“Türkiye’ye 5.5G’yi sunmaya hazırız”

TÜRKİYE’NİN EN BÜYÜK ULUSLARARASI DOĞRUDAN YATIRIMLARINDAN BİRİ OLAN VODAFONE’UN BUGÜNE KADAR YAPTIĞI YATIRIMIN REEL DEĞERİ 234,4 MİLYAR TL'Yİ AŞTI. VODAFONE, 5G HAZIRLIKLARINI DA SÜRDÜRMEYE DEVAM EDİYOR. VODAFONE TÜRKİYE CEO’SU ENGİN AKSOY, “VODAFONE OLARAK TÜRKİYE’YE 5.5G TEKNOLOJİSİNİ SUNMAYA HAZIRIZ. 5.5G, SADECE DAHA HIZLI BAĞLANTI DEĞİL DAHA AKILLI, DAHA GÜVENİLİR VE DAHA KAPSAYICI BİR DİJİTAL EKOSİSTEMİN TEMEL TAŞI. DOLAYISIYLA, TÜRKİYE’NİN DİJİTALLEŞME YOLCULUĞUNDA ÖNEMLİ BİR KİLOMETRE TAŞI OLACAK” DİYOR.

SEYFETTİN BAYRAM I s.bayram@businesslife.com.tr 

Türkiye’nin dijitalleşmesine liderlik etme vizyonuyla faaliyet gösteren Vodafone, altyapıdan müşteri hizmetlerine, her alanda yatırımlarını aralıksız sürdürüyor. Türkiye ekonomisine katkı sağlayan oyuncular arasında yer alan şirketin bugüne kadar yaptığı yatırımın reel değeri 234,4 milyar TL'yi aştı. 2024’te mobil şebekesine bir önceki yıla kıyasla yaklaşık 2 katı yatırım yapan Vodafone’un, mağazalarının yeni nesil perakende dönüşümü için yaptığı yatırımsa 410 milyon TL’yi geçti. Sosyal yatırımlarına da devam eden Vodafone’un vakıf çatısı altında gerçekleştirdiği projelerin ortaya çıkardığı sosyal katkı 1,5 milyar TL’ye ulaştı. 2024’te veri merkezi ve güneş enerjisi alanlarında her biri 100 milyon dolar değerinde iki önemli ortaklığa imza atan Vodafone, Edgnex Data Centres by DAMAC ile İzmir’de yeni bir veri merkezi açmaya hazırlanıyor. Diğer yandan, YEO Teknoloji ile güneş enerjisi santralleri kurmak için iş birliği yapan şirket, kurulacak santrallerle mevcut yıllık enerji ihtiyacının yüzde 35’ini karşılayacak. Şirketin 2024 yılı performansını ve 2025 hedeflerini paylaşmak üzere bir araya geldiğimiz Vodafone Türkiye CEO’su Engin Aksoy, şöyle konuştu:

2024 yılı nasıl geçti?

2024, Türkiye’nin en hızlı büyüyen yeni nesil bağlantı ve dijital servisler şirketi olma hedefimiz doğrultusunda önemli adımlar atmaya devam ettiğimiz bir yıl oldu. Aynı zamanda, amaç odaklı bir şirket olarak toplumsal dönüşümdeki rolümüze odaklanmayı sürdürdük. Ülkemizin yatırım ikliminde önemli bir rolümüz var. Bugüne kadar yaptığımız yatırımın reel değeri 234,4 milyar TL'yi aştı. Geçtiğimiz yıl mobil şebekemize, bir önceki yıla kıyasla yaklaşık 2 katı yatırım yaparak, rekor sayıda baz istasyonu ve kapasite artışı yapılmasını sağladık. Mağazalarımızın yeni nesil perakende dönüşümü için bugüne kadar 410 milyon TL’yi aşkın yatırım yaptık. 2007-2023 döneminde reel değeri 270 milyon TL olan vakıf projelerimizin ortaya çıkardığı sosyal katkı 1,5 milyar TL oldu. Voleybol sponsorluğumuz kapsamında tüm lig ve play-off’larda kullanılacak 5.5G destekli Şahin Gözü teknolojisi için bu sezon toplam 9 milyon TL’lik altyapı yatırımı yaptık. Veri merkezi ve güneş enerjisi alanlarında da her biri 100 milyon dolar değerinde iki önemli ortaklığa imza attık. Bizim için son bir yılın en önemli yatırım alanlarından biri de 5G hazırlıkları oldu. 5G takviminin bir an önce resmi olarak da uygulamaya geçmesini ve gerekli adımların atılmasını bekliyoruz. Bizim Vodafone olarak lansmanını yapacağımız teknoloji aslında 5.5G teknolojisi olacak. 5G’nin bir ileri aşaması olan 5.5G, sadece daha hızlı bir bağlantı değil aynı zamanda daha akıllı, daha güvenilir ve daha kapsayıcı bir dijital ekosistemin temel taşı. Dolayısıyla, Türkiye’nin dijitalleşme yolculuğunda önemli bir kilometre taşı olacak.

Yatırım ajandanızda hangi alana ne kadar yatırım vardı?

Vodafone Türkiye olarak Ocak-Eylül 2024 döneminde yaptığımız yatırım 10 milyar TL’ye ulaştı. Nisan-Eylül 2024 döneminde servis gelirlerimiz 42,1 milyar TL; FAVÖK’ümüzse 15 milyar TL olarak gerçekleşti. Mobil abone sayımız 25,4 milyona, sabit genişbant abone sayımız 1,4 milyona ulaştı. Vodafone Yanımda ve Online Self Servis gibi dijital kanallarımızı kullanan aylık aktif müşteri sayısı 17,6 milyon olurken, bu müşterilerin aylık toplam etkileşimi 304 milyon olarak kaydedildi. Vodafone müşterilerinin mobil veri kullanımı ise 2.520 petabyte'a yükseldi. Mobil finans çözümümüz Vodafone Pay’in ürünlerini kullanan toplam kullanıcı sayısı 8,3 milyona, kişisel dijital asistan TOBi’nin aylık tekil kullanıcı sayısı 8,5 milyona ulaştı.

Müşteri odaklı dönüşümde nasıl yol aldınız?

Yaklaşık 4 yıl önce başlattığımız müşteri odaklı kültürel dönüşümle, müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayan, üzerine düşünülmüş ve hatırlanan deneyimler sunabilmek için harekete geçtik. Bu süreçte şirket çapında irili ufaklı 500’den fazla iyileşme aksiyonunu hayata geçirdik. Bu aksiyonlar sayesinde 2022 yılından bugüne müşteri memnuniyeti anketlerinde 32 puanlık artış kaydettik. Müşteri memnuniyetinde “Vodafone’la Oldu Bilin” mottosuyla yeni bir dönem başlattık. Müşterilerimize iyi bir deneyim yaşatma, yaşatamadığımız herhangi bir senaryoda ise bunu telafi edeceğimizin sözünü veriyoruz. 2024’te yüzde 80’i kadın olan 4.500 müşteri temsilcisi ve kişisel dijital asistan TOBi ile hizmet vermeye devam ettik. Müşteri taleplerine ilk aramada çare bulmaya çalışıyoruz. Kayıt açtığımız müşterilerimizi 24 saat içinde geri arayarak onları çözüme kavuşturuyoruz. 542 müşteri hizmetleri memnuniyet puanımızı 5 üzerinden 4,55'e yükselttik. Aylık 8,5 milyon Vodafone müşterisiyle 30 milyon sohbete ulaşan TOBi’nin daha hızlı ve müşteri odaklı hizmet vermek amacıyla geçirdiği dönüşüm sonrası Vodafone’luların self servis memnuniyet skorunda 54 puan artış sağladık.

Vodafone'un kurumsal tarafta da önemli yatırımları var. Kurumsalda işler nasıl gidiyor?

Vodafone Business çatısı altında bulut, nesnelerin interneti, siber güvenlik, kurumsal altyapı, sürdürülebilirlik ve iş sürekliliği alanlarında faaliyet gösteriyoruz. Türkiye’de 1,7 milyon kurumsal müşteriye hizmet veriyoruz. Bu müşteriler arasında 70 binden fazla orta ve büyük ölçekli, 1,6 milyondan fazla da küçük ölçekli esnaf bulunuyor. İçinde bulunduğumuz mali yılın ikinci çeyreğinde Vodafone Business olarak Türkiye gelirlerimizi iki katına çıkararak yüzde 109,9’luk büyüme oranı yakaladık. Tüm dünyada tek teknoloji tkibi anlayışıyla faaliyet gösteriyoruz. Bu sayede hem global deneyimi Türkiye’ye getiriyoruz hem Türkiye’deki başarılı uygulamaları yurt dışına ihraç ediyoruz. Türkiye’de geliştirdiğimiz sadakat platformunu “Vodafone Happy” markasıyla uluslararası pazarlara da sunmaya başladık. Bu platformla 25 milyonu aşkın dijital kullanıcıya ulaştık. Vodafone’un ayda 300 milyon kez ziyaret edilen Vodafone Yanımda uygulaması ise akıllı algoritmaları ve kişiselleştirme teknolojileri sayesinde müşterilerin ihtiyaç duydukları ürün ve servislere zahmetsizce ulaşmasını sağlıyor.

Çeşitlilik ve kapsayıcılık konusunda oldukça aktifsiniz. Gündeminizde ne var?

Çeşitlilik ve dahiliyet konusuna önem veriyoruz. Yüzde 43 olan kadın çalışan oranımızı 2027’de yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Gençlere de yatırım yapıyoruz. Discover Genç Yetenek Programı aracılığıyla 17 yılda 800’ü aşkın genci bünyemize kattık. Çalışanlarımıza global kariyer olanaklarından faydalanma imkanı sunuyoruz. Bugüne kadar farklı fonksiyonlardan yaklaşık 200 çalışanımız diğer Vodafone ülkelerine transfer oldu. Vodafone, şirket içinde oluşturduğu kapsayıcı kültür sayesinde düşük çalışan sirkülasyon oranı ve yüksek çalışan bağlılığı sağlıyor. Bilgi güvenliğini sağlamak ve veri gizliliğini korumak için kapsamlı politikalar geliştiriyor, yenilikçi çözümler sunuyor ve farkındalık çalışmaları yürütüyoruz. Şirket genelinde güçlü bir veri koruma kültürü oluşturmayı hedefliyoruz. Çalışanlara yönelik düzenli eğitim programları yürütüyoruz ve tüm süreçlerde veri koruma standartlarının eksiksiz bir şekilde uygulanması için rehberlik ediyoruz. Müşterilerimize daha güvenli bir dijital deneyim sunma hedefiyle, iş süreçlerimizin tamamını titizlikle değerlendiriyoruz ve kapsamlı risk analizlerine tabi tutuyoruz.

Yetenek ajandanızın en önemli başlıkları neler?

Günümüzde önem kazanan kavramlardan biri de çalışan deneyimi. Bu deneyimi en iyi hale getirmek gerekiyor. Yetenek çekme aşamasından şirketten ayrılma sürecine kadarki tüm aşamalarda bütünsel iyi oluş halini destekleyen uygulamalar, sade proseslerle bürokrasiden uzak ve şeffaf bir iletişimle deneyimin şekillendirilmesi çok önemli. “Birlikte mümkün” diyerek çalışma arkadaşlarımızla açık iletişim halinde süreçlerimizi yeniliyoruz. Kurum kültürünün ve işveren markamızın dizaynı ve gelişimine yönelik tüm süreç ve projelerde hem üst yönetim ekibimizi hem çalışma arkadaşlarımızı dahil etmeye çok özen gösteriyoruz. Bu sayede projelerin daha çok içselleştirildiğini düşünüyoruz. Her çalışma arkadaşımızın biricikliğini kabul eden, bireysel ihtiyaç ve beklentilere cevap veren esnek uygulamalar da iyi bir çalışan deneyiminin önemli bir parçası. Bunun için zaman ve mekan kısıtlamalarından uzak, çalışma arkadaşlarımızın günlük akışını kendi önceliklerine göre planlayabileceği çalışma modelleri şirketler için ayrıcalıktan ziyade olmazsa olmaz bir zorunluluk haline gelecek. Örneğin hibrit çalışma düzenimiz kişilerin ihtiyaçlarına göre şekilleniyor. Ortalama olarak haftanın 2 günü ofisten, diğer günler uzaktan çalışılıyor. Ayrıca tüm arkadaşlarımıza 4 hafta dilediği yerden çalışma esnekliği sunuyoruz.

Geleceğe nasıl hazırlanıyorsunuz? Bu kapsamda en önemli hedefleriniz neler?

Kariyer yönetimi yaklaşımımızda beceri odaklı bir yapıya geçtik. Özellikle “UpSkill” ve “ReSkill” kavramlarını hayatımızın bir parçası haline getirdik. Bütün gelişim süreçlerimizi de bu iki kavram etrafında yeniden tasarladık. Çünkü öğrendiğimiz bazı bilgileri unutmanın ve bunların yerine geleceğin iş yapış şekillerini adresleyen yepyeni beceriler koymanın çok kritik olduğunu düşünüyoruz. Çalışma arkadaşlarımıza halihazırda bulunduklarından farklı alanlarda kariyer ve uzmanlık patikaları sunmanın, aynı zamanda uzmanlık alanında kendilerini geliştirmek isteyen arkadaşlarımız için çeşitli fırsatlar yaratmanın önemine inanıyoruz. Vodafone Grubu olarak 5 yıl önce yepyeni bir çalışma anlayışını hayata geçirdik. “Vodafone Spirit” olarak adlandırdığımız bu anlayışla iş yapış şekillerimizi değiştirdik, #hepbirliktebaşarırız dedik. Bizce başarılı olmanın yolu aynı inanç ve davranışları paylaşmaktan geçiyor. “Spirit”, müşterinin gönlünü kazanmaya, geleceği yaratmaya, deneyimleyerek hızlı öğrenmeye ve hep birlikte başarmaya dayalı bir çalışma kültürünü ifade ediyor. Güven, motivasyon, merak ve aidiyet, çalışma şeklimizin kalbinde yer alıyor. Spirit’in felsefesi şu: Daha iyi bir geleceğe bağlanmada müşterilerimizin güvenilir iş ortağı olmak istiyoruz. Bu hedefe ulaşmak için durmaksızın çalışmalı; müşterilerimizin, meslektaşlarımızın ve toplulukların hayatını iyileştirme konusunda tutkulu olmalıyız. Birlikte çok çalışarak, herkes için çözüm olacak bir dijital gelecek oluşturabiliriz. 

“BAŞARI FORMÜLÜM ŞAMPİYON TAKIMLAR OLUŞTURMAK”

“HEDEF ODAKLIYIM” İş hayatımda “Ya sevdiğin işi yap ya da yaptığın işi sev” felsefesiyle hareket ediyorum. Tüm yaptığım işleri kendi işim gibi benimsiyor, sadece kendi sorumluluk alanlarımı değil, yapılacak işi uçtan uca toplam değerlendirerek karar alıyor ve uyguluyorum. Başarı formülümü, konusunda yetkin insanları birbirlerini tamamlayacak şekilde istihdam ederek şampiyon takımlar oluşturmak ve bu takımlarla tüm çalışma arkadaşlarıma kısa, orta ve uzun dönem için net hedefler vermek olarak tanımlayabilirim. Bir lider olarak çalışma arkadaşlarımın bu hedefleri içselleştirmesini sağlamaya ve bu hedeflere ulaşabilecekleri çalışma ortamını yaratmaya özen gösteriyorum.

DİJİTAL TOPLUM Vodafone’da şirketimizin ekonomi ve toplum içinde üstlendiği role geniş bir perspektiften bakıyoruz. Teknolojiyi kullanarak sosyoekonomik gelişmeyi destekleyen, herkesi kucaklayan ve dünya kaynaklarını gözeten bir dijital toplum yaratılmasını hedefliyoruz. Vodafone Vakfı çatısı altında, sosyal hayatın olanaklarından yeterince faydalanamayan veya ekonomik hayatta varlık gösteremeyen bireylerin önündeki engelleri kaldırarak, toplumsal değişimin ve gelişimin öncüsü olma amacıyla yürüttüğümüz çalışmalara bu yıl da güçlü bir şekilde devam ettik.

“VODAFONE VAKFI’YLA 4,4 MİLYON KİŞİYE DOKUNDUK”

1,5 MİLYAR TL KATKI 2007’de kurduğumuz Vodafone Vakfı aracılığıyla gerçekleştirdiğimiz projelerle bugüne kadar 4,4 milyon kişinin hayatına dokunduk. 2007-2023 döneminde reel değeri 270 milyon TL olan bu projelerin ortaya çıkardığı sosyal katkı 1,5 milyar TL oldu. Habitat Derneği iş birliğiyle yürüttüğümüz “Yarını Kodlayanlar” projesiyle 8 yılda 400 bini aşkın çocuğa kodlama öğrettik. Yeni projemiz “Yapay Zeka Yıldızları” ile bir yılda 35 bin öğrenciye yapay zeka eğitimi vermeyi hedefliyoruz.

DİJİTAL VE KADIN PROJELERİ Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ortaklığında sürdürdüğümüz “Dijital Benim İşim” projesiyle bugüne kadar 21 ilde 35 bine yakın kadın kursiyere Dijital Pazarlama ve Dijital Okuryazarlık eğitimleri verildi. Kadınlara yönelik şiddetle mücadele amacıyla geliştirilen Kırmızı Işık uygulaması, bugüne kadar 379 bin kez indirildi ve aylık ortalama 1.000 aktif kullanıcı sayısına ulaştı.

VODAFONE TÜRKİYE’NİN YATIRIM YOLCULUĞU

1- Bugüne kadar yaptığımız yatırımın reel değeri 234,4 milyar TL'yi aştı.

2- 2024’te mobil şebekemize bir önceki yıla kıyasla yaklaşık 2 kat yatırım yaptık.

3- Mağazalarımızın yeni nesil perakende dönüşümüne 410 milyon TL yatırdık.

4- Vodafone Vakfı çatısı altındaki projelerin sosyal katkısı 1,5 milyar TL.

5- 2024’te veri merkezi ve güneş enerjisi alanlarında her biri 100 milyon dolar değerinde iki ortaklığa imza attık.

6- Edgnex Data Centres by DAMAC ile İzmir’de yeni bir veri merkezi açmaya hazırlanıyoruz.

7- YEO Teknoloji ile güneş enerjisi santralleri kurmak için iş birliği yaptık. Kurulacak santrallerle yıllık enerji ihtiyacımızın yüzde 35’ini karşılayacağız.

8- Voleybol sponsorluğumuz kapsamında tüm lig ve play-off’larda kullanılacak 5.5G destekli Şahin Gözü teknolojisi için bu sezon toplam 9 milyon TL’lik altyapı yatırımı yaptık.

9- 5G takviminin bir an önce resmi olarak da uygulamaya geçmesini ve gerekli adımların atılmasını bekliyoruz. Vodafone olarak lansmanını yapacağımız teknoloji 5.5G teknolojisi olacak.

10- Ocak-Eylül 2024 döneminde yaptığımız yatırım 10 milyar TL’ye ulaştı.

BUSINESS LIFE