TÜRKİYE’NİN EN İYİ YÖNETİLEN ŞİRKETLERİNİ AÇIKLARKEN EN İYİ YÖNETEN CEO’LARIN AJANDASINA YAKINDAN BAKTIK. ADİL, ŞEFFAF, SORUMLU VE HESAP VEREBİLİR YÖNETİM ANLAYIŞLARIYLA CEO’LAR, İYİ YÖNETİM STRATEJİLERİNİ PAYLAŞTILAR. MİGROS GRUBU İCRA BAŞKANI ÖZGÜR TORT, KUSURSUZ MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ODAĞINDAN BAHSEDERKEN ALLIANZ TÜRKİYE CEO’SU TOLGA GÜRKAN, KOLEKTİF EMEĞE DİKKAT ÇEKİYOR. IPEKYOL GROUP CEO’SU UĞUR AYAYDIN, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ODAKLARINDAN BAHSEDERKEN ŞİŞECAM GENEL MÜDÜRÜ GÖRKEM ELVERİCİ, “UZUN VADELİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ HEDEFLİYORUZ” DİYOR. YAŞAR HOLDİNG İCRA BAŞKANI DR. MEHMET AKTAŞ, ŞEFFAFLIĞA DİKKAT ÇEKİYOR. İŞ BANKASI GENEL MÜDÜRÜ HAKAN ARAN YENİ İŞ SÜREÇLERİNİ ANLATIYOR. PEGASUS HAVA YOLLARI CEO’SU GÜLİZ ÖZTÜRK, “GÜÇLÜ YÖNETİŞİME BÜYÜK ÖNEM VERİYORUZ” DİYOR. ENERJİSA ENERJİ CEO’SU MURAT PINAR, DENGELİ STRATEJİLERİNE DİKKAT ÇEKİYOR.
SELEN KOCABAŞ I s.kocabas@businesslife.com.tr
SEYFETTİN BAYRAM I s.bayram@businesslife.com.tr
YENİ DÜNYADA ARTIK YÖNETİM KALİTESİNDE İŞ SONUÇLARI KADAR ÖNEMLİ KRİTERLER DE VAR!
Öncelikle 2025 yılına “Hoş geldin” diyerek başlamak isterim. Yine yeniden yeni yıl! 2024 pek çok yönüyle çelişkilerle dolu bir yıldı ancak zaten hayat da böyle değil mi? Bir tarafta ekonomik, politik, hayatın pek çok alanında belirsizlikler ve zorluklar… Diğer tarafta içimizi ısıtan projeler, işler, gönül dostlukları. Öte yanda her boyutuyla savaşlar, kadın mücadeleleri, kayıplar… Ve oluşturduğumuz platformlar, dost meclisleri, ürettiğimiz işler. 2024’ü tek kelimeyle “şükür, mücadele edecek, değer üretecek gücümüz var” diyerek uğurlarken 2025’e “Ağzımızın tadı tuzunun olduğu, sıcak dostlukların, paylaşımların sürdüğü, umut ve ümitlerin hep yeşerdiği, ürettiğimiz, etrafımıza ışık tuttuğumuz, el verip el aldığımız bir seneye girelim”diyerek kucak açıyorum.
Bir kurumun iyi yönetimi aslında tüm paydaşlarına yarattığı değerle ölçülür. İş sonuçları kadar topluma, çevresine, ekosistemine olan faydası ve bu faydayı nasıl bir zeminde sürdürdüğü ve ileriye taşıdığı önemli. İşte bulunduğumuz dünyada bu unsurlar yönetimin kalitesini belirliyor. Şirketlerin kalitesi hissedarına, çalışanına, müşterisine, tedarikçisine, iş ortaklarına, bulunduğu tüm ortama kattığı değerle ölçülüyor. Tüketici artık şirketlerin yarattıkları faydaya, toplumsal gündemleri nasıl kucakladıklarına, çevre sorunlarını nasıl adreslediklerine, kurum içi çeşitliliği nasıl yönettiklerine, sürdürülebilir bir dünya için üzerlerine düşenleri yapıp yapmadıklarına bakıyorlar. Bu doğrultuda o şirketin iyi yönetilip yönetilmediği ile ilgili kişisel bir kanıya varıyor ve o marka ile yola devam edip etmeyeceklerine karar veriyorlar.
NURAN AKSU I ZENNA ARAŞTIRMA VE DANIŞMANLIK KURUCU YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“ŞİRKETLERİMİZ YÖNETİM KALİTESİYLE OLDUKÇA BAŞARILI”
“Araştırmayı incelediğimizde en anlamlı sonuçlardan biri olarak şirketlerimizin yönetim kalitesi konusunda başarılı performans göstermelerini sayabiliriz. 144 şirket kapsamında yönetim kalitesi performans endeks ortalaması 100 üzerinden 70,2. Bu puan, başarılı bir ortalama skoru ifade ediyor. Özetle şirketlerimiz genel olarak başarılı performans sergiliyorlar. Zayıf ve çok zayıf dediğimiz puan aralığında hiçbir şirketimiz yok.”
“Yönetim Kalitesi En Başarılı Şirketler” araştırmasını yaparken en önemli konulardan biri yönetim kalitesi gibi halkın doğrudan çok rahat yanıt veremeyeceği ana performans alanını detaylı sorgulayarak ölçümlemekti. Bu amaçla yönetim kalitesini oluşturan 8 detay performans kriteri her şirket için tek tek sorularak her şirket için yönetim kalitesi performans endeks skoru hesaplandı. Ve bu araştırmayla toplamda 144 şirketin yönetim kalitesi performans endeksi hesaplanarak halk nezdinde Türkiye ortalaması, sektör benchmark ortalamaları, Türkiye benchmark puanı ortaya çıkartıldı.
Araştırmayı incelediğimizde en anlamlı sonuçlardan biri olarak şirketlerimizin yönetim kalitesi konusunda başarılı performans göstermelerini sayabiliriz. 144 şirket kapsamında yönetim kalitesi performans endeks ortalaması 100 üzerinden 70,2. Bu puan, başarılı bir ortalama skoru ifade ediyor. Özetle şirketlerimiz genel olarak başarılı performans sergiliyorlar. Zayıf ve çok zayıf dediğimiz puan aralığında hiçbir şirketimiz yok.
Aslında son 10 yıldır hatta 2010 sonrası Türkiye’de şirketlerimizin öncelikli yönetim alanları olmak üzere kurumsal yönetim, yenilikçilik, itibar yönetimi gibi pek çok konuda çok ciddi performans sergilediğini görüyoruz. Bu araştırma da bu performansı güzel sonuçlarla ortaya koydu.
NEREDE GERİDELER?
Şirketlerimiz ve holdinglerimiz yönetim kalitesini oluşturan 8 performans kriterinde yani “finansalların güçlü olması”, “global pazarlarda rekabet edebilecek güçte olmak”, “toplumun kültür ve değerlerini önemseme”, “sözünün arkasında durma”, “ilkleri gerçekleştirme"de çok güçlüler. Ancak “toplumun zor zamanlarında yanında olma”, “adil, şeffaf, sorumlu ve hesap verebilir yapıda yönetilen holding/şirket olma ve “kamuoyu, gençler, sivil toplum gibi paydaşların beklentilerini dinlemek, güçlü ve düzenli bir iletişim kurma” gibi iletişim ve toplumsal fayda odaklı konularda daha geride kaldılar.
“TOPLUMLA DAHA FAZLA İLETİŞİM”
Bu sonuç, şirketlerin önümüzdeki dönemde toplumu daha fazla dinlemeleri, düzenli ve sade iletişim ve ilişki kurmaları ve toplumsal fayda yaratarak toplumun yanında olduklarını göstermeleri gerekliliğini gösteriyor. Yine öne çıkan bir diğer önemli konu da Türkiye’de holdinglerin güçlü algısı. Ülkede holdingler pek çok paydaş nezdinde de genel olarak daha güçlü performansa sahip olarak algılanıyor. Aslına bakarsanız şirket özelliği olmayan yani ürün/ hizmeti olmayan ve doğrudan insanlara deneyim sunmayan bu kurumların bu kadar güçlü algılanması az önce belirttiğim toplumsal fayda, kurumsal yönetim gibi konularda fark yaratmalarından kaynaklı.
KOÇ VE SABANCI MÜKEMMEL PUANLA AYRIŞTI
Şirketler genel olarak güçlü skorlar elde etti. Bu tür araştırmalarda genelde zayıf, çok zayıf skorlarla karşılaşırız fakat bu araştırmada sorgulanan şirketler kapsamında bu konumlamada şirket olmadı. Bu da tüm şirketlerin belli bir performansın üzerine çıktığını gösteriyor. Ama tabii ki endeks hesaplanması ve dolayısıyla şirketlerin belli bir puan elde etmesi bir sıralama oluşturuyor. Bu noktada sadece şunu belirtmek isterim: Mükemmel dediğimiz 80 ve üzeri puanı alan Koç Holding ve Sabancı Holding olmak üzere iki holdingimiz toplum nezdinde gerçekten ayrışıyor. Araştırmada şirket sıralamalarını iki ayrı tablo olarak alfabetik sıralamayla verdik. Çünkü şirketlerin puanları birbirlerine o kadar yakın ki 0,3 gibi istatistiki anlamlılığı olmayan farklarla 10 basamak geriye düşebiliyorlar. Bu da sırf sıralama olacak diye hakkaniyetli bir kurgu oluşturmuyor. O nedenle 75 ve üzeri alan şirketleri ayrı, 70-75 arası başarılı skor alan şirketleri ayrı olmak üzere alfabetik olarak sıralı verdik. Sadece 80 puanı geçen Koç Holding ve Sabancı Holding’i ayrıştırdık. Bunun da nedeni mükemmel dediğimiz 80 gibi çok yüksek bir puanı geçmiş olmaları.
“YÖNETİM KALİTESİ ALGISINI ÖLÇMEYİ AMAÇLADIK”
KAMUOYU NEZDİNDE BUSINESS LIFE Dergisi iş birliğiyle hazırladığımız “Yönetim Kalitesi En Başarılı Şirketler” araştırmasının amacı Türkiye halk geneli yani kamuoyu nezdinde şirketlerin yönetim kalitesi algısını ölçümlemekti. Bu amaçla halkla doğrudan ilişkisi olan sektörleri öncelikli olarak alarak toplamda 24 farklı sektörden şirketin yönetim kalitesi performansını sorguladık.
24 SEKTÖR İNCELENDİ Bu sektörlerden 18’i pazarın en az yüzde 50’sini oluşturacak şekilde dikkate alınarak daha detaylı sorgulandı. Altı sektörden farklı şirketlerse karışık olarak araştırma kapsamında yer aldı. Detaylı sorgulanan 18 sektör şunlar: Akaryakıt, alkolsüz içecek, bankacılık, bisküvi-çikolata, dayanıklı tüketim, e-ticaret, hava yolları, hazır giyim, lüks hazır giyim, holdingler, kargo, organize perakende, organize perakende (market), otomotiv, sigorta, süt ve sütlü ürünler, telekomünikasyon, temizlik ve hijyen.
ON BİN ANKET GERÇEKLEŞTİRİLDİ Araştırma kapsamında her sektör ayrı saha süreçleriyle kurgulanarak Türkiye halk geneli nezdinde 600 kişiyle görüşülerek online (CAWI) yöntemiyle gerçekleştirildi. Yani örneğin otomotiv sektörü ayrı, dayanıklı tüketim ayrı, bankacılık sektörü ayrı olacak yapıda sahaya çıkıldı. Her sektör için de 600 kişi ile görüşüldü ve toplamda 10.000 anket gerçekleştirildi. Her sektör için sektörün en iyi yönetilen şirketleri de sorgulanarak sektör benchmark puanı elde edildi ve sektörün alabileceği en yüksek puanlar da hesaplandı. Böylece ilgili sektörün ortalaması, gidebileceği en yüksek puanlarla hedef olabilecek puanlar da belirlenmiş oldu.
10.000 kişi
Yönetim Kalitesi En Başarılı Şirketler Araştırması, Türkiye halk geneli nezdinde 18 yaş ve üzeri 10.000 kişi ile görüşülerek Eylül-Aralık 2024 tarihleri arasında onlIne (CAWI) anket tekniği uygulanarak gerçekleştirildi.
600 kişi
Her sektör için 600 kişi ile görüşülerek araştırma kapsamında 24 farklı sektörden 144 şirket sorgulandı.
114 şirket
Araştırmada, yönetim kalitesini ifade eden 8 performans kriteri 144 şirket için tek tek sorgulandı ve her şirket için bu 8 performans kriteri üzerinden yönetim kalitesi performans endeksi hesaplandı.
Yönetim Kalitesi Performans Endeksini oluşturan performans kriterleri
- Adil, şeffaf, sorumlu ve hesap verebilir yapıda yönetilen bir holdingtir.
- Sözünün arkasında durur. Yaptığı ile söylediği arasında tutarlılık vardır.
- Yer aldığı sektörlerde ilkleri gerçekleştirir, öncü bir holdingtir.
- Şirketleriyle global pazarlarda rekabet edebilir.
- Kamuoyu, gençler, sivil toplum gibi paydaşların beklentilerini dinleyen, güçlü ve düzenli bir iletişimi vardır.
- Toplumun kültür ve değerlerine saygılıdır.
- Toplumun zor zamanlarında yanında olur.
- Finansalları güçlüdür. (Mali açıdan güçlü bir şirkettir, ekonomik krizlerden etkilenmez.)
Araştırma kapsamında yer alan sektörler ve şirketler
Sektörler
- Holdingler 12
- Bankacılık 11
- Otomotiv 11
- Sigortacılık 10
- Süt ve Sütlü Ürünler 10
- Temizlik ve Hijyen 10
- Akaryakıt 8
- E-Ticaret 8
- Bisküvi-Çikolata 7
- Dayanıklı Tüketim 7
- Hazır Giyim 7
- Kargo ve Lojistik 7
- Alkolsüz İçecek 6
- Hazır Giyim - Lüks 5
- Organize Perakende-Market 5
- Hava Yolları 4
- Organize Perakende 4
- Telekomünikasyon 3
- Cam ve Seramik 2
- Ev Dekorasyon 2
- Havalimanları 2
- Enerji 1
- Gıda 1
- Mobilya 1
- TOPLAM 144
Yönetim kalitesi mükemmel şirketler (80 Puan ve üzeri)
- KOÇ HOLDİNG
- SABANCI HOLDİNG
Yönetim kalitesi çok başarılı olan şirketler (75 Puan ve üzeri)
- BEYMEN
- BOYNER GRUP
- DOĞUŞ OTOMOTİV
- ECZACIBAŞI HOLDİNG
- ETİ
- FORD OTOSAN
- HEPSİBURADA
- MERCEDES-BENZ TÜRK
- OPET
- SHELL & TURCAS
- TOGG
- TOYOTA OTOMOTİV
- TRENDYOL
- ÜLKER
- ZORLU HOLDİNG
Yönetim Kalitesi puanı 75 ve üzeri olan şirketler Koç Holding ve Sabancı Holding dışında alfabetik, olarak sıralı verilmiştir. Koç Holding ve Sabancı Holding 80 üzeri puan aldıkları için ayrıştırılmıştır.
Yönetim kalitesi endeks skoru 70-75 arası olan şirketler
- Allianz Türkiye
- Amazon Türkiye
- Anadolu Grubu
- Anadolu Sigorta
- Arçelik-Beko
- BSH Türkiye
- BİM
- Borusan Holding
- Borusan Otomotiv
- Coca-Cola Company
- Damat - Orka Holding
- De Facto
- Doğa Sigorta
- Doğan Grubu
- Doğtaş Mobilya
- Doğuş Holding
- Eker
- EnerjiSA
- English Home
- Evyap
- Fiba Holding
- Getir
- Hayat Kimya
- Honda Türkiye
- Hyundai Türkiye
- İGA
- IKEA Türkiye
- İpekyol
- Kale Grubu
- Karaca
- Kent Gıda (Mondelez Türkiye)
- Koton
- LC Waikiki
- LG Türkiye
- Mavi
- MediaMarkt Türkiye
- Migros
- Nestle Türkiye
- Oyak Renault
- Procter&Gamble Türkiye
- Pegasus Hava Yolları
- Penti
- PepsiCo Türkiye
- Peros & Asperox (Beyaz Kağıt)
- Petrol Ofisi
- Pınar
- sahibinden.com
- Şişecam
- Şölen
- SunExpress
- Sütaş
- TAV Havalimanları
- Tofaş
- Torku (Konya Şeker)
- Total
- Türk Hava Yolları
- Turkcell
- Türkiye İş Bankası
- Unilever Türkiye
- Vakko
- Vestel
- Vileda Türkiye
- Vitra
- Yaşar Holding
- Yemeksepeti
- Yıldız Holding
- Zara -Inditex
- Ziraat Bankası
Yönetim Kalitesi 70 - 75 arası olan şirketler alfabetik olarak sıralamaları verilmiştir.
Sektörler kapsamında sıralamaya dahil edilen şirketler yönetim kalitesi
endeks skoru 70 ve üzeri olan şirketlerden oluşmaktadır.
AKARYAKIT
1. Shell Türkiye
2. Opet
3. Petrol Ofisi
4. Total
ALKOLSÜZ İÇECEK
1. Coca-Cola Company
2. PepsiCo Türkiye
BANKACILIK
1. Ziraat Bankası
2. Türkiye İş Bankası
BİSKÜVİ & ÇİKOLATA
1. Eti
2. Ülker
3. Torku (Konya Şeker)
4. Nestle Türkiye
5. Şölen
6. Kent Gıda (Mondelez Türkiye)
DAYANIKLI TÜKETİM
1. Arçelik-Beko
2. LG Türkiye
3. Vestel
4. BSH Türkiye
HAZIR GİYİM
1. Boyner Grup
2. Mavi
3. De Facto
4. LC Waikiki
5. Koton
6. Penti
7. Zara -Inditex
LÜKS HAZIR GİYİM
1. Beymen
2. Ipekyol
3. Vakko
4. Damat - Orka Holding
E-TİCARET
1. Trendyol
2. Hepsiburada
3. sahibinden.com
4. Getir
5. Amazon Türkiye
6. Yemeksepeti
HAVALİMANLARI
1. TAV Havalimanları
2. İGA
HAVA YOLLARI
1. Türk Hava Yolları
2. Pegasus Hava Yolları
3. SunExpress
OTOMOTİV
1. Mercedes-Benz Türk
2. TOGG
3. Toyota Otomotiv
4. Ford Otosan
5. Doğuş Otomotiv
6. Honda Türkiye
7. Borusan Otomotiv
8. Hyundai Türkiye
9. Oyak Renault
10. TOFAŞ
SİGORTACILIK
1. Allianz Türkiye
2. Anadolu Sigorta
3. Doğa Sigorta
TEMİZLİK VE HİJYEN
1. Hayat Kimya
2. Evyap
3. Peros & Asperos (Beyaz Kağıt)
4. Unilever Türkiye
5. Vileda Türkiye
6. Procter&Gamble Türkiye
SÜT VE SÜTLÜ ÜRÜNLER
1. Sütaş
2. Pınar
3. Torku (Konya Şeker)
4. Eker
HOLDİNGLER
1. Koç Holding
2. Sabancı Holding
3. Eczacıbaşı Holding
4. Zorlu Holding
5. Doğuş Holding
6. Borusan Holding
7. Anadolu Grubu
8. Doğan Grubu
9. Yaşar Grubu
10. Yıldız Holding
11. Kale Grubu
12. Fiba Holding
TELEKOMÜNİKASYON
1. Turkcell
2. -
3. -
ORGANİZE PERAKENDE
1. Migros
2. BİM
ZÜCCACİYE VE EV TEKSTİLİ
1. Karaca
2. English Home
DİĞER SEKTÖRLER VE ŞİRKETLER
Cam - Şişecam
Enerji - EnerjiSA
Seramik - Vitra
Mobilya - Doğtaş
Teknoloji Market - MediaMarkt Türkiye
Yapı Market - IKEA Türkiye
MURAT PINAR I ENERJİSA ENERJİ CEO'SU
“DENGELİ STRATEJİ YÜRÜTÜYORUZ”
“Dijitalleşme ve liderlik gelişimi gibi alanlara yaptığımız yatırımlar sayesinde, şirketimizin hem çalışanlarımız hem müşterilerimiz nezdinde güçlenmesini sağlıyoruz. Ekonomik kalkınma ve sosyal sorumluluk arasında dengeli bir strateji yürütüyor, toplumsal faydayı artırmaya odaklanıyoruz.”
Enerjisa Enerji olarak şeffaflık, hesap verebilirlik, adillik ve sorumluluk ilkelerini, sürekli başarının temel taşı olarak benimsiyoruz. Bu ilkeler şirketimizin operasyonel süreçlerine ve kurumsal yapısına entegre edilmiş durumda. Örneğin, tüm paydaşlarımızla açık ve iki yönlü bir iletişim kanalı oluşturduk. Aldığımız her kararın şeffaflıkla paylaşılması ve bunun toplumsal, çevresel ve ekonomik etkilerinin ölçülmesi önceliğimiz. Şu anda 96,76 gibi çok yüksek bir kurumsal yönetim derecelendirme notumuz var, bu da sektörümüzdeki örnek rolümüzü güçlendiriyor. Ayrıca, dijitalleşme ve liderlik gelişimi gibi alanlara yaptığımız yatırımlar sayesinde, şirketimizin hem çalışanlarımız hem müşterilerimiz nezdinde güçlenmesini sağlıyoruz. Şirket olarak ekonomik kalkınma ve sosyal sorumluluk arasında dengeli bir strateji yürütüyor, toplumsal faydayı artırmaya odaklanıyoruz.
“ÇÖZÜMÜN BİR PARÇASI OLMAYA ODAKLIYIZ”
Enerji sektörü, karbon emisyonlarıyla dünyamızı en fazla etkileyen alanlardan biri. Biz de bu sorumluluğun farkındayız ve çözümün bir parçası olmaya odaklıyız. Çevresel ve sosyal etkilerimizi azaltmaya yönelik projeler geliştiriyoruz. Gerek ana iş kollarımızda gerek toplumsal faydaya yönelik sosyal sorumluluk projelerimizin ortaya çıkışında sürdürülebilirlik, stratejimizin merkezinde yer alıyor. Yapay zeka, büyük veri ve bulut bilişim gibi modern teknolojilerle enerji yönetimimizi daha verimli hale getiriyoruz. Tüm bunların tek ana amacı var. O da yüksek verimlilik sağlamak. Sadece enerji verimliliğini değil ülkemizin toplam ekonomik verimliliğine odaklanarak çalışmalar yürüten ‘Daha İyi Bir Gelecek Platformu’ ve yeşil dönüşümü destekleyen SENTRUM gibi projelerimizle yerel toplulukların kalkınmasına katkı sağlıyoruz. Kurumsal yapımızın merkezine aldığımız bu stratejilerle, Enerjisa Enerji’nin hem sektördeki liderliğini sürdürmek hem geleceğe daha temiz, daha yeşil bir miras bırakmak için çalışıyoruz.
LİDERİN 3 ALANI
DİJİTALLEŞME VE İNOVASYON Enerji sektöründe dijital dönüşümü liderlik ettiğimiz alanlardan biri olarak görüyoruz. Yapay zeka süreçlerinden robotik süreç otomasyonuna, yazılım modernizasyonundan veri merkezlerimize kadar her alanda yenilikçi projelerle müşterilerimize kaliteli, hızlı ve çevreci çözümler sunuyoruz.
ÇEVRESEL DUYARLILIK 2030 yılına kadar Kapsam 1 ve Kapsam 2 emisyonlarımızı yüzde 30 azaltma hedefimiz, çevresel sorumluluğumuzun bir parçası. Yenilenebilir enerji projelerimizle sektörde öncü bir rol üstleniyor ve fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltmaya odaklanıyoruz.
MÜŞTERİ DENEYİMİ VE MEMNUNİYETİ Müşterilerimizin beklentilerini aşan, onlara daha fazla değer katan hizmetler sunmaya önem veriyoruz. Robotik süreç otomasyonu ve yapay zekayla müşteri etkileşimlerini optimize ediyor, kişiselleştirilmiş deneyimler sağlıyoruz. Bu süreçte çalışanlarımızın mutluluğu ve gelişimi en önemli destekçimiz.
GÜLİZ ÖZTÜRK I PEGASUS HAVA YOLLARI CEO’SU
“GÜÇLÜ YÖNETİŞİME BÜYÜK ÖNEM VERİYORUZ”
“Güçlü bir yönetişime büyük önem veriyoruz. 2013 yılından bu yana sürdürdüğümüz bağımsız derecelendirmeye tabi kurumsal yönetim uyum raporlamamız doğrultusunda, 2024 yılında yüzde 97,9 derecelendirme puanımızla sektörümüzün en yüksek derecelendirme notunu aldık. Tüm BIST şirketleri arasındaki en yüksek derecelendirme notlarından da birine sahibiz.”
Birden fazla insanın olduğu yerde yönetilmesi gereken çok sayıda konu ortaya çıkıyor. Bugün binlerce çalışanın olduğu şirketler, milyonlarca müşteriye hizmet veren işletmeler, milyarlarca insanı bir araya getiren toplumsal yapılar mevcut. Yönetilmesi gereken konular daha fazla ve bunların birbirleriyle arasındaki ilişki ve denge daha karmaşık. Bu bağlamda, kurumsal yapıların önemi her geçen gün daha fazla ortaya çıkıyor. Kurumların bireye bağımlı olmayan, bireyler arasında dengeyi sağlayan ve bünyesindeki bireylerin gelişimine imkan veren bir yönetsel yapıya ihtiyacı var. Dahası bu yapının da bilginin tek yönlü yukarıya, kararın tek yönlü aşağıya ilerlediği lineer bir kurguyla başarılı olma şansı giderek azalıyor.
ADALET VE ŞEFFAFLIK
Faaliyet sonuçlarını daha kapsamlı, karşılaştırılabilir, değişimleri açıklamalarla tarif eden, karar mekanizmalarının nasıl çalıştığını kamuoyuyla paylaşan şirketler, şeffaflık adına önemli bir adım atıyor. Şirketler, aldıkları kararlarda ve uygulamalarında müşterileri, çalışanları, faaliyetleriyle etki yarattıkları toplum kesimlerine yönelik paydaş menfaatlerini gözeten ve tutarlı davranışlarla bu karar ve uygulamalarından etkilenen gruplara daha adil yaklaşabiliyor. Faaliyet sonuçlarını farklı raporlama sistemlerine göre raporlayarak ve bu sonuçları bağımsız denetim ve derecelendirme kuruluşlarının kontrolüne sunarak, daha hesap verebilir bir yapıya kavuşabiliyor. Amaç odaklı şirketler, kendileri için bir varlık sebebi belirleyerek, tüm faaliyet ve süreçlerini bu amaç doğrultusunda planlayabiliyor. Bu amaç, aynı zamanda şirketin faaliyetlerinin yarattığı değer üzerinden topluma ve dünyaya katkısını ortaya koyuyor.
BAŞARILI SONUÇLAR
Pegasus Hava Yolları olarak, güçlü bir yönetişime büyük önem veriyoruz. 2013 yılında gerçekleştirdiğimiz halka arzımız ve takip eden yıllarda geniş yatırımcı kitlelerini kapsayan borçlanma aracı ihraçlarımızla daha geniş bir yatırımcı kitlesine hitap ediyoruz. Yurt içi ve yurt dışı kredi derecelendirme kuruluşlarından aldığımız derecelendirme notlarımız düzenli olarak ülke notumuza eşdeğer veya bunun üzerinde yer aldı. 2024 yılında yüzde 97,9 derecelendirme puanımızla sektörümüzün en yüksek derecelendirme notuna ve tüm BIST şirketleri arasındaki en yüksek derecelendirme notlarından birine sahibiz.
“TÜRKİYE’DE HAVACILIĞI DEĞİŞTİRDİK”
ÇALIŞANLAR Kurumumuz için çalışanlarımız gerçekten çok önemli. Çok zor bir işi farklı uzmanlıklara sahip geniş bir ekip olarak yapıyoruz. Sektörümüzde diğer sektörlerde nadiren gözlemleyebileceğiniz bir dinamizm, başarı odağı ve bağlılık olduğunu düşünüyorum. Şirketimiz özelinde bu duyguları daha güçlü hissediyoruz. Dolayısıyla ilk önceliğimizin insan ve çalışanlarımız olduğunu söyleyebilirim.
TEKNOLOJİ Önem verdiğimiz bir diğer konu teknoloji. Teknolojiyi yaptığımız işi daha verimli yürütmek ve daha kolay yönetebilmek için her zaman avantaj olarak kullanmaya önem veriyoruz.
ÖZGÜR TORT I MİGROS GRUBU İCRA BAŞKANI
“BEŞ YILDA BİR MİGROS DAHA YARATACAĞIZ”
“Perakende ötesi hizmetlerimizle iki yıl içinde müşteri temaslarımızın yarısının dijital kanallarımızdan gerçekleşmesini bekliyoruz. Gelecek hedeflerimiz doğrultusunda perakende ve perakende ötesi hizmetlerimizle beş yılda bir Migros daha yaratmayı hedefliyoruz.”
Migros olarak tüm çalışmalarımızı kusursuz müşteri deneyimi sunma kararlılığıyla şekillendiriyor, perakendenin sınırlarını aşan hizmetlerimizle yeni nesil perakendeye öncülük ediyoruz. Farklı formattaki mağazalarımız ve online kanallarımızla 81 ilde 3.500'ü aşkın mağazamız, entegre iştiraklerimiz, 75 bin çalışanımız, 23.500 iş ortağımız ve milyonlarca müşterimizle dev bir ekosistem oluşturuyoruz.
ONLINE’IN PAYI 5’TE 1’E GELDİ
Odaklanma, esneklik, yatırım ve büyüme fırsatları ekseninde Migros One çatısı altında birleşen online markalarımız; Migros Sanal Market, Migros Hemen, Migros Yemek, Macroonline, Tazedirekt, Migros Ekstra ve Mion ile Türkiye online gıda perakende sektörüne öncülük ediyoruz. Online satışlarımız, toplam satışlarımızın yaklaşık beşte birine ulaştı. Migros artık yalnızca bir perakende şirketi değil, güçlü bir perakende teknoloji şirketi olarak konumlanıyor. Tüm inovatif ve öncü çözümlerimizi destekleyen yapay zekâ destekli algoritmalar, blockchain ve robotik süreç otomasyonlarını iş süreçlerimize entegre ederek sürekli geliştiriyoruz. MigrosOne, Money, fintek iştirakimiz MoneyPay, perakende medya iştirakimiz Mimeda, enerji iştirakimiz Migen, sağlıklı hazır yemekler sunan Gurmepack ve hızlı teslimat çözümümüz Paket Taksi’den oluşan perakende ötesi hizmetlerimizle iki yıl içinde müşteri temaslarımızın yarısının dijital kanallarımızdan gerçekleşmesini bekliyoruz. Gelecek hedeflerimiz doğrultusunda perakende ve perakende ötesi hizmetlerimizle beş yılda bir Migros daha yaratmayı hedefliyoruz.
“10 BİNDEN FAZLA YENİ İSTİHDAM SAĞLADIK”
KADIN DOSTU ŞİRKET 2024 yılı sonunda 10 binden fazla yeni istihdam sağlamış olacağız. Bu süreçte cinsiyet ve fırsat eşitliği ilkesiyle hareket ediyor, operasyonlarımızda kadın liderlerin artırılması için çalışıyoruz. Bu yıl “Kadın Çalışan Dostu 100 Şirket” listesinde dördüncü, “Kadın Yönetici Dostu 100 Şirket” listesinde ikinci sırada yer aldık.
SATIN ALMA GÜCÜNE DESTEK Kayseri’de yerli yeşil mercimek, Bingöl’de coğrafi işaretli bal ve Adana’da yerli susam gibi yerel kalkınmayı destekleyen projelerimizle hem yerel üretimin sürdürülebilirliğine katkıda bulunduk hem halkımızın bu ürünlere uygun fiyatlı bir şekilde Migros güvencesiyle ulaşmasını sağlayarak satın alma gücüne destek sağladık.
HAKAN ARAN I İŞ BANKASI GENEL MÜDÜRÜ
“BİR BANKANIN ÇOK DAHA ÖTESİNDEYİZ”
“Teknoloji, dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve üretken yapay zekayı iş süreçlerimize dahil ettik. Odaklandığımız tarım, turizm, girişimcilik, KOBİ ve işletme bankacılığı alanlarında ekonomiye daha fazla katkı sağlayacak şekilde çalıştık. Hayata geçirdiğimiz projelerle ülkemiz için bir bankanın çok daha ötesinde bir kurum olduğumuza inanıyoruz.”
Türkiye İş Bankası, 291 milyar TL’ye ulaşan özkaynak ve 3,2 trilyon TL düzeyindeki aktif büyüklüğüyle 100. kuruluş yıl dönümünü kutladığı 2024 yılında da “Türkiye'nin en büyük özel bankası” olmaya devam etti. Teknoloji, dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve üretken yapay zekayı iş süreçlerimize dahil ettik. Odaklandığımız tarım, turizm, girişimcilik, KOBİ ve işletme bankacılığı alanlarında ekonomiye daha fazla katkı sağlayacak şekilde çalıştık. Hayata geçirdiğimiz projelerle ülkemiz için bir bankanın çok daha ötesinde bir kurum olduğumuza inanıyoruz. 2 Kasım’da Samsun’da çocuklarımızla birlikte diktiğimiz fidanlarla 81 İlde 81 Orman Projesi'ni 100’üncü yılımızda yeniden başlattık. 81 ilimizde 5 yıl içinde toplam 2 milyon 200 bin fidanı toprakla buluşturacağız. Ayrıca, 3 Kasım’da Türkiye İş Bankası 46. İstanbul Maratonu’nun startını verdik. Maraton koşmak dayanıklılığı, direnci, azmi, dayanışmayı ve zindeliği simgeliyor. İş Bankası da 100. yılında genç ve dinamik bir girişim olarak ikinci yüzyılına emin ve sağlam adımlarla ilerliyor, ülke ekonomisi için sürdürülebilir değer yaratmaya devam ediyor.
“İLKLER HAYATA GEÇİRDİK”
Eylül sonu itibarıyla nakdi kredi hacmimiz 1,6 trilyon TL, gayrinakdi kredi hacmimizse 539 milyar TL’ye ulaştı. Ekonomiye sağladığımız toplam kaynak tutarı, 2,1 trilyon TL oldu. Kurulduğumuz ilk günden itibaren ülkede tasarruf bilincini geliştirmek, yatırımları güçlendirmek, ticareti kolaylaştırmak, bankacılık hizmetlerinin erişilebilirliğini artırmak üzere pek çok ilki hayata geçirdik. Ülkemizin ilk yatırım fonu olarak kurduğumuz TI1-İş Portföy Para Piyasası (TL) Fonu, Türkiye’de 100 milyar TL eşiğini aşan ilk TL yatırım fonu oldu. Toplam mevduat hacmimiz Eylül 2024 döneminde yıl sonuna kıyasla yüzde 23,4 artışla 2,1 trilyon TL seviyesine ulaştı. TP mevduat hacmi ise yüzde 28,9 oranında artarak 1,1 trilyon TL’ye yükseldi. 2024 yılında yurt dışından sağladığımız kaynak tutarı toplamda 4 milyar doları aştı.
“DÖNGÜSEL EKONOMİYE GEÇİŞE YÖN VEREN BANKAYIZ”
2030 HEDEFLERİ Karbon yoğun tüm sektörler için 2030 emisyon azaltım hedeflerini açıklayan ilk banka olduk. Ülkemizin karbonsuzlaşma ve döngüsel ekonomiye geçiş süreçlerinde sektöre yön veren Türkiye İş Bankası olarak bir adım daha atarak, Net Sıfır Bankacılık Birliği kapsamındaki karbon yoğun sektörlerin tümünde 2030 azaltım hedeflerimizi duyurduk.
EMİSYON ÖLÇÜM HESAPLAMALARI Tüm kredi portföyümüze yönelik uluslararası standartlara uyumlu şekilde emisyon ölçüm ve hesaplama çalışmalarımızı tamamladık. Karbon yoğun sektörlerde müşteri bazlı analizler ve sektörel çözümlemelerle çalışmalarını detaylandırarak Net Sıfır Bankacılık Birliği tarafından karbon yoğun olarak tanımlanan tüm sektörler için 2030 yılı emisyon azaltım hedeflerimizi belirledik.
TOLGA GÜRKAN I ALLIANZ TÜRKİYE CEO’SU
“BAŞARIMIZ KOLEKTİF EMEĞİMİZİN SONUCU”
“AllIanz Türkiye’de ortak hedeflere aynı inanç ve tutkuyla yürüyen büyük bir takımız. Tüm iş süreçlerinde ekibimin fikir, görüş ve önerilerini şeffaflıkla paylaşabildiği bir çalışma kültürünün, performansı ve verimi artırdığına inanıyorum.”
Kolektif emeğin sonucu olan bu başarı, bizim için büyük gurur kaynağı. Allianz Türkiye’nin, sigorta sektörünün en iyileri arasında yer almasını sağlayan vizyonunu; müşteri memnuniyeti ve teknoloji odaklı yeni nesil sigortacılığın öncülüğünü yapmak ve toplumun yaşam kalitesini artıran sosyal bir marka olmak diye özetleyebilirim. Türkiye’nin her yerinden yaklaşık 8 milyon müşterimizin sağlıklarını, yıllar boyunca oluşturdukları varlıklarını koruyoruz. Yine hayatlarının her aşamasında onlara ve ailelerine “Allianz Seninle” diyebilmeyi; tüm faaliyetlerimizde çevik, yalın, verimli, müşteri ve teknoloji odaklı olmakla başardığımıza inanıyorum.
“TAKIM OLMAYA İNANIRIM”
Yönetim felsefemin merkezinde şeffaflık, güven ve takım çalışması var. Takım olmanın önemine inanan, ekip arkadaşlarımın yetkinliğine güvenen ve onlara yeteneklerini kullanmaları için gereken desteği veren, çözüm ve sonuç odaklı bir liderlik anlayışını benimsiyorum. Allianz Türkiye’de ortak hedeflere aynı inanç ve tutkuyla yürüyen büyük bir takımız. Tüm iş süreçlerinde ekibimin fikir, görüş ve önerilerini şeffaflıkla paylaşabildiği bir çalışma kültürünün, performansı ve verimi artırdığına inanıyorum. Cumhuriyetimizle yaşıt olan Allianz Türkiye’nin asırlık tarihi ve müşterileriyle ve toplumla kurduğu güven bağı, itibarımızın en önemli kaynağı. Biz de bu itibardan güç alıyoruz. Allianz Türkiye’nin ülkenin dört bir yanındaki müşterisine hizmet veren, sektöre müşteri deneyimi, çeviklik, dijitalleşme, çalışan bağlılığı, sürdürülebilirlik, kurumsal sorumluluk ve inovasyon alanlarında liderlik eden bir şirket olarak konumunu her geçen yıl güçlendirmesi, bizim için gurur kaynağı. Bunun yanında, sürdürülebilir değer yaratma ve içinde bulunduğumuz ekosistemin dönüşümüne katkı sağlama hedefiyle, toplumun iyiliği ve ülkemizin geleceği için yürüttüğümüz sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluk çalışmalarının başarılı sonuçlarından da mutluluk duyuyorum.
“TOPLUMSAL UMUDU BÜYÜTMEYE ODAKLANDIK”
GELECEK NESİLLERE Kurumsal sosyal sorumluluk, yönetim anlayışımızın ayrılmaz bir parçası. Allianz Türkiye olarak sadece finansal başarıya odaklanmıyoruz, aynı zamanda toplum için değer yaratmayı da hedefliyoruz. Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarımızı, “Allianz Seninle, İyiliğin Yanında” adını verdiğimiz sürdürülebilir değer yaratma modelimiz kapsamında yürütüyoruz. Bu amaçla iyiliği için gelecek nesilleri cesaretlendirecek ve toplumsal umudu büyütecek çalışmalar gerçekleştirmeye odaklanıyoruz.
PROJELER Eğitim, spor ve sanat yoluyla çocukların ve gençlerin hayatına dokunarak, geleceğe güvenle bakmalarına katkıda bulunmasını amaçladığımız pek çok program ve proje yürütüyoruz. Türkiye Korunmaya Muhtaç Çocuklar (Koruncuk) Vakfı ile yaşam ve eğitim hakkı risk altındaki kız çocukları koruncuklar için “Bir Kız Gelecek” programını yürütüyor, depremzede kızların vakıf bünyesine katılmalarını, yeni bir yurt binası inşa ederek vakfın mevcut kapasitesinin artmasını hedefliyoruz.
GÖRKEM ELVERİCİ I ŞİŞECAM GENEL MÜDÜRÜ
“UZUN VADELİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ HEDEFLİYORUZ”
“Dünya hızla değişiyor ve bu değişime ayak uydurmak şirketlerin geleceğe yönelik başarılarını garantileyen en önemli faktörlerden. Şişecam olarak 90 yıla yayılan gelişim hikayemizi sürdürülebilir kılmanın temelini; teknoloji ve inovasyon, sürdürülebilirlik ve yetkin insan kaynağı üzerine inşa ediyoruz.”
Yönetim kalitesi bizim için sürdürülebilir bir finansal performansın yanı sıra insan kaynağı, kurumsal değerler, etik ilkeler ve toplumsal katkılarla da desteklenmesi gereken bir bütünlüğü ifade ediyor. Köklü geçmişimizden aldığımız güçle modern iş dünyasının gerekliliklerini harmanlayarak sürekli gelişime odaklanıyoruz. Her yatırım kararımızda, yalnızca finansal başarıyı değil, etik değerleri, toplumsal sorumluluğu ve çevresel sürdürülebilirliği de gözetiyoruz.
GELECEĞE ANLAMLI KATKI
2024 yılında yaşanan ekonomik zorluklara rağmen, maliyet optimizasyonu odağında aldığımız stratejik kararlarla birlikte çevre dostu üretim ve dijital dönüşüm projelerini hayata geçirmeye devam ettik. Geleceğin üretim teknolojilerini şekillendirmeyi ve sektörlerimizde dönüşüm yaratmayı hedefleyen Plant of the Future gibi vizyoner projelerimizle hem kurumsal performansımızı güçlendiriyor hem sektörün geleceğine anlamlı katkılar sunuyoruz. Dünya hızla değişiyor ve bu değişime ayak uydurmak şirketlerin geleceğe yönelik başarılarını garantileyen en önemli faktörlerden. Şişecam olarak 90 yıla yayılan gelişim hikayemizi sürdürülebilir kılmanın temelini; teknoloji ve inovasyon, sürdürülebilirlik ve yetkin insan kaynağı üzerine inşa ediyoruz. Teknolojik yatırımlarla hem sektöre öncülük ediyor hem çevresel ve sosyal sorumluluklarımızı yerine getiriyoruz. İnsan kaynağımızı güçlendirerek organizasyonel yapımızı daha çevik hale getiriyor, bu önceliklerle uzun vadeli sürdürülebilirliği hedefliyoruz.
İŞ BİRLİĞİ, GÜVEN, KAPSAYICILIK, CESARET
Şişecam’ın performans kriterlerini belirlerken kurumsal değerlerimizi her zaman merkezde tutuyoruz. İş birliği, güven, sürekli gelişim, kapsayıcılık, sorumluluk ve cesaret değerlerimiz yalnızca iç süreçlerimizde değil, paydaşlarımızla olan ilişkilerimizde de bize yol gösteriyor. Yenilikçi yaklaşımlarımız global rekabet gücümüzü artırırken, çevresel sürdürülebilirlik ve sosyal etkilerle sorumluluk anlayışımızı somutlaştırıyoruz. Kapsayıcılık ilkesiyle çeşitlilik ve eşitliği teşvik ediyor, insan kaynağımızın potansiyelini ortaya çıkarıyoruz. Şeffaf yönetim ve açık iletişim kültürüyle hem rekabetçi konumumuzu güçlendiriyor hem paydaşlarımızla güven esaslı ilişkiler kuruyoruz.
“2025’İ ÇEVİK YÖNETMEK ÖNCELİĞİMİZ”
Yüksek faiz oranları, sıkı para politikaları, enflasyon ve jeopolitik risklerle karşı karşıya kaldığımız 2024 yılının ardından yine belirsizliklerle dolu olması beklenen zorlu bir yıla girmeye hazırlanıyoruz. 2025 yılında önceliklerimiz; maliyet kontrolü ve verimlilik fırsatlarını sürekli gözetmek, hızlı değişkenlere aynı hızda aldığımız doğru stratejik kararlarla cevap vermek ve yılı çevik yönetmek olacak. Kısa vadeli hedeflerimizi gerçekleştirirken, uzun vadeli performans kriterlerimizi gözetmeye devam edeceğiz. 2024 yılında tamamladığımız kapsamlı dijital dönüşümümüz sayesinde global olarak veriye dayalı hızlı kararlar alma yetkinliğimizi geliştirdik. Stratejik portföy yönetimi yaklaşımımızla hissedarlarımız için değer yaratmaya odaklanacağız.
DR. MEHMET AKTAŞ I YAŞAR HOLDİNG İCRA BAŞKANI
“İLETİŞİMDE AÇIK VE ŞEFFAFIZ”
“Kurumsal yönetim anlayışımızla, paydaşlarımızla kurduğumuz iletişimde daima adil, şeffaf, sorumlu ve hesap verebilir olmayı benimsiyoruz. Tüm paydaşlarımıza eşit mesafede durarak, etik değerlerimize bağlı kalarak, iletişimde açıklık ve şeffaflık ilkesiyle faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.”
Halka açık 6 şirketimiz bulunuyor. Halka açık olmak, adil, şeffaf ve hesap verebilir olma sorumluluğunu da beraberinde getiriyor. Adil, şeffaf, sorumlu ve hesap verebilir olmak sadece kurum içi yapımızla değil, topluma karşı olan sorumluluğumuzla da doğrudan ilgili. Şeffaf iletişimle, şirketlerimizle ilgili finansal bilgilerle birlikte çevresel performansımızı ve toplumsal faydaya yönelik çalışmalarımızı da kamuoyuyla paylaşıyoruz.
“EŞİTLİK İLKESİYLE HAREKET EDİYORUZ”
Eşitlik ilkesiyle hareket ediyor, çalışanlarımızın haklarına saygı gösteriyor, fırsat eşitliğini destekliyoruz. Faaliyetlerimizle yarattığımız çevresel ve sosyal etkiyi ölçüyor, iyileştirmek için çalışıyoruz. Tüm paydaşların daha iyi ve refah içinde bir yaşama ulaşmasını istiyoruz. Yaşar Topluluğu’nun liderleri olarak aldığımız kararların sorumluluğunu üstleniyor, stratejik planlar yaparak gelecekteki başarının da temellerini atmak için çalışıyoruz. Kurumsal değerlerimizin temelinde tüketici ve müşterilerimizi önceliklendiriyor, operasyonlarımızda mükemmeliği hedefliyoruz. İnsan kaynağını odağımızda tutuyor etik anlayışı benimseyerek, tüm paydaşlarımıza eşit mesafede duruyor ve tüm faaliyetlerimizle çevreye ve topluma olan etkimizi yönetiyoruz.
“ODAĞIMIZDA İNSAN VAR”
PAYDAŞ İLİŞKİLERİ Sürdürülebilir başarının temel unsuru “insan odaklı olmak”. Çalışanlarımızla, bayilerimizle, iş ortaklarımızla kısacası tüm paydaşlarımızla kurduğumuz ilişkide odağımızda “insan” var. Bir amaç etrafında bir araya gelen paydaşlarla üreterek, iş olanakları yaratarak, fayda sağlayarak ve ortak değer yaratarak başarıya ulaşabiliriz.
TUTARLI VE ADİL OLMAK Söyledikleri ve yaptıklarında tutarlı, kararlarında adil, davranışlarında eşitlikçi olmak, lidere duyulan güvene etki eden en önemli unsurlar. Çalışanların, bayilerin, iş ortaklarının, tüketicilerin yöneticiye ve kuruma olan güveni de sürdürülebilir başarıyı getiriyor.
UĞUR AYAYDIN I IPEKYOL GROUP CEO’SU
“ÇEVRE, İNSAN VE İNOVASYONA ODAKLANDIK”
“Grubun sürdürülebilirlik ilkelerini iş yapış şekillerimizin merkezine yerleştirdik. Ipekyol Group olarak moda sektöründeki faaliyetlerimizin yanı sıra işimizi çevre, insan ve inovasyon odaklı sürdürülebilirlik ilkeleriyle yönlendirmekteyiz.”
Ipekyol Group olarak kadın modasına yön verme vizyonumuzla hem yurt içinde hem yurt dışında sağlıklı büyümemizi sürdürüyoruz. İlk sürdürülebilirlik raporumuzu yayımladık. Bu raporda sürdürülebilirlik alanındaki taahhütlerimizi ve başarılarımızı kamuoyuyla paylaştık.
“İŞ YAPIŞIMIZIN MERKEZİNDE”
Grubun sürdürülebilirlik ilkelerini iş yapış şekillerimizin merkezine yerleştirdik. Ipekyol Group olarak moda sektöründeki faaliyetlerimizin yanı sıra işimizi çevre, insan ve inovasyon odaklı sürdürülebilirlik ilkeleriyle yönlendirmekteyiz. İşte bu noktada hayallerimizi gerçekleştirmek için çıktığımız bu yolda ekonomik, çevresel ve toplumsal faydaları dengeleyerek gelecek nesillere daha iyi ve yaşanabilir bir dünya bırakmaya dair sorumluluk ve taahhüdümüzü esas aldık. Buna göre bir yol haritası belirledik. Sürdürülebilir moda konusunda yol haritamız çok net.
“DEĞİŞİM BAŞLATTIK”
Sürdürülebilir üretim konusunda değişimi adım adım hayata geçirdik. Öncelikle, koleksiyonlarımızda organik, geri dönüşümlü çevre dostu malzemelere odaklanıyoruz. Uluslararası akredite kurumların denetimleri sonrasında OCS ve RCS sertifikalarına sahip fabrikamızda organik ve geri dönüştürülmüş malzemelerden yapılmış dahil yıllık 2 milyon adet ürün çıkarıyoruz. Topluma katkı sağlama sorumluluğunu her zaman derinden hissediyoruz. “Çık Kozandan Aç Kanatlarını” programı kapsamında Türk Eğitim Vakfı (TEV) ile yaptığı iş birliğiyle meslek lisesi ve üniversitelerde eğitim gören kız çocuklarının eğitimlerini sürdürmeleri üzerine kapsamlı bir destek çalışması sürdürüyoruz.
“SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKTE HEDEFLERİMİZ NET”
- 2030 yılına kadar Kapsam 1 emisyonlarında yüzde 50, Kapsam 2 emisyonlarında yüzde 100 ve Kapsam 3 emisyonlarında yüzde 25 azaltım sağlanması; 2040 yılına kadar yüzde 90, 2050 yılında ise net sıfır hedefine ulaşılması.
- 2030 yılına kadar yerli üretim ürünlerde yüzde 50 sürdürülebilir pamuk, yüzde 30 geri dönüştürülmüş polyester kullanılması.
- Alışveriş çantaları, karton, kağıt ve diğer ambalajlarda yüzde 100 sürdürülebilir hammadde kullanımına geçiş.
- 2030 yılına kadar Ipekyol Group mağazaları, genel müdürlük ve fabrikalarında kullanılan elektrik enerjisinin yüzde 100’ünün yenilenebilir kaynaklardan elde edilmesi.
- Kadın, eğitim ve ormanların korunması odaklı yatırımlarla topluma ve çevreye katkı sağlanması.