetiminin de katkısıyla net nakit pozisyonumuzda artış sağladık. Müşteride talep yaratmayı sürdürdük ve hazır giyim pazar payında en büyük artışı gösteren markaların arasında yer aldık. Temeli insana dayanan bir şirket olarak bu dönemde bir yandan faaliyet giderlerimizi çok verimli şekilde yönetirken bir yandan da çalışanlarımızın refahını yükseltmeyi önceliklendirdik.

SATTIRAN STRATEJİ

Markamızla, müşterilerimizin kalbindeki yerimizle ve “doğru ürün, doğru fiyat, premium kalite” stratejimizle, belirsizliklerin ve makro ölçekteki hızlı değişimlerin karşısında her zaman dayanıklı kalmayı sürdürüyoruz. Türkiye pazarında yüzde 70 ile, jean denilince akla gelen ilk marka olmanın yanı sıra  casual giyimin de ilk adresiyiz. Jean’de liderliğimizi, kadın ve erkek giyim pazarında ilk üçteki yerimizi korurken, yıl boyunca 14,4 milyonu jean olmak üzere toplam 57 milyon ürün satarak, müşterilerin gardırobundaki yerimizi daha da sağlamlaştırdık. Toplamda tüm satış kanallarında yüzde 8,5 adet büyümesi yakaladık. Mavi Edition erkek koleksiyonunu satışa sunduk ve premium segmentte derinleşme gerçekleştirdik. Kadında ise jean çeşitliliğine ve en moda jean’lerin Mavi’de olduğuna dikkat çeken “Biraz Jean mi Konuşsak” kampanyamızla pazar payımızdaki artışı destekledik.”

“SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKTE DÜNYANIN EN İYİSİYİZ”

BÜYÜME TIME Dergisi ve küresel veri analizi platformu Statista tarafından hazırlanan “World’s Best Companies-Sustainable Growth” araştırmasında, moda sektöründe “Sürdürülebilir Büyümede Dünyanın En İyisi” seçildik. Güçlü finansal performansını sürdürürken çevresel etki ve sorumluluklar anlamında da üstün başarı sergileyen, tüm sektörlerden ilk 500 şirketin dahil edildiği global listede 8. sırada yer aldık.

“SEKTÖRDE TEKİZ” Bu yıl, bir kez daha, İklim Değişikliği ve Su Güvenliği raporlarıyla CDP Global A listesine çift A notuyla girebilen ilk ve tek Türk hazır giyim şirketi olduk. İnovatif ürünlerle genişleyen All Blue koleksiyonu ve Better Cotton kapsamındaki ürünlerimizin toplam ciro içindeki payını yüzde 27’ye çıkarırken, toplam denim satışları içindeki payını da yüzde 58’e yükselttik.

2025 HEDEFİ Uzun vadeli sürdürülebilir kârlı büyümeye odaklanmaya devam ediyoruz. 2025’te düşük-orta tek haneli reel konsolide gelir büyümesi ve yüzde 17,5’in üstünde FAVÖK marjı elde etmeyi bekliyoruz. Türkiye’deki perakende büyümemzi 20 yeni mağaza açılışı ve 15 mağazada metrekare genişlemesiyle sürdürmeyi planlıyoruz. 2025 yılında 8 perakende mağaza açılışı ile Kuzey Amerika’daki yatırımlarımıza da ağırlık vermeyi hedefliyoruz.

 

DR. A. BÜLENT SABUNCU I KOTON CEO’SU

“KÂRLILIĞIMIZI DESTEKLEMEYİ PLANLIYORUZ”

“2025 yılı 2024 yılında olduğu gibi yeni mağaza açılışlarıyla ağırlıklı yurt dışında büyümeye odaklandığımız bir yıl. Bununla birlikte, her zamankinden daha fazla verimliliğe odaklandığımız bir yıl olacak. Gerek operasyonel gerekse finansal verimlilik konularında çalıştığımız projelerle kârlılığımızı da desteklemeyi planlıyoruz.”

Geçen yıla kıyasla yavaşlayan tüketici talebine rağmen trend ve kaliteli ürünleri müşterilerimize rekabetçi fiyatlarla sunduk ve kaydettiğimiz büyümeyle sektörden pozitif şekilde ayrıştık. Yurt içi satışlarımız nominal olarak yüzde 66 artarken reel büyüme yüzde 12 olarak gerçekleşti. Yurt dışı satışlarımızsa güçlü Türk lirası ve bulunduğu bazı yurt dışı pazarlarda yaşanan özel koşullardan etkilenmesine rağmen, konsolide satışları nominal olarak yüzde 58, reel olarak ise yüzde 1,1 büyüme kaydetti.

“YENİ ÜLKELERLE BÜYÜYORUZ”

Büyüme planlarımız kapsamında ikinci çeyrek itibarıyla hız kazanan yeni mağaza açılışlarımız üçüncü ve son çeyrekte devam etti. 2024 yılında 3 yeni ülkeye giriş yapılarak yurt içi mağaza sayımızı üç, yurt dışı mağaza sayımızı 11 artırarak toplam mağaza sayımızı 451’e ulaştırdık. Yurt içinde ve yurt dışındaki pazaryerlerine ek olarak özellikle yurt dışında yeni eklenen pazaryerlerinin etkisiyle ve her geçen dönem büyüyen koton.com liderliğinde Koton konsolide e-ticaret satışları 2024 yılında reel olarak yüzde 15 büyüdü. Söz konusu dönemde Koton.com satışları yüzde 30 reel büyüyerek e-ticaret kanalı içindeki ağırlığını daha da arttırdı. Koton.com ziyaretçi sayısı 2024 yılında yüzde 14 artarak 67,5 milyona çıkarken, Koton mobil uygulamasının aktif kullanıcı sayısı yüzde 190 artarak yaklaşık 7 milyona ulaştı. Brüt kâr nominal olarak yüzde 60, reel olarak yüzde 4,5 büyürken, brüt kâr marjı yüzde 54’e yükseldi

DİNAMİK FİYATLAMA

Etkin tedarik stratejimiz, zengin ürün seçeneklerimiz ve dinamik fiyatlama uygulamalarımız sayesinde 2024 konsolide brüt kârımız güçlü bir büyüme kaydederken, enflasyon muhasebesi uygulanmış brüt kar marjımız yüzde 52’den yüzde 54’e yükseldi. Satışta hem nominal hem reel olarak sağlanan büyüme ve brüt kâr artışına karşın, net kâr enflasyonist ortamın etkisiyle artan operasyonel giderler, güçlü Türk lirasıyla geçen yıla kıyasla azalan kur farkı gelirleri ve gerileyen net parasal kazançlar nedeniyle 2023 yılının altında gerçekleşti. Omnichannel stratejimizin önemli bir parçası olan müşteri sadakat programı Koton Club üye sayısı 2024 yılında 3,1 milyondan 6,5 milyona çıktı.

“E-TİCARET KENDİNİ KANITLADI”

REEL BÜYÜME Geçtiğimiz iki seneye kıyasla, yurt içinde ve yurt dışında zorlaşan piyasa koşullarına rağmen 2024 yılını reel satış ve brüt kar büyümesi ile bitirdik. Yurt içi tüketimin trendindeki yavaşlamaya rağmen yurt içi satışlarımız nominal yüzde 66, reel olarak ise yüzde 12 büyüme kaydetti. Yurt dışı satışlarımız kontrolümüzde olmayan aşırı güçlü Türk lirası ve bölgesel gelişmelerden etkilendi. Buna rağmen konsolide satışlarımız enflasyon muhasebesi uygulaması öncesi yüzde 58 arttı.

KÂRLILIK E-ticaret 2024 yılında reel olarak yüzde 15 gibi güçlü bir büyümeyle yılı kapatarak bu kanala verdiğimiz önemin doğruluğunu ispatladı. Önümüzdeki dönemde e-ticaret kanalımızın ve özellikle koton.com’un yurt içinde ve yurt dışında daha da fazla büyüyeceğine inanıyoruz. Gerek operasyonel gerekse finansal verimlilik konularında çalıştığımız projelerle kârlılığımızı da desteklemeyi planlıyoruz.

 

AHMET DEMİR I EKSUN GIDA GENEL MÜDÜRÜ

“YEŞİL DÖNÜŞÜMÜ BAŞLATTIK”

“Güçlü yatırım stratejilerimizle büyümemizi sürdürürken Tekirdağ ve Konya fabrikalarımızın toplam un silosu depolama kapasitesini yüzde 11,4 oranında artırarak 11.700 tona çıkardık. Ayrıca dünyanın önde gelen türbin üreticilerinden Nordex Energy ile 14,1 milyon Euro değerinde tedarik sözleşmesi imzalayarak yeşil dönüşüm sürecimizi başlattık.”

Eksun Gıda olarak 2024 finansal sonuçlarımızı Kamuoyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) yayınladık. Buna göre yurt içi satışlarımız 7,8 milyar TL olarak gerçekleşirken toplam ihracat tutarımız 2,3 milyar TL oldu. Güçlü yatırım stratejilerimizle büyümemizi sürdürürken Tekirdağ ve Konya fabrikalarımızın toplam un silosu depolama kapasitesini yüzde 11,4 oranında artırarak 11.700 tona çıkardık. Ayrıca dünyanın önde gelen türbin üreticilerinden Nordex Energy ile 14,1 milyon Euro değerinde tedarik sözleşmesi imzalayarak yeşil dönüşüm sürecimizi başlattık.

“HIZ KESMEDEN İLERLİYORUZ”

Sinangil ve Sinangil Gluten YOK markalarımızla 200’ü aşkın ürün çeşidini bünyemizde barındırıyoruz. 2024 yılı finansal sonuçlarımızı Kamuoyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) yayınladık. Türkiye Muhasebe Standartları 29 (TMS) enflasyon muhasebesi ilkelerine uygun olarak hazırlanan sonuçlara göre net satış hasılatı 10,1 milyar TL olan şirketimizin brüt kârı 791 milyon TL, brüt kâr marjı ise yüzde 7,8 olarak gerçekleşti. Eksim Holding değerleriyle şekillenen kurumsal temellerimiz ve vizyoner bakış açımız doğrultusunda aktif büyüklüğümüz 5 milyar TL seviyesine yaklaştı. Bu performansı şirketimizin istikrarlı gelişim yolculuğunda önemli bir eşik olarak görüyoruz. İki milyar TL tutarındaki özkaynağımızla sağlam bir sermaye yapısı oluştururken yurt içinde ulaştığımız 7,8 milyar TL satış hacmi ve 2,3 milyar TL tutarındaki ihracat performansımız hem yerel hem küresel arenada hız kesmeden ilerlediğimizin en somut göstergeleri oldu.

“KAPASİTE ARTIRDIK”

Sektördeki avantajlı konumumuzu pekiştirmek adına Konya fabrikamıza 12 adet un silosu yatırımı gerçekleştirdik. Böylece Konya fabrikamızın un silosu depolama kapasitesini yüzde 34,3 artırarak 4.700 tona ulaştırdık. Tekirdağ ve Konya fabrikalarımızın toplam un silosu depolama kapasitesini ise yüzde 11,4 oranında artırarak toplam 11.700 tona çıkardık. Kırklareli’nde bulunan Babaeski Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk A.Ş., Eksun Gıda bünyesine katıldı. Bu yatırımımızla depolama süreçlerimizi ileri teknolojiyle optimize etmeyi hedefliyoruz. Yüksek kalite kontrol ve güvenlik protokolleri, malzemelerin sigortalanması, ihtiyaca yönelik özelleştirilmiş depolama çözümleri ve etkin envanter yönetimiyle operasyonlarımızı daha verimli hale getirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

“KARBON AYAK İZİMİZİ DÜŞÜRECEĞİZ”

KESİNTİSİZ ÜRETİM Gıdanın sürdürülebilirliği ve kesintisiz üretim politikaları doğrultusunda yenilenebilir enerji yatırımı gerçekleştirdik. Bu kapsamda, Tekirdağ ve Konya’daki fabrikalarımızın elektrik ihtiyacını karşılamak amacıyla toplam 18,9 MW gücündeki rüzgar enerjisi santrali yatırımı için çağrı mektuplarını aldık. Dünyanın önde gelen türbin üreticilerinden Nordex Group ile 14,1 milyon Euro değerindeki tedarik sözleşmesini de imzalayarak projeyi hayata geçirme sürecini başlattık.

“ÇED ONAYI ALDIK” Son olarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığımızca projemizin Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) raporuna ‘olumlu’ kararı verildi. Eksim Holding’in yenilenebilir enerji konusundaki uzmanlığından faydalanarak karbon ayak izimizi sürdürülebilir bir şekilde düşürmeyi hedefliyoruz.

 

TAHA ÇAKMAK I TÜRKİYE SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ

“EKONOMİYE KATKIMIZI PEKİŞTİRDİK”

“2024 yılı finansal sonuçları doğrultusunda hissedarlarımıza brüt 2 milyar TL nakit temettü dağıtımı ve yüzde 100 oranında bedelsiz sermaye artırımı kararı aldık. Bugün yaptığımız bu hamle, şirketimizin büyüme stratejisini desteklerken, sektörün lokomotif kuruluşu olarak ekonomiye sağladığımız katkıyı bir kez daha pekiştirmiş oldu.”

Türkiye Sigorta olarak güçlü finansal duruşumuz yalnızca hissedarlarımız için değil, tüm sektör ve ülke ekonomisi için güven unsuru olmaya devam ediyor. Güçlü finansal yapımız ve sürdürülebilir büyüme stratejimiz doğrultusunda yatırımcılarımıza değer katmaya devam ediyoruz. 2024 yılı finansal sonuçları doğrultusunda hissedarlarımıza brüt 2 milyar TL nakit temettü dağıtımı ve yüzde 100 oranında bedelsiz sermaye artırımı kararı aldık.

DEĞER VAADİ

Bugün yaptığımız bu hamle, şirketimizin büyüme stratejisini desteklerken, sektörün lokomotif kuruluşu olarak ekonomiye sağladığımız katkıyı bir kez daha pekiştirmiş oldu. 2024 yılı şirket kârımızın 2 milyar TL’sini nakden, 5 milyar TL’sini bedelsiz sermaye olmak üzere toplamda yüzde 55,44 oranında ortaklarımıza değer olarak sunma kararı aldık.  Kâr dağıtımını 28 Ağustos 2025 tarihinde tek seferde yapmayı planlıyoruz. Bu hususları da Yönetim Kurulu kararımızla 25 Nisan 2025 tarihinde şirketimiz olağan genel kurul toplantısında genel kurulun onayına sunmaya karar verdik. Nakit brüt 2 milyar TL, bedelsiz 5 milyar TL olmak üzere toplam 7 milyar TL kâr dağıtımı yapacağız.

“TEMETTÜ 25’TE TEK SİGORTA ŞİRKETİYİZ”

Ayrıca bizim için başka önemli bir gelişmeyi de paylaşmak isterim. 2024 yılında hisse değerinde yüzde 98 artış sağlayarak, BIST Temettü 25 Endeksi’ne giren tek sigorta şirketi olmanın gururunu paylaşmıştık. Bugün de 2025 yılı ikinci üç aylık dönemi için BİST pay endeksi kapsamında yer alacak paylar belirlendi ve şirketimizin payları BIST 50 endeksi için yedek paylar arasında yer aldı. Gösterdiğimiz bu güçlü finansal performans ve istikrarlı büyüme, yatırımcılarımıza ve ekonomimize duyduğumuz güvenin en somut göstergesi oldu. Önümüzdeki dönemde de sürdürülebilir büyüme vizyonumuz doğrultusunda, hissedarlarımıza ve tüm paydaşlarımıza değer katmaya devam edeceğiz.

BUSINESS LIFE