KARACA DİJİTAL KANALLAR YÖNETİMİ VE BÜYÜME DİREKTÖRÜ GÖKHAN ARSLAN, “EN ÖNEMLİ PROJEMİZ YAPAY ZEKA DÖNÜŞÜMÜ” DİYOR. DOĞA SİGORTA BT, STRATEJİK PLANLAMA, BÜTÇE VE RAPORLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI KUNTAY BAYDAR, “YEDİ YILDIR DİJİTAL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDEYİZ” DİYE ANLATIYOR. EKSİM HOLDİNG CTO’SU SAMİ SARAÇ İSE TÜRKİYE’DE DİJİTALLEŞMEYE ÖNDERLİK EDEN GRUPLARDAN BİRİ OLDUKLARINI HATIRLATARAK “YENİ DÖNEMDE ESAS GÜNDEM TALEP YÖNETİMİ” DİYOR.
SEYFETTİN BAYRAM I s.bayram@businesslife.com.tr
Artık banka, havayolu, sigorta ya da telekom sektörü fark etmeksizin bir “Biz artık bir teknoloji şirketiyiz” söylemi var. Peki bu dönüşüm nasıl gerçekleşti? CTO’larımızın yanıtlarını aktarmadan önce bu dönüşümün dijital teknolojilerin iş dünyasında merkezi bir konum üstlenmesiyle gerçekleştiğini söyleyebilirim. Geleneksel sektörler de teknolojinin sunduğu olanakları keşfederek iş modellerini yeniden tanımladılar. Müşteri beklentilerinin dijitalleşme yönünde değişmesi, bu sektörleri daha hızlı ve kişiselleştirilmiş hizmetler sunmaya yönlendirdi. Dolayısıyla teknoloji, günümüzde destekleyici bir araç olmanın ötesine geçerek stratejik değer yaratan bir unsur haline geldi. İşte bu önemli rol değişimiyle birlikte büyük veri analitiği ve yapay zeka gibi teknolojiler; operasyonların optimize edilmesine, müşteri deneyiminin iyileştirilmesine ve yeni gelir modellerinin oluşturulmasına olanak tanıdı. Şu anda pek çok sektörde şirketlerin yeni atanan CEO’ları teknoloji kökenli. Pazarlama m finans mı devri sona eriyor. Artık CTO’lar next CEO olmaya en yakın liderler. Sonuç olarak sektör ayırt etmeksizin birçok şirket, kendini bir teknoloji şirketi olarak konumlandırıyor ve bu yaklaşım gelecekte de iş dünyasının temel dinamiklerinden biri olmaya devam edecek gibi duruyor.
GÖKHAN ARSLAN I KARACA DİJİTAL KANALLAR YÖNETİMİ VE BÜYÜME DİREKTÖRÜ
“TEKNOLOJİ YENİ PAZARLARDA GENİŞLEMEMİZİ DESTEKLEYECEK”
“Yapay zeka tabanlı çözümlerle tedarik zinciri yönetimi ve lojistik süreçlerinde daha yüksek verimlilik sağlamayı planlıyor ve kaynaklarımızı daha etkin kullanarak iş süreçlerimizi optimize ediyoruz. Bu sayede yapay zeka ve dijital teknolojilerin, Avrupa ve diğer hedef pazarlardaki genişlememizi destekleyeceğini düşünüyorum.”
Karaca olarak dijital dönüşüm yolculuğumuza 2011 yılında e-ticaret faaliyetlerimize adım atarak başladık. O dönemde sektörde öncü bir hamleyle çevrimiçi satış kanalımızı kurduk ve dijital dünyanın potansiyelini erken fark ettik. Ancak Karaca gibi birçok marka ve satış kanalını bünyesinde barındıran bir şirket için dijital dönüşüm, zor olduğu kadar da kaçınılmazdı. Şirket genelindeki kapsamlı dijital dönüşüm sürecimiz pandemi öncesinde başladı ve COVID-19 pandemisiyle birlikte hız kazandı.
OMNICHANNEL DÖNÜŞÜMÜ TAMAMLANDI
2021 yılında, dijital stratejimizin önemli bir parçası olarak indirme sayısı 20 milyonu aşan Karaca mobil uygulamasını hayata geçirdik. Bu uygulama Karacaseverlere hızlı, kolay ve kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunmamızı sağladı. Karaca mobil uygulaması, e-ticaret platformuna kupon kazandıran oyunları ve artırılmış gerçekliği büyük ölçekte entegre eden Türkiye'deki ilk ve dünyadaki sayılı uygulamalardan biri oldu. Bu yenilikçi özellikler sayesinde Karacaseverlere eğlenceli ve interaktif bir platform sunduk. 2023 yılındaysa omnichannel dönüşümümüzü tamamladık. Böylece Karacaseverlere tüm kanallarda kesintisiz ve entegre bir alışveriş deneyimi sunma hedefimize ulaştık. Dijital dönüşümü büyük ölçüde tamamlamış bir şirket olmak, Avrupa başta olmak üzere odaklandığımız coğrafi büyümeyi önemli ölçüde kolaylaştırdı ve hızlandırdı. Pandemi süreci, dijital kanalların ve teknolojik altyapının önemini daha da belirgin hale getirdi. Bu dönemde dijital dönüşüm çalışmalarımızı hızlandırarak e-ticaret platformlarımızı güçlendirdik ve mobil uygulamamızı yenilikçi özelliklerle zenginleştirdik.
“DENEYİMİ MÜKEMMELLEŞTİRMEYE ÇALIŞIYORUZ”
Bu süreçte en önemli kazanımlarımızdan biri, Karacasever deneyiminde ciddi bir iyileşme sağlamamız oldu. Karacaseverleri merkeze koyuyor ve onlara değer yaratan işlere odaklanıyoruz. Mobil uygulamamız ve geliştirdiğimiz dijital kanallar sayesinde Karacaseverlere kesintisiz, hızlı ve kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunuyoruz. 20 milyonu aşan indirme sayısı, platformumuza gösterilen ilgiyi ve memnuniyeti açıkça ortaya koyuyor. Kupon kazandıran oyunlar ve artırılmış gerçeklik entegrasyonuyla Karacaseverlere eğlenceli ve interaktif bir deneyim sunarak alışveriş sürecinin aktif bir parçası haline getirdik.
“EN ÖNEMLİ PROJEMİZ YAPAY ZEKA DÖNÜŞÜMÜ”
DAHA KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HİZMET Şu anda en önemli dijital dönüşüm projemiz, yapay zeka dönüşümü. Yapay zeka teknolojilerini iş süreçlerimize ve Karacasever deneyimine entegre etmek ilk hedeflerimiz arasında yer alıyor. Veri analitiği, kişiselleştirilmiş öneriler ve otomasyon gibi alanlarda önemli ilerlemeler kaydederek, yapay zekayla Karacaseverlere daha kişiselleştirilmiş hizmetler sunmayı planlıyoruz.
OPERASYONEL VERİMLİLİK Bir diğer alanda operasyonel verimliliği artırmak da önceliklerimiz arasında yer alıyor. Yapay zeka tabanlı çözümlerle tedarik zinciri yönetimi ve lojistik süreçlerinde daha yüksek verimlilik sağlamayı planlıyor ve kaynaklarımızı daha etkin kullanarak iş süreçlerimizi optimize ediyoruz. Bu sayede yapay zeka ve dijital teknolojilerin, Avrupa ve diğer hedef pazarlardaki genişlememizi destekleyeceğini düşünüyorum.
SAMİ SARAÇ I EKSİM HOLDİNG CTO’SU
“YENİ DÖNEMDE ESAS GÜNDEM TALEP YÖNETİMİ”
“Yeni dönemde esas gündem “talep yönetimi”. Jenerasyonun değişimi ve oluşturulan sistemlerle ekosisteme dahil olan gençler, bize her bir iş parçacığının daha etkili çalışması için yeni bakış açıları sunuyor. Kolaylaştırılabilecek adımları karşımıza bir talep olarak getiriyorlar. Geçtiğimiz yıl boyutları farklı ölçeklerde olmak üzere yüz binlerce adede ulaşan talepleri karşıladık.”
İş süreçlerimizde dijitalleşmemiş kısımlar çok azalmış durumda. Şirketlerin süreçlerinin tamamı kural olarak artık dijital mecrada uzun zamandır yaşıyor. Süreçlerin yeniden tasarlanmasına ihtiyaç kalmayacak şekilde sistem akışı sağlandı. Yeni dönemde esas gündem, “talep yönetimi”. Jenerasyonun değişimi ve oluşturulan sistemlerle ekosisteme dahil olan gençler, bize her bir iş parçacığının daha etkili çalışması için yeni bakış açıları sunuyor. Kolaylaştırılabilecek adımları karşımıza bir talep olarak getiriyorlar. Geçtiğimiz yıl boyutları farklı ölçeklerde olmak üzere yüz binlerce adede ulaşan talepleri karşıladık. Bu taleplerin önceliklendirmesi konusu yoğun bir gündem oluşturuyor. Taleplerin yoğunluğu sadece bizde değil başka kurumlarda da birkaç yılı kapsayacak iş hacmi oluşturuyor. Dijitalize edilmeyen çok küçük alanlar kaldı, bunlar da genellikle ufak projelerle geliştiriliyor. ERP gibi ortak büyük bir sistem varsa bu sistemler üzerinden, yoksa özelleştirilmiş uygulamalar ve entegrasyonlarla iş süreçlerimizi yürütüyoruz. Bu anlamda baktığınızda irili ufaklı olmak üzere 100’ün üzerinde bir yazılım portföyümüz var.
ENTEGRASYON VE VERİ BİLİMİ
Entegrasyon ve veri bilimi konuları bugün gündemimizi meşgul eden konular arasında. 100’den fazla uygulamanın birbirleriyle konuşması milyonlarca entegrasyon noktasının oluşmasına neden oluyor. Bu da bizi “orta katman” dediğimiz yapıların önem derecesinin arttığı bir dünyaya taşıyor. Çok fazla uygulamanın eş zamanlı çalışmasını temin etmek, veri bütünlüğünü sağlamak, bilginin yaşam döngüsü içinde zaman zaman farklı sistemlere akmasını ve güvenilirliği sürekli tutmak, ayrı ve özel bir bakış açısını gerekli kılıyor. Çok fazla sistem olması yüzey alanlarını genişletiyor. Yani sorun noktalarının belirlenmesi ve performansla ilgili çalışmaların yapılması önemli bir gündem başlığı. Diğer bir önemli konuysa bu kadar sistemle üretilen verilerin yönetimi. Fark yaratabilecek alanları belirlemek ve görülemeyen katkıların iş yapış modelimize olan etkilerini devamlı ölçmek durumundayız. Burada yıkıcı etkisini her geçen gün daha derinden hissettiğimiz yapay zeka uygulamalarına, robotik süreç otomasyonu sistemlerine ve yapılarımızın geliştirilmesine odaklandık. Özetle, orta katman yönetimi, veri bilimi, yapay zeka, RPA ve veri güvenliği konuları bu dönemde yolculuğumuzun ana unsurları.
2025 PLANI
Faaliyet gösterdiğimiz tüm sektörlerde sürdürülebilirlik odaklı projeler geliştirmek amacıyla teknoloji yatırımlarımızı sürdürüyoruz. 2025 yılında gıda sektöründe gelişmiş veri analitiği araçlarına yatırım yaparak müşteri taleplerini daha doğru analiz etmeyi ve üretim süreçlerini daha çevik hale getirmeyi planlıyoruz. Enerji dağıtımında, Dicle Elektrik ile halihazırda 2,3 milyon abonemize hizmet veren akıllı sayaç sistemimizi tüm hizmet bölgemizde aktif hale getirerek enerji verimliliğini daha da artırmayı hedefliyoruz. Girişim sermayesi yatırım fonumuz Eksim Ventures aracılığıyla da dijital dönüşümü destekleyen teknolojilere yönelik girişimlere yatırım yapıyoruz, yapmaya da devam edeceğiz.
“YATIRIMLARIMIZ GELİŞTİRİCİ OLDUĞU KADAR DÖNÜŞTÜRÜCÜ”
“ÖNCÜLERDENİZ” Türkiye’de dijital dönüşüme öncülük eden şirketlerden biri olarak kurulduğumuz tarihten bu yana teknoloji yatırımlarında bulunuyoruz. Yatırımlarımızın geliştirici etkisi olduğu gibi dönüştürücü fonksiyonu da bulunuyor. Örneğin gıda iş kolunda faaliyet gösterdiğimiz Eksun Gıda ile buğdayın tarladan sofralara ulaştığı tüm süreçte elde ettiğimiz verileri, gelişmiş analiz araçlarımızla değerlendirerek üretimimizi optimize ediyor ve tedarik zincirimizi güçlendiriyoruz. Daha 2000’li yılların başında web tabanlı ERP sistemimizi geliştirmiş ve neredeyse tüm süreçlerimizi kendi ERP sistemimiz üzerinden yönetmeye başlamıştık.
“VERİMLİLİĞİ ARTIRIYORUZ” Enerji ve gıda gibi teknolojik gelişmelerin kritik öneme sahip olduğu sektörlerde faaliyet gösteriyor ve iş süreçlerimize entegre ettiğimiz teknoloji uygulamalarıyla verimliliği artırıyoruz. Başta yapay zeka olmak üzere devreye aldığımız veri yönetim stratejileriyle maliyetlerimizi azaltırken rekabet avantajı elde ediyor ve sağladığımız tasarrufla Türkiye ekonomisine katma değer sağlıyoruz. Dicle Elektrik’te yapay zeka teknolojileriyle aydınlatma ve trafo arızalarını nokta atışı tespit ederek hem maliyetleri düşürüyor hem hızlı müdahale imkanıyla daha kaliteli ve kesintisiz elektrik hizmeti sunabiliyoruz.
KUNTAY BAYDAR I DOĞA SİGORTA BT, STRATEJİK PLANLAMA, BÜTÇE VE RAPORLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“YEDİ YILDIR DİJİTAL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDEYİZ”
“Yaklaşık 7 yıldır dijital dönüşüm sürecindeyiz. En önemli kazanımlarımız, operasyonel verimlilik ve müşteri memnuniyetinde kaydedilen önemli artış oldu. Dönüşüm yolculuğunun ortasındayız.”
Dijitalleşme sürecimize, müşterilerimize daha verimli, hızlı ve kişiselleştirilmiş hizmet sunma hedefiyle başladık. Teknolojiyi merkeze koyarak sigortacılığı yeniden tasarlıyoruz. Yaklaşık 7 yıldır dijital dönüşüm sürecindeyiz. En önemli kazanımlarımız, operasyonel verimlilik ve müşteri memnuniyetinde kaydedilen önemli artış oldu. Dönüşüm yolculuğunun ortasındayız. Altyapı modernizasyonu ve yapay zeka uygulamalarıyla müşteri deneyimini iyileştirmek önceliğimiz. Gelecekte tam otomatik süreçlere ve veri odaklı sigortacılığa geçiş hedefimiz var.
“YAPAY ZEKAYLA RİSK DEĞERLENDİRECEĞİZ”
Devam eden en önemli dijital dönüşüm projemiz yapay zeka destekli risk değerlendirme sistemi üzerine. Hedefimiz daha doğru fiyatlandırma ve daha hızlı müşteri geri bildirimi sağlamak. Teknoloji şirketine dönüşüm, müşterilerin hızlı ve kolay çözümler beklemesiyle başladı. Sigorta sektörü olarak bu beklentiyi karşılamak için dijital yetkinliklerimizi artırarak dönüşümü gerçekleştiriyoruz.